"הפגישה בין גנץ לאבו מאזן לא צפויה להוביל להסלמה": הפגישה שהתרחשה בביתו של שר הביטחון, בני גנץ, עם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, עוררה הדים רבים בציבור ובפוליטיקה. עם זאת, האם הדבר מאותת על תחילת משא ומתן, או שמא ניסיון הרגעה של הפעילות האלימה שאנו רואים בשבועות האחרונים? ראש התכנית ללימודי המזה"ת במכללה האקדמית עמק יזרעאל ד"ר עידו זלקוביץ' ניסה לעשות סדר בדברים הבוקר (רביעי) בראיון אצל גדי נס ברדיו צפון 104.5FM.

לאן הפגישה תוביל אותנו מול הפלסטינים? זלקוביץ' אמר תחילה: "זאת פגישה ראשונה עם אבו מאזן בתוך גבולות ישראל עם בכיר ישראלי אחרי 11 שנים של נתק. זה פועל לטובת שני הצדדים. כדאי שלא נגיע למקומות לא טובים. יש אחריות. גם אם אנשי האופוזיציה לא מסכימים מבחינת אידאולוגית, מחובת הממשלה לייצר מציאות שנוכל לחיות בביטחון. הפגישה נועדה לייצב את השטח, ואין בה שום דבר שיכול להביא להסלמה".

"ככל שמתחילים להתקדם מול הפלסטינים יש גורמים שעלולים לפוצץ את המו"מ", הזכיר המומחה. "צריך לזכור מי האופוזיציה של הרשות ומה היא רוצה. מבחינת ישראל, הרשות הפלסטינית היא גורם שממתן ומייצב את השטח. התחליף לכך הוא למעשה שלטון חמאס. מי שבעבר ניסה לפוצץ את ההסכמים בגל הפיגועים היו החמאס והג'יהאד האיסלאמי והם הצליחו".

אבו מאזן (צילום: פלאש 90)
אבו מאזן (צילום: פלאש 90)

"שנת 2021 היתה שנה לא טובה לשני הצדדים", הוסיף החוקר. "אנחנו רואים עלייה חדה בטרור, גם בטרור העממי, כשמדברים על יותר מ-5,200 אירועים של זריקות אבנים, אירועי ירי שהכפילו את עצמם וכספי הטרור שהוחרמו ושילשו את עצמם. כאשר מסתכלים מהצד הישראלי על המספרים האלו, מבינים שהתאום הביטחוני פועל לטובתנו".

"הפגישה עסקה בפן הכלכלי, כמו תקן להקמת פלטפורמה דיגטלית להעברת תשלומים בין פועלים פלסטיניים ומעסיקים בישראל", אמר עוד. "מחפשים את הפיתרונות כדי להרגיע את האנשים. ברגע שיהיה שקט מבחינת כלכלית - הטרור יוכל לרדת", סיכם.