השר לשירותי דת, מתן כהנא, נפגש לאחרונה עם נציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, ולחץ עליו לשנות את הקריטריונים הנדרשים למינוי של ראש מערך הגיור הממלכתי, כך שיוכל לתפור את התפקיד למועמד מטעמו, כך פורסם הערב (חמישי) בוואלה!. למרות ניסיונות השכנוע של השר, נציב שירות המדינה סירב לכך.

השר כהנא נמצא בלב סערה פוליטית-דתית בעקבות חוק גיור ממשלתי אותו יקדם בקרוב ולפיו גם רבני ערים יוכלו לגייר באופן מקל יותר. במסגרת קידום המתווה, כהנא הודיע בשבוע שעבר לראש הממשלה, נפתלי בנט, כי בכוונתו להדיח את ראש מערך הגיור הנוכחי, הרב משה ולר. כהנא הסביר כי ולר שמונה לתפקיד על ידי הרב הראשי, דוד לאו, הוא "לא איש הנכון" להמשיך בתפקיד לנוכח התנגדות של לאו למתווה שאותו הוא מקדם.

כהנא אמר בימים האחרונים כי אחד המועמדים הבולטים שאותו היה רוצה למנות לתפקיד הוא הרב חיים אירם, דיין גיור לשעבר ורב היישוב אלעזר בגוש עציון, שאף מעורב בגיבוש המתווה הממשלתי של השר. בשיחות עם נציב שירות המדינה ביקש כהנא לשנות את תנאי הכשירות הנדרשים לטובת מינוי ראש מערך גיור כך שיוכל לתפור את התפקיד למועמד מטעמו אך הוא הנציב סרב לכך.

מתווה הגיור של כהנא מעורר עניין רב בעולם הדתי והחרדי, ובין היתר גורר התנגדויות רבות. הרב הראשי לאו פרסם השבוע הודעה שבה הצהיר כי "אם יקודם מתווה הגיור ותופסק כהונתו של ראש מערך הגיור, אאלץ להסיר אחריותי מכל הנעשה במערך הגיור", כלשונו. אם הרב הראשי אכן יסיר אחראיות ממערך הגיור, גיורים לא ייצאו לפועל, שכן חתימתו נדרשת על תעודות הגיור של המתגיירים.

בלשכת השר כהנא סירבו להגיב לידיעה.