חרף המחלוקות: ועדת הפנים אישרה היום (שלישי) את נוסח הצעת חוק החשמל, שיעלה לקריאה שניה ושלישית, זאת בכפוף לרביזיה שתישמע בהמשך. בעד חוק החמשל הצביעו יו"ר הוועדה, וליד טאהא, שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו), ראידה זועבי (מרצ) ואוסמה סעדי (הרשימה המשותפת).

אמש, בדיון על החוק, התגלע ויכוח בין חבר הכנסת יואב קיש ליו"ר הוועדה, אליו הצטרף חבר הכנסת איתמר בן גביר, שהוצא מהדיון. היום, במהלך הדיונים, סערה נוספת פרצה כאשר בן גביר הורחק, לאחר חילופי דברים עם יו"ר הוועדה, תוך שהוא שידר את העימות בשידור חי בעמוד הפייסבוק שלו. 

ויכוח בין איתמר בן גביר לווליד טאהא בוועדת הפנים בדיון בחוק החשמל צילום: (צילום פרטי)

טאהא לבן גביר: "עוד פעם תעוף החוצה", ובן גביר הטיח בו: "תרגע". טאהא מצדו, השיב: "אני מקווה שלא תשלף נשק ולא תפגע באנשים. אתה אדם מורשע. כבר הרשיעו אותך כמה פעמים", וכינה אותו "פושע". צא החוצה. חברת הכנסת מיכל ולדיגר יצאה להגנתו של בן גביר. 

אתמול והיום הוקראו ונומקו 96 הסתייגויות לחוק. הנימוקים הוגשו על ידי הח"כים בצלאל סמוטריץ', אורית סטרוק ושלמה קרעי. בין עשרות הנימוקים להסתייגויות אמרה ח"כ אורית סטרוק: "במקום 'יפעל להוצאת', אנו מציעים 'יוציא'. הנוסח אמורפי. מה זה 'יפעל להוצאת היתר בניה'? הוא ישתדל נורא. תוציא היתר או לא. החוק מתגמל מי שגורר רגליים. אם אתה רוצה לעודד תכנון, תחייב להוציא היתר". עוד טענה ח"כ סטרוק: "אני מזהירה – זהו החוק הראשון בספר החוקים שמאפשר גזילת קרקעות".

בסיום נימוקיה על עשרות ההסתייגויות אמרה ח"כ אורית סטרוק: "הכנסת לא יכולה לנהוג איפה ואיפה. אם עברייני בניה, שאיש לא ביקש מהם לבנות יזכו לחיבור לחשמל, קל וחומר שכל המבנים בהתיישבות הצעירה, שעל פי דוח טליה ששון נבנו בהרשאת רשויות השלטון, ולא הוסדרו מסיבות מדיניות, זכאים להתחבר לחשמל. ראש המשלה נפתלי בנט התחייב בישיבת הממשלה הראשונה להסדיר את ההתיישבות הצעירה.

יו"ר רע"ם, מנסור עבאס, על אישור החוק: "חוק החשמל נותן מענה למצרך בסיסי לכל אזרח, ולכל בית. עשרות אלפי בתים שגרים בהם ילדים וקשישים, חולים ובעלי צרכים מיוחדים זקוקים למצרך זה, כדי לשמור על חיי אדם ולהקטין סכנות בחיבורים פיראטים לא תקניים, וגם לצרכים רפואיים ולימודיים. מוזר שחלק מחברי הכנסת התייחסו לחוק כנושא פוליטי והסיתו נגד החברה הערבית במקום לתמוך בזכותה. החברה סבלה במשך עשורים מאפליה והזנחה ולא זכתה לשירותים ממשלתיים בסיסיים כמו החשמל".

יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו, צייץ בחשבון הטוויטר שלו נגד חוק החשמל, שאושר לקריאה שניה ושלישית: "משמעות החוק המסוכן הזה היא הכשרת בנייה בלתי חוקית של עשרות אלפי מבנים כבר בשלב ראשון - לפחות 70,000 מבנים לא חוקיים בנגב ובאזור המשולש. זה רק הצעד הראשון בדרך להמשך מכירת החיסול של בנט ושקד לאחים המוסלמים ולרע״מ שמחזיקים את הממשלה בגרון".

ד"ר כמאל אבו רביע, ראש תכנית יסודי המכללה האקדמית לחינוך "קיי", מסר: "״נראה כי למרות כל הניסיונות של מפלגת רע״ם הבדואים לא ייהנו מהצעת החוק החדשה ולצערנו הם ימשיכו לסבול מהקור והחום, מצב אבסורדי מכיוון שלפעמים עמודי החשמל עוברים מעל בתי הבדואים אך כאמור אסור להם להתחבר לחשמל. נראה כי מפלגת רע״ם שתחילה נלחמה, כעת מתקפלת וירדה מהאולטימטום שהציבה לממשלה״. 

כזכור, בדיון הקודם, אושרה הצעת החוק בקריאה ראשונה ברוב של 61 תומכים לעומת 48 מתנגדים. לפי ההצעה, שרת הפנים תהא רשאית לקבוע בצו כי ניתן יהיה לחבר מבנה מגורים המצוי בשטח מסוים, שהוגדר בצו, לחשמל, למים או לטלפון, גם ללא קיומם של היתר בנייה ותעודת גמר לאותו מבנה.