שר האוצר, אביגדור ליברמן, העביר היום (רביעי) מכתב לרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, בו הוא מבהיר כי הוא מתבקש למלא את תפקידו הקבוע בחוק וזאת ללא קשר להערכת הכהונה או הפסקת הכהונה של ראש מערך הגיור. כמו כן שר האוצר ציין במכתבו שבמידה וימומשו האיומים לא יהיה מנוס מנקיטת צעדים המתחייבים מהתנהגות שאינה הולמת את כהונת הרב הראשי לישראל.

זאת, בתגובה לדבריי הרב לאו לפיהם, אם יקודם מתווה הגיור ואם תופסק או שלא תחודש כהונתו שלראש מערך הגיור יאלץ הרב הראשי להסיר את אחריותו מכל הנעשה במערך הגיור ויפסיק מידית לאשר את תעודת הגיור הניתנות על ידו במסגרת תפקידו.

"ראוי להסב את תשומת הלב ולהזכיר כי הרב הראשי לישראל פועל מכוחו של חוק הרבנות הראשית לישראל, תש"מ-1980 ומכהן כנשיא בית הדין הרבני הגדול וכי הרבנות הראשית היא יחידת סמך במשרד לשירותי דת. ראש מערך הגיור איננו נבחר ציבור אלא פקיד בכיר בשירות המדינה והציבור וההחלטה על הארכת כהונתו או הפסקתה נתונה בידי הרשויות הממלכתיות המוסמכות", הוסיף ליברמן. 

עוד נכתב: "התניית המשך כהונתו של ראש מערך הגיור בהמשך החתימה על תעודות הגיור היא איום מרומז שלא לומר סחיטה באיומים. כהונתו של הרב הראשי ותפקידיו באו בשירות הציבור על פי הקבוע בחוק, ועל הרב הראשי מוטלת החובה למלא את תפקידיו כל עוד הוא מכהן בכהונתו".

"אם אכן ימומש האיום המתואר והרב הראשי יימנע מלחתום על התעודות ובכך יעכב את השלמת הליכי הגיור, תהיה בכך פגיעה של ממש בציבור הישראלי ובמיוחד בחיילי צה"ל בבני העדה האתיופית ובמבקשים להתגייר. פגיעה בציבור האמור, בשל אי הארכה או הפסקת כהונה של פקיד בכיר, איננה מוצדקת והיא מהווה התנהגות שאיננה הולמת את מעמדו של הרב הראשי והיא עלולה להגיע לכדי נקיטת הליכים לסיום כהונתו", המשיך.

בתגובה לדברים, אמר ח"כ משה גפני במליאה: "ליברמן חתיכת חצוף, על גבול האנטישמיות. להגיד על רב שרוצים לפטר אותו בגלל דעתו ההלכתית - זה תפקידו. מה למד ליברמן? חוץ מלגנוב. הרב הראשי לא יעשה מה שאומרים לו, הוא יעשה את מה שהתורה מחייבת אותו. הרב לאו לא יפסוק על פי מה שאתם רוצים, ואתם - אפסים שכמותכם, תורידו את הנעליים מהרגליים לפני שאתם מדברים על רב ראשי, פרחחים". 

גם שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנה שטה, התייחסה לדברים ופנתה במכתב לראש הממשלה בנט: "אני מבקשת את התערבותך המיידית בנושא, כדי למנוע פגיעה חמורה בציבור העולים החדשים שעובר תהליכי גיור ונזקק לתעודות ההמרה. עיכוב בתהליכי הגיור פוגע קשות בהתאקלמותם של העולים בישראל, ובין היתר מונע מהם לקבל תעודת עולה, סל קליטה, סיוע בשכר דירה, הכשרות מקצועיות כדי שיוכלו להתפרנס בכבוד, קיום חופה וקידושין כדת משה וישראל ואף מקשה על התאקלמותם של ילדי העולים במסגרות החינוכיות".

"בתורה עם ישראל מצווה לא אחת לאהוב את הגר, לא לצערו ואף לא לפגוע בממונו. הצעד עליו הודיע הרב הראשי יפגע בצורה לא מידתית בציבור העולים החדשים, וישליך על הליך התאקלמותם והשתלבותם בחברה הישראלית. כך לדוגמא, מאות עולים משבט בני המנשה, ובתוכם נשים, זקנים וטף, צפויים לסיים בעוד כעשרה ימים את שהותם במרכז קליטה זמני, וככל שלא יקבלו את אישור הגיור בימים אלה, ימצאו את עצמם מאות עולים ללא אפשרות לקבלת סיוע ומענים ממשלתיים", הוסיפה.