יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, התייחס היום (שני) בפתח ישיבת סיעתו בכנסת למדיניות האוצר ברקע התפשטות האומיקרון ולהתפתחויות הפוליטיות האחרונות. הוא הדגיש כי הוא "יקבל החלטות אך ורק על בסיס שיקולים כלכליים", ועקץ את ראשי רשתות השיווק שביקרו את מדיניותו.

בפתח דבריו אמר ליברמן: "אתחיל מהשאלה שטרם נשאלתי - מה הממשלה עושה עבור העסקים, הכלכלה והאזרחים? אני אצמד לעובדות - למרות שאני חוזר עליהן מדי יום, עדיין שואלים מה עושים. קודם כל, אנחנו כממשלה ממשיכים עם המתווה של פיצויים לכל מי שיושב בבידוד. גם להורים וגם כשהורה נשאר בבית עם הילדים".

"המתווה הזה החל באוגוסט ועדיין נמשך", הוסיף ליברמן. "החידוש הוא שגם עצמאים, פרסמנו הערות לציבור וביום ראשון הצעת חוק עולה לוועדת שרים לחקיקה, גם אותו מתווה פיצויים על הבידוד, יחול על עצמאים ויחול רטרואקטיבית מחודש יוני 2021".

"לגבי העסקים", המשיך שר האוצר, "אותו מתווה הלוואות בערבות המדינה, ימשך עד חודש פברואר. אם יהיה צורך נמשיך גם מעבר. לגבי הבדיקות, כל תלמיד וכל מורה יקבלו שלוש מנות הביתה חינם ללא צורך בתשלום ויוכלו לעשות את הבדיקה בבית. אנשים מעל גיל 60 יוכלו לעשות בדיקת אנטיגן חינם ובדיקות PCR חינם בתחנות מד"א. באופן כללי, הוכחנו שאנחנו מבינים שכשיש צורך, מי שזכאי מקבל עזרה. דוגמה אחרונה ענף התיירות - בתי מלון בודדים, חברת אלעל, מאות מיליוני שקלים המדינה העמידה לעזרתם בצורה אחראית והוגנת. גם העסקים האחרים - מי שזכאי, יקבל מה שמגיע לו. אבל אני חוזר ואומר, אני אקבל החלטות רק על פי שיקולים כלכליים".

את דבריו חתם באומרו, כי "ראיתי שמנכ"ל חברת המשביר מתלונן על הטיפול של הממשלה ומה היא לא עושה וכמה קשה. מכיוון שהמשביר נסחרת בבורסה, קל להסתכל על המאזנים שלה. בהשוואה ל-2019, אז המשביר הפסידו 20 מיליון שקל, ב-2021 הם הרוויחו עם הקורונה 18 מיליון שקלים. בתחום הקניונים, ב-2021 הם הרוויחו 2.6 מיליארד שקלים, וזה רק שלושת הרבעונים הראשונים. הרבעון האחרון היה הכי חזק ורווחי, כל אחד יכול להיכנס לנתונים של חברות ציבוריות ולראות. יו"ר ענף המסחר דיבר על זה ש-2021 הייתה שנה טובה, הסתכלתי על המאזנים גם שלו. מהפסד ב-2019, הם עלו לרווח של 34 מיליון שקלים ב-2021. הדבר היחיד שהיה אי דיוק היה ש-2021 היא בוודאות השנה הכי טובה במאה הנוכחית מבחינה כלכלית".

שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, פרסם בפייסבוק את הנאום אותו תכנן לשאת בפתח ישיבת סיעתו, אשר בוטלה לאחר שנודע כי ליפד נחשף לחולה מאומת: "רגע לפני ישיבת הסיעה, עודכנתי שנחשפתי למאומת, על מנת לנקוט במשנה זהירות יצאתי לביתי ואבדק כנדרש על פי ההנחיות. אלה הדברים שרציתי לומר.אני רוצה להתחיל במובן מאליו: מול הקורונה, לא כל ההחלטות של ממשלת ישראל יהיו נכונות. לא יהיה מצב של אפס טעויות. אין דבר כזה. לא בישראל, לא בשום מקום אחר. השאלה אם אנחנו רוצים לכעוס, או להתמודד יחד".


"זו מגיפה שמתפשטת מהר ומשתנה כל הזמן. אז אנחנו צריכים להגיב מהר, ולשנות את ההנחיות לעתים קרובות. לא תמיד אפשר לחכות לראות מה יהיה השלב הבא. אנחנו רוצים להציל חיים ולשמור על הכלכלה. כשאתה עובד מהר, יש טעויות. המבחן הוא היכולת לעבוד יחד ולתקן את הטעויות בזמן אמיתי. אנחנו מודעים לתורים בבדיקות. אנחנו מודעים לזה שצריך להסדיר את בתי הספר. אנחנו יודעים שיש עסקים שנפגעים.
בכל זה אנחנו מטפלים עכשיו. טוב יותר ומהר יותר מרוב ממשלות העולם, אבל לא מושלם. זה גם לא יהיה מושלם. זה יהיה הטוב ביותר שאפשר בתנאים של אי ודאות, לעתים קרובות עם פחות מדי מידע".

"לפני שנתיים לא היה דבר כזה קורונה. לפני שמונה חודשים לא היה דבר כזה דלתא. את האומיקרון גילינו בסוף נובמבר. גורמי המקצוע מניחים שבאמצע החודש הבא, באמצע פברואר, יהיה השיא ואז אחוזי ההדבקה יתחילו לרדת.עד אז אנחנו צריכים לאזן בין הרצון לשמור על בתי ספר פתוחים, לבין הרצון למנוע הדבקה המונית של ילדים. בין הרצון לבדוק מה שיותר אנשים, לבין מספר מוגבל של מעבדות וערכות בדיקה. אנחנו צריכים לאזן בין הזכויות שיש לכל אזרח, לבין העובדה שהלא מחוסנים מסכנים את עצמם ומסכנים כל אחד מאתנו. הם צריכים לדעת שלהחלטות שלהם יש מחיר", המשיך לפיד.

ראש הממשלה החליפי סיכם את דבריו ואמר: "אנחנו צריכים לאזן בין הצורך לשמור על ענפים כלכליים שלמים שנפגעו, לבין האחריות שלנו למשק ולעתיד הכלכלה. אנחנו לא נפקיר אנשים שהמגיפה פגעה בהם, נדאג לפיצויים, אבל לממשלה אין כסף בלתי מוגבל. זו מציאות מורכבת. אין פתרונות מוחלטים. הייתי רוצה שיהיו בדיוק כמוכם, אבל אין. יש פה ממשלה טובה, אחראית, שנשענת על מידע רפואי ומדעי עדכני. עשינו החלטה. אנחנו לא נשב ונחכה לראות מה קורה כדי למנוע בקורת עלינו. אנחנו נפעל, נטעה, נתקן את הטעויות ונמשיך הלאה. הממשלה ואזרחי ישראל הם שותפים. האויב הוא המגיפה".