לאחר שבוע נוסף של דרמות פוליטיות, וברקע העימותים הפנים-קואליציוניים בעניין חוק החשמל והרפורמה בחקלאות, נערכו היום (שני), כבכל שבוע, ישיבות הסיעה. היום התקיימו ישיבות של הרשימה המשותפת, מרצ, מפלגת העבודה וכחול לבן, כאשר במוקד עמדו הזינוק בתחלואה בנגיף הקורונה והתפשטות וריאנט האומיקרון.

ישיבת הסיעה הראשונה שהתקיימה הייתה של הרשימה המשותפת. בפתח הישיבה אמר חבר הכנסת אחמד טיבי כי "הממשלה הזו אכן ימנית, הדבר מתגלה על ידי תקציבים לגבי התנחלויות יותר מבעבר. ביקרנו בבורכא אתמול, ראינו את התוצאות של אלימות המתנחלים ואלימות הצבא. לכן אנחנו חושבים שהמשך האלימות, גם של המתנחלים וגם של הצבא, תדרדר את המצב והשנה הבאה יכולה להיות שנה של עימות ושל אינתיפאדה. בנוסף השבוע יבוא חוק חריש, הרשימה המשותפת תצביע נגדו מאחר והוא יפגע בעתידות הקרקע בוואדי ערה. היינו מעדיפים שהחוק יוקפא, אך הרשימה המשותפת, גם אם תישאר לבד, תצביע נגד החוק הזה".

על המשקאות הממותקים אמר חבר הכנסת: "ביקשנו שהאוצר יקציב את הסכום שיכנס לקופת המדינה להסברה, לטיפול בבעיות בריאות בפריפריה ובחברה הערבית. לא הקציבו סכום גדול ולכן לא נתמוך בחוק הזה. אנחנו קוראים לכל חברי הכנסת להצטרף אלינו, זה יפגע בחברה הערבית".

אחמד טיבי (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
אחמד טיבי (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

חבר הכנסת סאמי אבו שחאדה אמר כי "אנחנו בדיוק יוצאים להפגנה מול אסף הרופא למען העציר המנהלי שם, ששובת כבר 140 ימים. אנחנו חושבים שהתקבלה החלטה להוציא אותו להורג ללא משפט. אנחנו גם חושבים שמעצרים מנהליים צריכים לחלוף מן העולם. אנחנו מטילים את האחריות על בריאותו על שר הביטחון גנץ ועל רה"מ בנט. זה יכול לגרום להסלמה ואנחנו יכולים לחסוך את זה".

על הזינוק בתחלואה בקורונה אמר, כי "אנחנו בעיצומו של גל חמישי ואנחנו עולים במספרים דרמטית. אני רוצה לקרוא לכל הציבור גם להתחסן וגם להימנע מהתקהלויות, זה מסכן את כולנו. התחושה שלנו שהאזרחים כבר הספידו את הקורונה, צריך לקחת את זה ברצינות".

לאחר מכן התקיימה ישיבת הסיעה של מרצ. יו"ר המפלגה ושר הבריאות ניצן הורוביץ פתח את הישיבה עם התייחסות להתפשטות ווריאנט האומיקרון: "כמו שהערכנו ותרגלנו, ההדבקה הרחבה שמתרחשת בכל העולם באומיקרון מגיעה גם הנה. בשבועות הקרובים יהיו נתונים יותר ברורים ונדע יותר טוב כיצד מתנהל האומיקרון, לכמה תחלואה קשה הוא גורם ומה נדרש מאיתנו כדי לצלוח את הגל הזה. אני אומר - נעבור גם את הגל הזה בהצלחה. התכוננו, נערכנו, ותרגלנו מראש".

עוד אמר הורוביץ, כי "אי אפשר לעצור לגמרי את התפשטות האומיקרון ולכן הצעדים שלנו נובעים ממאפייני הזן ומצבינו טוב בהרבה. הצלחנו לעכב את כניסת האומיקרון, קנינו זמן יקר, דאגנו למלאי חיסונים למבוגרים וילדים, דאגנו להביא את התרופה, מנכ"ל משרד הבריאות קיבל את ההחלטה על חיסון רביעי, אנחנו מגדילים את מספר הבדיקות ואת מדיניות הבדיקות ונתב"ג כדי להתאים עצמינו לגל החדש. אז כן, הגל כאן, אבל אנחנו ערוכים. צעדינו מותאמים למצב החדש ואנחנו שומרים על המדיניות של חיים לצד הקורונה. אנחנו חייבים לראות את התמונה כולה - קודם כל מניעת תחלואה וגם שמירה על הכלכלה והדמוקרטיה. כשר בריאות אני לא אזנח אף פרט מהמשולש הזה: בריאות, כלכלה ודמוקרטיה".

"אנחנו מתאימים הנחיות וגם משנים אותם מפני שכל הזמן מגיעים נתונים באשר להתנהגות האומיקרון", המשיך שר הבריאות. "זה לא תמיד נוח, אבל זה הכרחי. אנחנו עם אצבע על הדופק, ובניהול סיכונים דינמי יום אחר יום. אם נתנהל באותו אופן לא משנה מה, נפגע באחד משלושת היסודות האלו. לכן שינינו את מדיניות הבידודים, החזרנו את זה למצב שבו מחוסן שבא במגע עם מאומת לא נדרש לבידוד, וכך היום לגבי הבידודים של השבים מחו"ל, סיווג המדינות האדומות וכניסת זרים לישראל. מחוסן שחוזר מחו"ל לא יידרש לבידוד, אלא לבדיקה בלבד, במהלכה ימתין לתשובה בערך יום, וגם חזרנו למדיניות של כניסת לא-ישראלים לישראל".

עוד אמר, כי "בסיטואציה של הדבקה המונית, גם הבדיקות רלוונטיות בעיקר עבור אנשים בסיכון גבוה. אנשי הבריאות ישאירו את חובת הבדיקה למי שנדרש להן יותר. ידענו מראש שמערך הבדיקות יעמוד בעומס ככל שנתקדם עם הגל, ולכן כעת נתעדף את הבדיקות למי שבסיכון גבוה, תוך צמצום הפגיעה. לכן יותר אנשים ידרשו לקחת אחריות אישית ולבצע בדיקות ביתיות. אני רוצה לחזור ולהרגיע - כן אנחנו מבינים שההדבקה רחבה, אבל אין מקום להלך אימים, התרחישים האפוקליפטיים מיותרים לציבור, החרדה מזיקה לבריאות. אין צורך בשיח על סגרים, אין צורך להלחיץ מחדש. אנחנו נערכים למצבים לא פשוטים אבל העניין בשליטה".

הישיבה הבאה שהתקיימה הייתה של מפלגת העבודה בראשות שרת התחבורה מרב מיכאלי, וגם היא נפתחה עם התייחסות לתחלואה הגואה: "מהרגע שהאומיקרון כאן, עשינו דברים כדי למנוע את התפשטותו. גם עכשיו אנחנו ממשיכים לפעול בכל דרך כדי מחד, לשמור על בריאות הציבור, ומנגד - לשמור על בריאות הכלכלה שלנו. הצלחנו להביא את האוצר להסכם עם אל-על וארקיע שישמור על עובדי התעשייה הזו, שלא הייתה להם שום רשת הגנה אחרת. מפלגת העבודה תסרב לכל הגבלה שלא תגובה בסיוע כלכלי. ישראל מתמודדת עם תחלואה משמעותית, אני קוראת לכולם להתחסן ולחסן את הילדים. אני מצפה בקוצר רוח לחיסון הרביעי, הוא הדבר המשמעותי ביותר שמונע את התחלואה", אמרה מיכאלי.

מרב מיכאלי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מרב מיכאלי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לאחר מכן התייחסה השרה למקרים של פגיעה מינית בחברה החרדית שנחשפו לאחרונה: "בשבוע האחרון נחשפו מקרים קשים של פגיעה מינית בחברה החרדית, זה לא דבר מפתיע. מה שכן נחשפנו אליו זה היקף עצום של האשמת הקורבן, אני קוראת לחברותיי בחברה החרדית -  אתם לא לבד, אל תראו. מה שעובר עליכם היום ומה שעבר על החברה הישראלית לפני 30 שנה, אנחנו במאבק נחוש ושינינו את המציאות, יש למי לפנות, אל תהססו".

לאחר מכן נפתחה ישיבת מפלגת כחול לבן בראשות שר הביטחון בני גנץ. "אני מגיע לכאן מביקורת במפקד אלון המרחיבה את פעילותה ונרתמת למאמץ האופרטיבי", אמר גנץ בפתח דבריו. " צה"ל נערך לגיוס של מאות חובשים ולתמיכה במאות מאושפזי בית בקהילה. במקביל פיקוד העורף נערך לסייע למוסדות הגיל השלישי ושם דגש על קטיעת שרשראות ההדבקה".

בהמשך התייחס לחיסון הרביעי: "אתמול הממשלה החליטה לקבל את הצעתה של פרקש הכהן לתו ירוק. אני מודה לה על היוזמה ומקווה שזה יהיה בוסטר להצלחת מבצע החיסונים. אני קורא לכולם - צאו להתחסן, אני אעשה זאת בעצמי בהקדם האפשרי".

בני גנץ (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)
בני גנץ (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)

על המצב הביטחוני אמר השר, כי "תקפנו שלשום ברצועה, כפי שנגיב על שיגור בלוני תבערה, אנחנו נשדר לאויבינו כי על טעויות משלמים". עוד ציין, כי "אנחנו שומרים על דריכות ביו"ש. הצעדים שאנחנו נוקטים בשטח נועדו להביא ביטחון ואנחנו ערוכים לפגוע בכל מי שינסה לפגוע בנו, מכל מקום בו יפעלו".

לאחר מכן התייחס לפגישתו עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן שגררה ביקורת חריפה: "אני מבקש להודות לחיילים ולמפקדים שעומדים בקור רוח. כשר ביטחון תפקידי לוודא שצה"ל מוכן למלחמה ולקרב בכל חזית וכל תרחיש. כמדינה עלי למנוע את המלחמה. הצורך בשמירה על ביטחון בישראל והלחימה בחמאס, הם הסיבה שבגינה נפגשתי עם מחמוד עבאס, ואפגש עם ונספים שיש להם אינטרסים איתנו. לטעמי, זה גם אינטרס של הפלסטינים, לייצר אופק טוב יותר. שמעתי את הביקורות ואני חוזר ואומר - מי שאחראי לשלוח חיילים לקרב הוא זה שאחראי למנוע אותו. התאכזבתי לשמוע פוליטיקאים שדיברו ממניעים פוליטיים. בחדרי חדרים גם הם נשמעים אחרת. בכל מקום בו פוליטיקה מתנגשת עם ביטחון, הביטחון ינצח".