בפעם ה-17 והאחרונה: עד המדינה ניר חפץ עלה היום (רביעי) להעיד במסגרת משפטו של בנימין נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים. היום הסתיימה חקירתו הנגדית של חפץ בעניין החשד לעסקת השוחד בתיק 2000 בידי הסנגורית של מו"ל "ידיעות אחרונות" נוני מוזס, עו"ד איריס ניב-סבג. לאחריה נערכה חקירה חוזרת של הפרקליטות בשלושת התיקים, ואיתה למעשה הסתיימה עדותו של חפץ. 

כזכור, אתמול סיים עו"ד עמית חדד את חקירתו הנגדית במהלכה העיד חפץ על מעורבותו של נתניהו בהקמת עיתון "ישראל היום", ועל דרישתו מבעלי ועורך ישראל היום "להיכנס במוזס". חפץ תיאר את יחסי נתניהו ומוזס, האינטרסים והאיומים של נתניהו על מוזס, כאשר ההגנה ניסתה להראות כי למוזס לא הייתה יכולת או אינטרס להטות סיקור עבור נתניהו. 

נוני מוזס (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
נוני מוזס (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

עדכונים שוטפים מהדיון:

11:15: חפץ שוחח עם העיתונאים בסיום עדותו וסיפר: "להעיד בפני נתניהו היה קשה לי כקריעת ים סוף". 
"מרגיש הקלה אחרי חמישה שבועות על הדוכן, מול סוללת עורכי דין מהבכירים במדינה. וזהו אני מקווה שהצלחתי להביא מהזווית שלי הצנועה לחקר האמת. אחרי ארבע שנים שהייתי מנוע מלדבר אני עדיין מעדיף לא להתייחס לתוכן. להעיד בפני נתניהו היה קשה לי כקריעת ים סוף, נפשית ורגשית זה היה קשה מאוד".

11:00: הסתיימה עדותו של ניר חפץ.

10:55: התובע אמיר טבנקין: "בחקירה הראשית אמרת שבשלב מסוים אחרי מינויו של פילבר, מתחילה מה שקראת "בעיית יאיר", משנת 2015, הגברת אלוביץ' נכנסת לתמונה, לוקחת אחריות על הפיקוח על תכנים בוואלה... בחקירה הנגדית אישרת לחברתי שבעצם ההכרות המהותית התחילה אחרי 27.12.16, מבקש להבהיר את היחס בין התשובות".

חפץ: "בטוח שבתקופת הבחירות ומינויו של פילבר היה בתמונה רק מר אלוביץ'. האינטרקציות המהותיות מעבר לשלום שלום עם גב' אלוביץ', מתחילו כשהתלונות של יאיר נתניהו מתחילות להיות תכופות. איפה זה על ציר הזמן, הכל הערכות, קשה לדעת מתי החל. חפץ: זכרתי שכשהתקיימה הפגישה הלילית, למיטב זכרוני לא הייתי ביחסים פמילייאריים אז מקיש מזה, רק יודע אחרי מינוי פילבר, רק זוכר שלא חשתי קרבה באותה פגישה".

10:41: התובע אמיר טבנקין שאל את חפץ על המגעים להעסקתו כיועץ תקשורת לבזק. חפץ: "הבנתי שאני מקבל מסלול בעייתי, אני נפגש במעגל קצר עם סטלה הנדלר, ואז מוטי אלמליח, כי בעיני אלוביץ' הייתי ציר חשוב להעברת מסרים לנתניהו". 

10:25: הסתיימה החקירה החוזרת בתיקי 1000 ו-2000. הדיון יצא להפסקה. 

10:24: ‏תובע: "אמרת לעו"ד ניב סבאג, על הנוסחה, בשתי השיחות, חיה ותן לחיות, שקט, אמרת מבחינתו של שלדון הפסקת אש - אין מילה בידיעות, מוזס לא יודע לספק, בשיחה הראשונה עם מילצ'ן, אמרת - אבקש מנוני שקט של 10 ימים, אל מול הפער הזה, לאיזה שקט ואיזו דממה התכוונתם להשיג 10 ימים?"
חפץ: "התכוונתי שלא יהיו מתקפות על משפחת נתניהו, מניח שהיה קושי להעביר בדבר מוחלט. יכול להיות שהיה יכול למתן, אולי לדאוג שלא יהיו אייטמים, אפשר לדחות, הוא בעלים דומיננטי, רוח המפקד שורה, לא חסר יכולות. אבל להיות במצב פיקוח שאין ידיעה, היה קשה עד בלתי אפשרי, יש לו אפשרות להשפיע על רוח העיתון, הדברים הגדולים".

10:21: תובע: "אמרת שהצדדים - מוזס נתניהו - לא יכול להיות שחשבו על שוחד, האם היית חשוף לאחד מסבבי הפגישות ב-2008, 2009, 2013, מה הזהירו את נתניהו, תדריכים?".
חפץ: "לא".
תובע: "אמרת שאין סיכוי לעסקה מוזס נתניהו - האם יודע מה נאמר בפגישות, אם הוסכם, אם מומש, משהו מכל זה יודע?"
חפץ: "כלום".

10:20: חפץ סיפר כי "בתקופות שעבדתי עם נתניהו הייתי עד למקרים מערכת היחסים עם אדלסון, ליוויתי לפגישות, אדלסון היה לוקח חדר בקומה ויורד לקיים איתו פגישות, פעם פגישה באו"ם, כל שיחות הטלפון".

חפץ הוסיף: "זה מחולל שצריך להסביר, מורכבות, קשה במשפט אחד. הקרב הזה שניצת בין ידיעות אחרונות לישראל היום לפי ההתרשמות שלי, מי שיזם אותו, הניע אותו, השתמש בו בכלי, מול מי שתפס כאויב במשך עשור - זה נתניהו וברצותו זה היה נפסק, ברצותו הלהבות גדולות - it's all about him, הכל עליו".

10:15: חפץ: "נתניהו היה מחולל המאבק בין העיתונים ישראל היום וידיעות אחרונות. התרשמתי כל השנים שהסיפור זה לא ידיעות אחרונות וישראל היום - אלא נתניהו והמשך שלטונו. הכל היה סביבו, היה היוזם".

10:08: הדיון התחדש. עו"ד ד"ר אלון גילדין מפרקליטות מיסוי וכלכלה מנהל את החקירה החוזרת מטעם התביעה. החקירה תתחיל בתיקי 1000 ו-2000 מאחר שעו"ד בן צור המייצג את נתניהו בתיק 4000 עוד לא הגיע לאולם. 

10:00: הסתיימה החקירה הנגדית. הדיון יצא להפסקה. 

ניר חפץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ניר חפץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

09:47: חפץ תיאר לבקשת ניב סבג את התנהלות נתניהו ומשפחתו במהלך בחירות 2015 מבחינה תקשורתית וביקשה ממנו ‏לאשר שלנתניהו לא הייתה כוונה לתקוף את בנט. חפץ: ‏"מתחילת מערכת הבחירות עד סיומה זו הייתה אסטרטגיה שהייתה מקובלת על כל היועצים האסטרטגיים, עלי וגם על נתניהו, והיא בעצם לחבק את הבית היהודי ובנט, ולא להילחם איתו, ומנגד קו של שרה ויאיר נתניהו שרצו לתקוף בכל הכוח, אבל נתניהו הוא המחליט ואנחנו החזקנו בשיניים את המדיניות הזו".

הוא הוסיף: "שרה ויאיר נתניהו חלקו ולפעמים השתתפו בישיבות, נתניהו החליט ולא הייתה החלטה אחרת, אבל הדרישות שלהם תועלו לאפיקים פיראטיים, מתקפות באינטרנט שאין להן כתובת, תועל לשם, בעיקר בשביל להרגיע את שרה ויאיר, המתקפות תועלו לערוץ - הוציאו קיטור בערוצים אנונימיים ברשתות".

09:36: חפץ סיפר כי לא ידע על הפגישה בין נתניהו למוזס וכי שמע עליה מהתקשורת ונדהם: "כשזה פרץ לתקשורת, נדהמתי, לא ידעתי שזה היה, למה הדהים? כי בסביבה שבה חייתי, נתניהו, שרה, יאיר במידה מסוימת, היה איקס על קבוצת ידיעות ובוודאי על מוזס, בוודאי מצידה של שרה, משמעותית, כי על פיה, הנרטיב המשותף לכל המשפחה, מי שהרס את התדמית שלה מר מוזס, לא היה לגיטימי, נדהמתי שזה קרה".

09:31: ניב סבאג מציגה שיחה בה מוזס מבקש לשחרר את ראש הסגל בלשכת רה"מ, ארי הרו, לקיים קשר ישיר עם רון ירון וערן טיפנבורן, ומלין כלפי נתניהו שהוא מבקש את הקשר עם ארי הרו חודשיים ונתניהו לא נותן. היא שאלה מה משמעות הדבר מבחינת נתניהו. התביעה התנגדה לשאלה אך השופטים אישרו לעד להשיב.

חפץ סיפר: "באותם ימים, שארי הרו יעמוד בקשר עם עורך ידיעות ועורך ויינט זה דבר משמעותי מאוד לשני הצדדים, משום שהיה נתק, כל המערך התקשורתי שהיה כפוף אלי, לא קיים באמת יחסים דו צדדים, אינטראקציות עם כל קבוצת ידיעות, הכל היה תחתיי, לא ידעתי על הפגישה. ארי הרו מבין, חכם, דיסקרטי, ציר אמין נגיש, יודע ומבין את כל התמונה אצל נתניהו, אם היה מתבצע כזה דבר זה היה מראה על רצינות". 

09:25: ניב סבג שאלה את חפץ על הבקשות לראיין את נתניהו שהגיעו מצד עורך ויינט. חפץ: "ריאיון בוויינט בכלל לא עלה בינינו כאופציה, זאת אומרת אפילו לא בקטע של בואו תוכיחו את עצמכם שבוע שבועיים שאתם מאוזנים, בכלל לא עלה על הפרק. לא עולה על הדעת, אומר בלשון הכי של אנדרסטייטמנט - גם לא היה עובר בבית. בלפור מעורב במערכת בחירות מאוד".

09:22: ניב סבג מבקשת מחפץ להבהיר למה התכוון נתניהו כהתייחס להצעה להכניס כותב ימני כ"דבר זניח". חפץ: "מאחר והעיתון כולו עוין, כותרות עוינות, ווינט, בוודאי שהעניין טיפה בים גם אם חשוב כשלעצמו, מה שחשוב זה הכותרות שעולות יום יום שעה שעה, הקו המרכזי. אם אמר שזניח, אמר, חשב שאין מה שישפיע חוץ מרצונות והחלטתו של מוזס, זה כ"כ חזק שזו תפיסת העולם אצלו".

09:17: עו"ד ניב סבג מתחקרת את חפץ על אירועי שנת 2014 מבחינת היחסים בין נתניהו למוזס וכן אופי הסיקור בתקופה זו, לקראת שנת הבחירות ב-2015. בין היתר, אישר חפץ כי מוזס הציע לנתניהו שם של כותב ימני שיכתוב בעיתון והסביר כי מדובר ב"מצרך מבוקש": "אצל נתניהו זה דבר בעל חשיבות, עסקתי מטעמו כדי להכניס כותבים ימנים למעריב, קצת בוואלה, ערוץ 20 והאתרים שלו, למקומות נוספים, מאוד חשוב לו שיהיו כותבי מאמרים ימניים שבעדו - לא סתם ימניים - הוא מקנה לזה חשיבות גדולה", סיפר חפץ. 

09:10: הדיון החל.