סגן שרת הכלכלה וחבר הכנסת יאיר גולן שוחח היום (רביעי) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM על סערת הנטיעות בנגב ומהר מאוד גלש לוויכוח סוער עם מגל ואמר לו: "אתה פשיסט, זו בושה וחרפה שאתה בכלל משדר ברדיו". מגל לא נשאר חייב ואמר בתגובה: "אתה בושה שהיית סגן רמטכ"ל". 

בפתח הדברים נשאל גולן על הדברים שאמר לנציגי החברה הבדואית בנגב בצל המהומות הקשות אמש, שבוע בלבד אחרי שכינה את המתנחלים בחומש "תתי אדם" ועורר סערה ציבורית. הוא השיב: "זו הצגה שקרית ומעוררת שאט נפש. בנגב יש סכסוך קרקעות, הבדואים טוענים שיש להם קושאן על הקרקע המדינה טוענת דברים אחרים. נעשו שם בעיניי צעדים חד צדדים ולא נכונים לכן יש מהומות".

גולן הדגיש: "אני לא מצדיק אותן ולא את האלימות, אני מגנה אבל יש ויכוח מול האוכלוסייה הכי מוחלשת במדינת ישראל. מה שקרה בחומש זה אדוני הארץ שבזים לכל מי שאינו יהודי באים סתם פשוט סתם הורסים רכוש, פוגעים במצבות, מכים ערבים חפים מפשע סתם כי בא להם. ממש לא דומה. אין קשר בין הדברים. פה יש מאבק אמיתי ופה יש התנהגות של אדוני הארץ".

מגל התרעם על הדברים: "אתה לא מתבייש? אלה אדוני הארץ? יש פה קרב על האדמה בין היהודים לערבים ולאלה שצרחו מישהו לפני חודש אתה קורא תתי אדם ולערבים שרוצים לכבוש ממך את הנגב מהחזון של בן גוריון, החזון שלהם זה החזון של אלחרומי שאמרתם שנפל בקרב ואתם ממשיכים את המורשת שלו אתה אומר ניתן לכם תקציבים. זה הפרצוף שלכם".

גולן בתגובה תקף: "אתה פשיסט נקלה. זה בושה וחרפה שאתה בכלל משדר ברדיו".
מגל השיב: "אתה בושה שהיית סגן רמטכ"ל ובושה שאתה סגן שרה. אתה לא מתבייש?"
גולן: "אתה מצדיק את המעשים הכי חמורים נגד העם היהודי אם אתה מרשה לבני עמנו להתנהג כגזעניים זה אומר שאתה מצדיק את כל מה שעשו כנגדנו. בושה וחרפה".

כספית ניסה להרגיע את הרוחות הסוערות ושאל את גולן: "אין סיבה ללכת לפשיסט ולכל אלה. מה הפתרון שלך?"
גולן ענה: "בעיית הקרקעות בנגב היא בעיה ארוכת ימים, כדי לפתור את הבעיה הוקמו 3 ועדות מתוך הכרה שיש בעיה ושצריך לתת פתרון שהוא מורכב. כל הועדות המליצו על פתרונות שלא יושמו. ממשלות ישראל לדורותיהן סירבו ליישם את מסקנות הוועדות שהן עצמן הקימו .זה בעיניי בעיקר עדות לעליבות פוליטית. זה מה שאני יכול להגיד כי אני מכיר את הדו"חות האלה ואני אומר ניתנו המלצות ראויות וטובות שלו היינו מישימים אותן יכלו להביא לפתרון הבעיה.

גולן הוסיף: "אי אפשר לחשוד בבני בגין שאני מהמחנה הפוליטי שלו, אבל אני סומך את שתי ידיי על הפתרון של בני בגין. אם ניקח את המסקנות שלו, כבר יותר מעשור מאז המליץ אותן, נעשה את ההתאמות הראויות, אפשר להביא לפתרון הבעיה. זה שאנו לא מתעסקים בזה אלא רק בצעדי כפיה בשטח זו טעות. זה לא דומה לחומש זה שטח מריבה". 

מגל התערב שוב בשיחה ואמר: "ביהמ"ש קבע. הגיעו לביהמ"ש ובג"ץ זרק אותם מכל המדרגות. הוא לא מקובל עליך?"
גולן ענה: "ביהמ"ש העליון מקובל עליי לחלוטין. הבעיה היא בעיה יותר רחבה. זו לא רק בעיית הנטיעות גם התסכול שמתפרץ מעיד על תסכול מתמשך. יש מאה אלף איש שחיים ביישובים בלתי מוכרים בנגב, זה לבושתה של ממשלת ישראל". 

בתגובה לדברים מהר מאוד הוויכוח התלהט בשנית.
מגל: "מציעים להם להקים יישובים, הם רוצים לכבוש את הנגב".
גולן: "אתה מדבר מבורות, חבל".
מגל: "אתה בור".
גולן: "אתה בור ועם הארץ, אתה לא מבין דבר פשוט".
מגל: "בושה שהיית סגן רמטכ"ל וכל יומיים אתה צריך להתנצל. אולי תשמור קצת על הפה שלך שלא תתנצל כל יומיים".

בהמשך הצליחו השניים להגיע כמעט לדיון ענייני, לפני שגלשו שוב לחילופי האשמות.
גולן: "אני אומר לכם שחבל מכיוון שבאמת גובשו מענים וגובשו פתרונות והפתרונות האלה לא מיושמים קל להיתלות עכשיו על פסיקה כזו או אחרת של ביהמ"ש. ביהמ"ש פוסק ביחס לתיק עצמו, לא רואה את התמונה השלמה כי זה לא תפקידו. ממשלות ישראל לדורותיהם פסקו שצריך לתת מענה לצערי הוא לא יושם".

מגל: "כשאתה רואה את התמונה השלמה, צריך להמשיך את הנטיעות בנגב?"
גולן: "נכון לרגע זה נכון להפסיק את הנטיעות, את הפרויקט הזה. לקבוע פרק זמן קצוב בו מגבשים פתרון לסוגייה הזאת ובהמשך מתחייבים יחד עם נציגי הבדואים בכנסת להביא פתרון כולל".

מגל: "אתה נכנע לאלימות".
גולן: "רגע, אמרתי לבדואים אתמול תדעו לכם נביא פתרון אבל הוא לא יהיה מקובל על כולכם יש לכם תפקיד חשוב להסיר את ההתנגדויות האינטרסנטיות שיש גם בתוככם. גם עליכם יש אחריות. אם הנהגת הבדואית תגלה אחריות והמדינה תנקוט יוזמה ותגלה אחריות יש סיכוי לפתור את הבעיה הזאת. בואו נסתכל רחב, יש מאה לאף איש שחיים ביישובים לא מוכרים ויש את המעמד הסוציו אקונומי הנמוך ביותר במדינה".

מגל: "בגלל זה אתה איתם. את העצורים של חומש צריך לשחרר?"
גולן: "עצורי חומש הם פורעים פשיסטים, אתה מבין את זה?"

מגל: "הוא עם המוחלשים שרוצים לחסל לו את המדינה כי הוא פרוגרסיבי".
גולן: "מאיפה עלילת הדם שהבדואים רוצים לחסל את המדינה? מי שמחסל את המדינה ויוצא באופן שיטתי נגד חוקיה ומתנהג כאדון הארץ זה אותם אנשים שפורעים בערבים בחומש, אלה האנשים הכי מסוכנים דרך אגב אנשים שאחראים על האלימות הפוליטית בישראל ב-50 השנים האחרונות. אל תיתמם".

מגל תקף שוב: "איך כמעט היית רמטכ"ל? ניצלנו".
גולן תקף בתגובה: "יש לי חוט שדרה ערכי ומה שיש לך זה חוט שדרה גזעני". 
מגל: "אדוני, אני גאה שאני יהודי, אני בעד עם ישראל ובעד ארץ ישראל".
גולן: "אתה לא בעד עם ישראל, אתה נגד המוסר של עם ישראל. האידיאולוגיה שלך היא אנטי יהודית".

כספית התערב שוב בשיחה והעיר: "האיש הזה לא רק שכמעט היה רמטכ"ל הוא היה מועמד של בלפור לרמטכ"לות. האלוף במיל' גולן אתה קצת מאבד את זה, אתה הולך צעד נוסף שצריך להתנצל עמו עם 'תתי האדם'". 
גולן: "זו לא הייתה אמירה מתוכננת, ממש לא. זו אמירה שנאמרה באמת מתוך כאב עצום ומדאגה אמיתית למה קורה אצלנו בחברה ומה השתבש אצלנו בחברה. זה כואב לי, כואב מאוד. אמרתי  את זה מכאב וכעס".

מגל האשים: "זו הצורה שלכם, נכנסים ביהודים ואוהבים את הערבים".
גולן: "איזה שטויות, כל חיי הבוגרים נלחמתי בערבים שרוצים לפגוע במדינת ישראל, את נפשי סיכנתי אין ספור פעמים כנגד ערבים שמסכנים את ביטחונה של מדינת ישראל".

מגל: "בעמונה נכנסת באלות ופה אתה משחרר עצורים לבדואים, תתבייש".
גולן: "שאני אתבייש? הגנתי עליך במשך 38 שנים במה אני אתבייש? בשנים שלי בלבנון אני אתבייש? ביו"ש? על מה אתה מדבר??"
מגל סיים את השיחה: "תודה שדיברת איתנו היה לעונג, כל טוב, שלום".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm