לאחר חודשיים: שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החוץ יאיר לפיד הודיעו הערב (חמישי) כי עורכת הדין מאיה רייטן שוחררה ממעצר בבלארוס אחרי שהייתה עצורה שם בגלל החזקת קנאביס רפואי. השניים ביקשו להודות באופן אישי לנשיא המדינה יצחק הרצוג על מאמציו להשבת מאיה לישראל.

הנשיא הרצוג שוחח בתחילת השבוע עם נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו וביקש ממנו לסייע בשחרורה, על מנת שתחזור לארץ ותוכל לחגוג ביחד עם משפחתה את השנה האזרחית החדשה. למרות טענותיה של עורכת הדין,  תושבת צפון הארץ, כי הקנאביס מיועד לשימוש רפואי וברישיון של משרד הבריאות בישראל, היא נעצרה. זאת, מאחר ועל פי החוק בבלארוס, מדובר בעבירה שהעונש בגינה עלול להגיע עד לחמש שנות מאסר. השוטרים טענו בפניה כי מדובר בשימוש בסמים בניגוד לחוק המקומי.

שר החוץ לפיד אף שוחח לפני זמן קצר עם עו״ד מאיה רייטן ומשפחתה ובירך אותם על שיחרורה מהמעצר וחזרתה לארץ לחיק משפחתה. בנוסף, הוא הודה לכל הגורמים במשרד החוץ בארץ ובחו״ל, שהיו מעורבים  בטיפול במאיה רייטן וסייעו בשחרורה.

כזכור, רייטן נעצרה בחודש נובמבר בשל החזקה של כ-2.5 גרם של קנאביס רפואי. לאחר מעצרה סיפר אחיה יוני ב-103FM: "מאיה מחזיקה ברישיון לקנאביס, אני לא מאמין שהיא ידעה שהקנאביס ברשותה כי אחרת היא הייתה עוברת במסלול האדם והיא הייתה בדרך לפגישת עסקים עם לקוח שלה, נסיעה מהיום להיום. מאיה סובלת מהמון מחלות כולל מהפרעת קשב וריכוז, ונמצאו אצלה שני כדורים של אטנט, מבחינת הבלארוסים החומר הפעיל בהם נחשב סם, הם עשו לנו תיק בתוך תיק".

בעקבות חזרתה ארצה של עו״ד מאיה רייטן-סטול - ראש לשכת עורכי הדין בישראל, עו״ד אבי חימי: ״אני נרגש על חזרתה ארצה של חברתנו למקצוע, עו״ד מאיה רייטן-סטול. מאמצים רבים נעשו מטעמה של הלשכה ומצד גורמים רבים. בראש ובראשונה אני מבקש להודות לכבוד נשיא המדינה יצחק הרצוג על סיועו בהשבתה של מאיה, לשר החוץ לפיד ולשר האוצר ליברמן, וכמובן לפרקליט המשפחה ידידי עו״ד שרון נהרי. אמשיך ואסייע ככל שידרש בכדי להקל את חזרתך לשגרת עבודתך כעורכת דין, ואני מקווה לראותך בהקדם שבה ומופיעה בבתי המשפט. מאיה - ברוכה השבה״.

חוקי הסמים בבלארוס נחשבים מהנוקשים בעולם והיה חשש שבית משפט בבלארוס יגזור עליה שנות מאסר ארוכות.עו"ד שרון נהרי, אשר נשכר מטעם משפחתה של רייטן, אמר: "הסתיים מאבק ארוך ומתיש לשחרורה של עו"ד רייטן וחזרתה לחיק משפחתה".

לדבריו, הוגש נגדה כתב אישום, בגין ביצוע עבירות שמדינת בלארוס רואה בן חמורות. "במשך חודשיים קדחתניים של עבודה קשה סביב השעון, בשיתוף עם עורך דין קולגה מהאיגוד האירופי לעורכי דין ולמרות המצב המשפטי המורכב ולאחר מאבק משפטי בשילוב התערבות דיפלומטית, חרף דרישת הפרקליטות בבלארוס לעונש מאסר בפועל של כמה שנים – מאיה שוחררה", הוא ציין.