מליאת הכנסת אישרה  היום (רביעי) בקריאה שניה ושלישית את חוק החשמל ברוב של 61 תומכים ושלושה נמנעים ללא מתנגדים, זאת לאחר סערה גדולה במליאה. ח"כ בני בגין שוחח עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM וטען כי "הקשר של החוק ליישובים בדואים בנגב הוא קשר קלוש, והסיבה היא הנוסח של החוק כפי שהתקבל. אדם יכול להגיש בקשה לחיבור ביתו לרשת החשמל, רק אם ביישוב שלו כבר יש תוכנית מתאר כוללנית, כזאת שמבחינה בין שטח פרטי, ושטח המתוכנן כשטח ציבורי".

"יישוב שאין בו תוכנית כזאת, ושבו לא הוגשה התוכנית הקרויה המפורטת, לגבי הבתים שם, לא ניתן אפילו להגיש בקשה. הוועדה המחוזית ביישוב כזה, עקב הקיום של תוכנית המתאר לאותו יישוב, תוכל וגם תבדוק, האם הבית שלגביו מועלית הבקשה לחיבור לחשמל עומד על שטח פרטי או על שטח ציבורי. עכשיו, יש מעט מאוד מקומות כאלה בנגב שהם מוסדרים מבחינה תכנונית", הוסיף.

לדבריו, "ביישובים ערבים רבים מאוד במשך כל השנים האלה, לא הייתה תוכנית מתאר ועל כן בתים רבים אכן נחשבו והוגדרו כבתים בלתי חוקיים. אבל אני אזכיר, העברנו את חוק קמיניץ, ונלוותה אל החוק המדיניות של האכיפה, ובאופן מציאותי ונכון נקבע שמדיניות האכיפה תהיה כזאת שאותם בתים שתיארתי עכשיו יהיו בתחתית סדר העדיפויות לאכיפה, כלומר להריסה, מהסיבה המציאותית שאני ניסיתי עכשיו לתאר. לכן, אני מציע גישה פחות פורמליסטית, יותר מציאותית, גם יותר צודקת".

עוד אמר ח"כ בגין כי "צריך היה להביא פתרון מעשי, והדגש שעליו עמדו אנשי משרד המשפטים, שבית שייבנה לא יסתור ולא יוכל לסכל תכנון על שטח ציבורי. ואחרי עשרות שנים, אני חושב שזאת גישה טובה, מציאותית, ואני חוזר על המילה - גם צודקת. אז עכשיו בתנאים לא מאוד שונים - הוועדה המחוזית תבדוק האם בית מסוים מסכל תכנון בישיבתו, ואם לא, אז היא תחבר אותו - במקום בחשמל הקרוי פירטי, המסכן את בעל הדירה - אז יהיה חשמל שמותקן כהלכה".

"מדי שנה יש כמה אנשים שמתחשמלים כתוצאה מהחיבורים הפירטיים האלה, צריך לשים לזה קץ. לכן חשבתי שחוק קמיניץ הוא חוק נכון שהיה דרוש. אנחנו ממשיכים בנתיב הזה, והחוק שקיבלנו הבוקר הולך באותו נתיב והוא בסדר גמור. ושום מימוש זכות השיבה וכל הדיבורים הבאמת מוזרים האלה", אמר.

בהמשך תקף ח"כ בגין את נתניהו ואמר: "אני שמעתי את ראש האופוזיציה, הוא מדבר כבר באופן מוזר, על כך שהצעת החוק הזאת מבטאת את תחילת המימוש של 'זכות השיבה', השתלטות בנגב. זו לדעתי היסטריה מלאכותית, היא מנותקת מהמציאות. לצערי, היא גם מסגירה גם בורות עמוקה, שנובעת, אני חושב מאי רצון לקרוא את סעיפי החוק, או להסיק מהם איזה מסקנות של המציאות".

כמו כן, אמר בגין בהתייחסו למהומה במליאה: "מה ששמעתי או מה שהצלחתי לשמוע, הייתה תערובת של צעקות צווחות וצרחות ואני לא הצלחתי להבדיל ביניהן. כש-50 איש, אולי יותר, צועקים במקהלה, כמובן המילה המקובלת היום - 'בושה' - אני הגעתי למסקנה שייתכן שהקבוצה הזו כבר הצליחה להגיע לחסינות עדר". 

בנט מתעמת עם חברי האופוזיציה (צילום: מרק ישראל סלם)
בנט מתעמת עם חברי האופוזיציה (צילום: מרק ישראל סלם)

כמו כן, התייחס לעימות החריג בין רה"מ בנט לחברי האופוזיציה ואמר: "הוא ניגש לספסלים והגיב לצעקות הבלתי פוסקות כבר חודשים אחדים שלדעתי מביישות את הכנסת"

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, fm103