פגישה ראשונה בישראל מזה כעשור: שר הביטחון בני גנץ נפגש אמש (שלישי) עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בביתו בראש העין. השניים דנו בסוגיות הביטחוניות והאזרחיות השונות שעל הפרק. גנץ עדכן את יו"ר הרשות הפלסטינית, כי בכוונתו להמשיך לקדם צעדים בוני אמון בתחום הכלכלי והאזרחי, כפי שסוכם בפגישתם הקודמת. כמו כן, שר הביטחון הדגיש את האינטרס המשותף בחיזוק התיאום הביטחוני והשמירה על היציבות הביטחונית, ומניעת טרור ואלימות.

שר בכיר תקף את גנץ: "נפגש בניחותא עם מי שמשלם משכורות למחבלים"

ואכן, בעקבות הפגישה, אישר שר הביטחון שורה של צעדים: 

  • אישור של פעימה נוספת של עדכון 6,000 תושבים במרשם האוכלוסין הפלסטיני באיו"ש על רקע הומניטארי, וכן מתן אישור לעדכון של 3,500 תושבים על רקע הומניטארי השוהים ברצועת עזה.
  • הקדמת תשלומי מסים בשווי מאה מיליון שקלים .
  • תוספת של 600 היתרי BMC לאנשי עסקים בכירים פלסטינים, תוספת של 500 בעלי היתר מסוג זה המורשים להיכנס עם רכב לישראל, וכן תוספת של עשרות היתרי VIP לבכירים ברשות הפלסטינית.

בנוסף, גנץ ואבו מאזן שוחחו על הצורך לאשר תוכניות מתאר פלסטיניות נוספות.

עוד עדכן שר הביטחון בפגישה על שורת צעדים כלכליים נוספים שעל הפרק, לרבות בחינת האפשרות להורדת דמי הטיפול הנגבים עבור רכש דלקים, פיילוט להכנסת מכולות דרך גשר אלנבי, יצירת פלטפורמת מע״מ דיגיטלי שנמצאת בעבודת מטה מתקדמת ויצירת פלטפורמה לתשלום מקוון ממעסיקים ישראלים לעובדים הפלסטינים.

מימוש צעדים אלו וצעדים נוספים הנמצאים בעבודה, צפויים להוסיף מאות מיליוני שקלים לתקציב הרשות הפלסטינית מדי שנה.

בפגישה הוצגו הצעדים שמומשו לאחר הפגישה הקודמת: הקדמת כספי מסים בשווי חצי מיליארד ₪, עדכון במרשם האוכלוסין הפלסטיני לחסרי תיעוד על רקע הומניטארי, הרחבת מכסת הפועלים (בסה"כ כ-20,000 בכלל הענפים), מתן תו תקן ישראלי למפעלים פלסטינים ביהודה ושומרון (ניתן עד כה ל-4 מפעלים) ואישור 6 תוכניות מתאר פלסטיניות.

בפגישה נכח מתאם הפעולות בשטחים אלוף רסאן עליאן, וכן השר לנושאים אזרחיים ברשות הפלסטינית חסיין א-שייח וראש שירותי הביטחון הפלסטינים מאג'ד פארג'. הפגישה ערכה כשעתיים וחצי - חלקה בפורום רחב וחלקה בארבע עיניים.

מפלגת הליכוד מסרה בתגובה לפגישה: "הממשלה הישראלית-פלסטינית של בנט מחזירה את אבו מאזן והפלסטינים לסדר היום. ויתורים מסוכנים לביטחון ישראל הם רק עניין של זמן. ממשלת בנט-סער-לפיד מסוכנת לישראל".

חמאס גינה את פגישת הצדדים. דובר הארגון, חאזם קאסם, אמר: "הפגישה חורגת מהרוח הלאומית של עמנו, אנו דוחים אותה ומצרים על קיומה. הפגישה מהווה סכין בגבה של האינתיפאדה של הגדה המערבית".

ארגון "עד כאן" מסר: "הפגישה של גנץ עם הספונסר של המחבלים ומכחיש השואה והמחוות של ממשלת בנט לפלסטינים שבאו בעקבותיה, תוביל להתחלת מימוש זכות השיבה ל- 9500 פלסטינים ראשונים ותוביל לתוכניות מתאר נוספות בשטחי C ע"פ התוכנית האירופית-פלסטינית להקמת מדינה פלסטינית, נקייה מיהודים, על מלוא שטחי יהודה ושומרון". 

"צעדים אלו הם החייאה בפועל של תוכנית השלבים להשמדה איטית של מדינת ישראל.  ממשלת ישראל בפועל מיישמת מדיניות שמאל קיצונית ומנסה להתכסות באצטלת ממשלת מרכז. פעולות אלו מהוות כתם מוסרי על מי שמתיימר לפקד על חיילי צה"ל שנלחמים בטרור אותו מתדלק אבו מאזן".

כזכור, זו היא אינה פגישתם הראשונה של השניים שנפגשו בחודש אוגוסט האחרון ברמאללה. בפגישתם הקודמת, השניים דנו בעניינים ביטחוניים, מדיניים, אזרחיים וכלכליים בשטחי יהודה, שומרון ועזה וסיכמו להמשיך ולעמוד בקשר בסוגיות השונות שהועלו. 

בשבוע שעבר, חשף גנץ כי היה אמור להיפגש עם אבו מאזן כבר לפני מספר חודשים, אך דחה זאת כדי לא לסכל את הקמת ממשלת השינוי. ״הייתי אמור להיפגש איתו לפני הקמת הממשלה הנוכחית, אבל דחיתי את הפגישה כדי לא לסכל את הקמת הממשלה״, סיפר.