ועדת השרים לחקיקה אישרה ברוב קולות היום (ראשון) את הצעת חוק האזרחות של ח"כ שמחה רוטמן. בתגובה לאישור הצעת החוק בוועדה, אמר ח"כ רוטמן: "החוק המתוקן מבקש לקבוע מכסות ושקיפות כדי לשמור על הסטטוס קוו ועל ביטחון המדינה. אני קורא לכל חברי הכנסת מהמחנה הלאומי להצביע בעד החוק לכשיעלה להצבעה במליאת הכנסת".

ההצעה הייתה אמורה לעלות לקריאה טרומית במליאת הכנסת, אולם שר החוץ, יאיר לפיד, הגיש ערר על האישור בוועדת, והיא כהצעה תחזור לדיון נוסף בממשלה לפני שתקודם בכנסת.

מנגד, ח"כ מוסי רז, תקף אישור הצעת החוק ואמר: "בגרסת רוטמן חוק האזרחות הוא חוק רע וגזעני עוד יותר מהקודם.  ברכות לשרות זנדברג, אלהרר ומירב כהן שהתנגדו להצעת החוק. מדהימה ומאכזבת העובדה שהעבודה נמנעה בהצבעה חשובה כל כך. ההחלטה לדרוס את עמדת מרצ ואת ההסכם איתה באמצעות סיוע של האופוזיציה היא מהלך בלתי מתקבל על הדעת".

יו״ר סיעת מרצ, ח״כ מיכל רוזין בתגובה לאישור חוק האזרחות: ״פנייה לאופוזיציה לקידום חוק האזרחות של ח״כ שמחה רוטמן היא שבירת כלים בממשלה. ההצבעה היום היא בניגוד להתחייבות מראש הממשלה, ושרת הפנים איילת שקד על מתווה מוסכם, שבעקבותיו מרצ הצביעה בעד החוק בסבב הקודם. שרת הפנים לא כיבדה עד היום את עקרונות המתווה שסוכם איתנו. מחזקת את השרות תמר זנדברג, קארין אלהרר, ומירב כהן שהצביעו היום נגד החוק. אנחנו נמשיך בעמדתנו ובדרישה לקידום המתווה שסוכם עם מרצ״.

הצעת החוק של ח"כ רוטמן כי מהגר בלתי חוקי הוא אדם שנכנס לישראל או שוהה בשטחה שלא מכוח חוק השבות, אשרת תייר תקפה או אשרת עבודה. בדברי ההסבר נאמר כי מדינת ישראל זכאית לקבוע מי ייכנס אליה ומי ישהה בה, ובכלל זה רשאית למנוע כניסת מהגרים בלתי חוקיים לתחומה ואת שהייתם בתחומה לאחר שנכנסו אליה.

כזכור, במהלך הקיץ האחרון הפילה האופוזיציה את תוקף הארכת תקנת השעה (חוק האזרחות) המונעת איחוד משפחות מהרשות הפלסטינית בישראל. בעקבות כך נאצלה השרה איילת שקד להגיע להסכמות עם האופוזיציה, ולכן סייעה להעביר את החוק בוועדה כשהמטרה לאשר את הצעת החוק של רוטמן בקריאה טרומית ואז לאחר את הצעת החוק שלה איתו. 

עם איחוד הצעות החוק, מקווה שרת הפנים לקבל מהאופוזיציה רשת ביטחון להעברתו ובכך למנוע איחוד משפחות של אלפי פלסטינים בישראל. כזכור, הצעת החוק של שקד אושרה בשבוע שעבר בוועדה השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג התנגדה ושר התפוצות נחמן שי נמנע. בתוך כך, יו"ר סיעת רע"מ ויו"ר ועדת הפנים, ח"כ וליד טאהא, מסר ל"מעריב" כי "אם חוק האזרחות יובא למליאה, נצביע נגדו".

נזכיר כי בית המשפט העליון קיבל את בקשת רשות הערעור שהגישו האגודה לזכויות האזרח, המוקד להגנת הפרט ורופאים לזכויות אדם וקבע כי על המדינה אין אפשרות להמשיך ולהתנהל כאילו חוק האזרחות בתוקף. בהחלטת העליון נכתב: "על המשיבים לפעול בגדרו של הדין הקיים בלבד, ואין הם רשאים לפעול יותר על-פי חוק הוראת השעה או הנהלים שהוצאו מכוחו, כל עוד חוק זה אינו בתוקף".

חוק האזרחות נופל בהצבעה במליאת הכנסת, קרדיט: ערוץ כנסת

במהלך הדיון על הצעת החוק, פרץ עימות מילולי בין שרת המשפטים, איילת שקד, לשרת להגנת הסביבה, תמר זנדברג, שהתנגדה כאמור להצעה זו. "הייתי כבר חברה בשתי קואליציות ולא ראיתי דבר כזה, שחוק עובר בוועדת שרים לחקיקה ויש מפלגות שמחליטות שהן לא חלק מההחלטה והמשמעת הקואליציונית ועושות מה שבא להן. ולכן אנחנו צריכים את עזרת האופוזיציה", אמר שקד.

בתגובה השיבה זנדברג ואמרה: "היו הסכמות שגרמו לסיעת מרצ להצביע בעד, למרות שזה דבר מאוד קשה, וזה היה מתוקף הסכמות. סיעת מרצ לא 'עשתה מה שהיא רוצה' ולא חרגה מהסכמות, להיפך. זו הסיעה שעמדה הכי הרבה בהסכמות שסוכמו בקואליציה. החוק נפל לא בגללנו".

תמר זנדברג (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
תמר זנדברג (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

"עברו מאז שישה חודשים, אנחנו במרצ חזרנו והתרענו במהלך חצי השנה שככל שרוצים להביא שוב את החוק צריך לעמוד בהסכמות ולצערנו הן לא קוימו. מה שחורה לי זה שמביאים את החוק בצורה כוחנית. קואליציה מתבססת על היכולת להגיע להסכמה גם בנושאים מורכבים", הוסיפה. 

שר המשפטים, גדעון סער, הצטרף לוויכוח הסוער ואמר: "לא תצליחו למנוע את אישור החוק הזה, לא משנה איזו אסטרטגיה תנקטו. כמה שתעלו את זה יותר גבוה, תיפלו יותר למטה. זה הכל".