שר הרווחה מאיר כהן הבטיח אתמול בישיבת ועדת העבודה והרווחה כי בשנתיים הקרובות יוקם בהר הרצל היכל הנצחה לחללי פעולות האיבה.
כהן סיפר על ההתמודדות הקשה בהקמת אתר ההנצחה דווקא בהר הרצל, ועל הסיכום עם משרד הביטחון, שהתעקש שהגישה לאתר לא תעבור דרך בית הקברות הצבאי.

לדברי כהן, כבר בשבוע הבא תתקיים ישיבת התנעה למיזם, וימונה ממונה אחראי. הוא הביע תקווה כי האתר יושלם בשנתיים הקרובות, אך מימון עלויות אחזקתו יצריך החלטת ממשלה נוספת. 

כהן אמר כי אתרי הנצחה דוגמת זה שעומד לקום דורשים הוצאות מינימליות של מיליון שקלים בשנה, והובטחה הסכמת האוצר לכך. המקום יופעל בידי הביטוח הלאומי, ובתוך כשנה יונח תזכיר הצעת חוק המעגן זאת.

יו"ר ארגון נפגעי פעולות האיבה אייבי מוזס הודה לפעילות משרד והרווחה והביטוח לאומי, ש"הביאו להחלטה המוסרית הזו שתקים בית ל־4,160 החללים בהר הרצל, ויהיה מרכז להנצחה והסברה". 

"פעלנו יותר מעשר שנים לעשות צדק עם נרצחי פעולות האיבה, ואלה יזכו להוקרה והנצחה של מדינת ישראל במקום שבו נוכל לספר את סיפורי הגבורה של הנרצחים ולהעביר זאת לדורות הבאים, וכן להמחיש לכל העולם את המחיר הכבד שאזרחי ישראל שילמו על ריבונותה וקיומה. זה מסר ברור שהטרור לא ינצח אותנו לעולם", הוסיף 

מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר אמר כי "התהליך יצא לדרך והוא אל־חזור". לדבריו, עלות ההקמה תהיה כ־36 מיליון שקל ואחזקתו כמיליון שקל מדי שנה. 

בנובמבר פורסם ב"מעריב" לראשונה הדיווח על החלטת הממשלה, שהובאה להצבעה בידי שר הרווחה. זאת לאחר תשע שנים של מאבק משפחות שכולי פיגועי הטרור, להקים היכל זיכרון ממלכתי ליקיריהם – מאז החלטת הממשלה על הקמת היכל הזיכרון לחללי צה"ל. 

ארבע שנים אחרי שנחנך בהר הרצל שבירושלים היכל הזיכרון שממנו נפקדו שמותיהם, אישרה הממשלה בנובמבר הקמת היכל הנצחה לחללי פעולות האיבה בסמוך. משרד הרווחה יקבל לידיו את האחריות על הקמת האתר ותפעולו השוטף יהיה באחריות המוסד לביטוח לאומי. בהיכל החדש יונצחו 4,160 חללי פעולות איבה מקום המדינה ועד היום, והוא צפוי להחליף את האנדרטה שקיימת באתר כיום. 

ח"כ מופיד מרעי (כחול לבן) קרא לביטול ההבחנה בין חללי צה"ל לחללי פעולות האיבה ולבניית מערך משותף למשרדי הביטחון והרווחה בנושא.