מליאת הכנסת התכנסה היום (שני) לדיון במספר הצעות חוק שנויות במחלוקת, לצד הצעות אי אמון בממשלה. את הדרמה הגדולה מכולם צפוי לחולל חוק החשמל, שיעלה לקריאה שנייה ושלישית, וכן חוק חריש שצפוי גם הוא לעלות להצבעה. במהלך הדיון, אישרה המליאה ברוב של 90 תומכים את החוק לפינוי מוקשים ואת בחירתם של סגנים זמניים ליו"ר הכנסת. לפי ההחלטה, ארבעה חברי קואליציה יכהנו כסגנים זמניים: צבי האוזר מתקווה חדשה, אמילי מואטי ממפלגת העבודה, ג'ידא רינאווי זועבי ממרצ ויבגני סובה מישראל ביתנו.

כזכור, חוק החשמל עורר מתיחות רבה בתוך הממשלה למרות שעבר ברוב של 61 בקריאה ראשונה. הוא הועבר לדיון בוועדת הפנים של הכנסת בראשות ח"כ ואליד טאהא, שהכינה אותו לקריאה שניה ושלישית, לאחר שנפתרו המחלוקות בין ח"כ טאהא לבין שרת הפנים איילת שקד. 

לפי הנוסח שהוסכם, שרת הפנים תהא רשאית לקבוע בצו כי ניתן יהיה לחבר מבנה מגורים המצוי בשטח מסוים, שהוגדר בצו, לחשמל, למים או לטלפון, גם ללא קיומם של היתר בנייה ותעודת גמר לאותו מבנה. התנאים להוצאת הצו, כפי שנקבעו, הם: אם הוגשה תכנית על ידי אחד הגורמים המנויים בהצעת החוק, המבנה שלגביו התבקש החיבור הוקם עד ה-1 בינואר 2018 ולא נוספה להם בנייה לאחר מועד זה.

בנוסף, הוצע לקבוע לוח זמנים לקיום היוועצות עם הוועדה המחוזית ולמתן החלטה של שרת הפנים, וכן לקבוע את התנאים שבהם נדרש לעמוד מי שמבקש לחבר מבנים אלו כגון התחייבות להגשת בקשה להיתר בתוך הזמן הקבוע בהצעת החוק וכן צירוף ערבות בנקאית.  

ויכוח בין איתמר בן גביר לווליד טאהא בוועדת הפנים בדיון בחוק החשמל צילום: (צילום פרטי)

אושר סופית: הארכת הוראת השעה המאפשרת המשך פינוי שדות מוקשים 

במהלך הדיון ובקונצנזוס מפתיע, מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק לפינוי שדות מוקשים. 90 חברי כנסת תמכו בהצעה ללא מתנגדים. לפי ההצעה, תוארך בשנה הוראת השעה המסדירה פינוי שטחי נפלים. כן מוצע לשנות את הדרג הקובע כי שטח שיש בו נפלים ייועד לפינוי: לגבי שטח צבאי הסמכות תעבור מהרמטכ"ל לקצין בדרגת אל"מ שמינה לצורך כך, ולגבי שטח באחריות משרד הביטחון, הסמכות תעבור משר הביטחון למנכ"ל המשרד. עוד מוצע לקבוע מנגנון שיאפשר פעילות זמנית בשדה מוקשים או בשטח נפלים.

בדברי ההסבר נכתב: "בשנים האחרונות עלה הצורך מצד חברות תשתית שונות לבצע עבודות תשתית זמניות בשדות מוקשים או בשטחי נפלים; כמו כן התעורר צורך מצד גורמים אזרחיים נוספים לקיים פעילויות אזרחיות זמניות נוספות בשטח הסגור. עם חברות התשתית והגורמים האזרחיים האמורים נמנים חברת החשמל, מקורות, חברת נתיבי גז לישראל, רשויות הניקוז, רשויות מקומיות וגורמים פרטיים נוספים.

מוצע להוסיף להוראת השעה סעיף שיסמיך את הרשות לבצע פינוי של שטח ממוקשים או מנפלים בשטח סגור או בחלקו, לאחר בקשת חברת תשתית או גורם אזרחי אחר, כדי לאפשר פעילות זמנית בשטח וזאת בלי להסיר את צו הסגירה. השטח ישוב וישמש את מערכת הביטחון )כשטח אימונים למשל( לאחר תום הפעילות הזמנית".

יור הכנסת לוי מגנה את נאומו של אמסלם, דוברות הכנסת

נתניהו נגד חוק החשמל: "תתביישו לכם"

יו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו התייחס לחוק החשמל שיעלה לקריאה שנייה ושלישית ומסר: "בשבוע שעבר הממשלה הישראלית-פלסטינית הראשונה של בנט והאחים המוסלמים אישרה איחוד משפחות של 10,000 פלסטינים. היום הם מוסיפים חטא על פשע ומאשרים את ״חוק החשמל״ שמאפשר חיבור לחשמל לעשרות אלפי מבנים בלתי חוקיים, ללא היתר בנייה". 

"הם מוכרים את הנגב, את הגליל והמשולש, לתנועה האיסלאמית. גם הבתים הבלתי חוקיים האלה יוכשרו ואחריהם יבואו עוד עשרות אלפים. בכך הם מממשים נדבך יסוד של חזון ״זכות השיבה״ הפלסטינית. בנט, סער, לפיד וגנץ - אתם יודעים בדיוק מה אתם עושים. אתם מוכרים את המדינה לתנועה האיסלאמית למען ההישרדות הפוליטית שלכם. תתביישו לכם".

נתניהו נגד חוק החשמל

עוד תעלה להצבעה גם הצעת החוק של הקואליציה אותה הצליח ח"כ גדי יברקן להפיל בשבוע שעבר, לאחר שהסתתר ברכבו של ח"כ יואב קיש בחניון הכנסת. מדובר בתיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנת התקציב 2017. הממשלה ביקשה וקיבלה פטור מחובת הנחה כך שהיא מחזירה את הנושא להצבעה בקריאה ראשונה.

כזכור, ביום חמישי האחרון, בשיאו של לילה לבן בכנסת, הצליחה האופוזיציה להפיל את אחד מהחוקים שהובילה הקואליציה בשבוע האחרון. ח"כ יברקן הסתתר בספסל האחורי ברכבו של ח"כ יואב קיש בחניון הכנסת, ורגע לפני שהחוק עלה להצבעה, הגיע למליאה כדי להשתתף בה.

ההצעה שעלתה להצבעה היא תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2017 ו-2018, והיא נפלה בתיקו של 48 חברי כנסת שתמכו בה לעומת 48 חברי כנסת שהתנגדו לה. לאחר ההפסד, הקואליציה משכה שני חוקים ולא קיימה עליהם הצבעה כמתוכנן מחשש להפסדים נוספים.