המוקש הבא של הקואליציה? שרת הפנים איילת שקד הודיעה היום (שני) לבג"ץ שבכוונתה להביא עד לסוף חודש ינואר את חוק האזרחות להצבעה במליאת הכנסת. כזכור, שקד נדרשה להשיב לבג"ץ בנושא במסגרת עתירה על גיבוש נוהל בעניין בקשות לאיחוד משפחות בין פלסטינים לערבים ישראלים.

שקד אמנם תודיע לבג"ץ שהיא תביא את החוק להצבעה החודש, אבל גם עכשיו היא אינה יודעת איך בדיוק יימצא הרוב לאישור החוק - אם בעזרת הקואליציה או דווקא בסיוע האופוזיציה.

בחודש יולי נפל החוק שאוסר על איחוד משפחות בהצבעה בכנסת, וכמה שעות לאחר מכן הודיעה השרה שקד שתנסה בתוך כמה שבועות לאשר מחדש את החוק ותביא אותו להצבעה נוספת בכנסת.

בסיבוב הקודם הניסיונות להגיע לנוסח מוסכם בין איילת שקד לח"כ שמחה רוטמן מהאופוזיציה לא צלחו. לפני כחודש  טענה שקד כי למרות הסכמות אליהם הגיעה עם ח"כ רוטמן, הציונות הדתית והליכוד בחרו "בשיקולים פוליטיים על פני שיקולים ביטחוניים" וסיכלו את הפשרה.

שקד פנתה בשבועות האחרונים לכמה אנשי ליכוד, ביניהם יובל שטייניץ ואבי דיכטר, והציעה להם להעלות את חוק האזרחות מטעמם ושהיא תדאג להשיג לו תמיכה בקואליציה.

שקד, באמצעות מתווכים, מנסה לשכנע את הח"כים מהליכוד לרשום הישג על שמם, והיא מצידה תרוויח מהעובדה שהחוק יעבור. בליכוד השיבו בשלילה.

מלשכת שרת הפנים נמסר כי "בכוונת שרת הפנים להעלות הצעת חוק ממשלתית של חוק האזרחות לוועדת שרים בשבועות הקרובים. שקד נחושה להעביר את החוק מתוך אחריות לאומית ואחריות לביטחונה של מדינת ישראל".

פרופ' אסנת עקירב, ראשת החוג לממשל במכללה האקדמית גליל מערבי: "לחברי הממשלה ברור שהמשך החוק הזה כהוראת שעה אינו פתרון. על השרים לבחון את סוגיות הליבה ולהגדיר סוף־סוף מדיניות בת ביצוע. אם חפצת חיים היא, הקואליציה צריכה לדעת להתפשר ולבסס את יכולת השיח בין מרכיביה האידיאולוגיים השונים. הבעיה היא שבמדינת ישראל יש נטייה לדחות את הקץ ולא לקבוע מדיניות ברורה".