ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, שוחח הבוקר (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM וביקר בחריפות את עסקת הטיעון המסתמנת בין יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו, והפרקליטות, ובמיוחד את התנהלות היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט.

"אני חושב שזה כל הזמן היה באוויר, שבסוף הוא יגיע למסקנה שיעקב וינרוט המנוח הציע לו מזמן, שאין לו סיכוי כי התיקים חזקים והוא יגמור בבית סוהר, וכדי לא לגמור בבית הסוהר הוא ישקול עסקת טיעון. מבחינתו אני לא מופתע. אני מופתע מזה שמנדלבליט, שנעדר סמכות מוסרית מינימלית לעשות עסקת טיעון כזאת בגלל עברו שלו, לא העליתי על הדעת שבשבועיים האחרונים לכהונתו יעז לנסות להניע עסקת טיעון כזאת", פתח ברק את דבריו.

"הוא (מנדלבליט) בטח לא יכול במועד הזה. צריך לזכור שבזמנו השופט גרוניס, שעמד בראש ועדת המינוי שמינתה אותו, היה בעמדת מיעוט לגבי מנדלבליט, שיש לו ניגוד עניינים מובנה משום שהיה שנים קודם, עבד עם נתניהו ולא יכול להתמנות ליועמ"ש, אבל היו ארבעה אחרים שחשבו אחרת לכן הוא התמנה. זה בן אדם שהיה מינוי של נתניהו אחרי ששירת אצלו באופן הכי אינטימי ואישי, סגר חמישה-שישה תיקים לרעיית רה"מ בלי לכתוב הסברים כמו שמקובל מאז הקמת המדינה, הוא מחל לגברת נתניהו, הכריז שנתניהו לא חשוד בפרשת הצולות מראש בלי לבדוק כלום, מנע חקירה במקביל של בני הזוג בתיקי האלפים, לא הורה על חקירת גריסת המסמכים, לא חוקר את העלמת המתנות, לא חקר בזמנו את המניות והעברות מבן הדוד, לא אכף את הסכם ניגוד העניינים. אני אומר שמנדלבליט כשל בהובלת המלחמה בשחיתות, גרם לפי דעתי לדמורליזציה בקרב הפרקליטות. עסקת טיעון כזאת תהיה חרפה לדורות ופשיטת רגל מקצועית ומוסרית".

כשנשאל מה מפעיל את מנדלבליט בהתנהלותו, השיב ברק: "הוא פועל ביראה עמוקה ושררה. לא פעם ראשונה היו לו דברים כאלה בעבר. זה אדם שאינו מסוגל לעמוד בפני שררה. אין לו עמוד שדרה או חוט שדרה. הוא לא מתאים ולא התאים מראש, הוכיח בכהונתו שהוא לא מתאים בעליל. תחשב מה זה אומר שהוא עושה את הדבר הזה. מה זה אומר על פאינה קירשנבאום? על בוזגלו? מה יעשה כל רה"מ עתידי כשהוא ישווה את הפער בין היחס של אולמרט, שרון ושל קצב. כולם לטוב או לרע הרכינו את הראש בפני מערכת המשפט".

נתניהו ומנדלבליט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
נתניהו ומנדלבליט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"נתניהו תקף מאולם בית המשפט בבוקר הפתיחה בהופעה שהזכירה סצנה מסרט, מאשים את חוקריו, התובעת, שופטיו. זה התנהלות של ארגוני פשע. מדינה חפצה חיים לא עושה עסקת טיעון עם אדם שמתנהג כאילו הוא ראש ארגון פשע, עם מי שתוקף את הדמוקרטיה. בשנתיים ארבעה סבבי בחירות, ניסיון לעשות הפיכה שלטונית בלי תקציב בחסות הקורונה ותקנות החירום כשכולם יודעים שהיעד היחידי היה לחלץ עצמו מהמשפט. לו היה מצליח באחת מארבע המערכות הוא היה ממנה דחליל ליועמ"ש שהיה עושה עיכוב הליכים", המשיך ברק.

"הוא איש חלש מאוד, אי אפשר להסביר את התנהגותו בשום אופן. הוא נפגש מאז התחלת החקירות נגד ראש הממשלה שהוא החליט עליהן איתו מאה פעם, מעל למאה פעם בארבע עיניים. זה נעדר תקדים. אי אפשר להבין אותו, הוא לא דחליל, עובדה שהוא הגיש כתב אישום אבל הוא היה רופס באופן בלתי מוסבר", הוסיף ברק לתקוף את מנדלבליט.

לאחר מכן תקף ברק נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרן ברק, שהתערב לטובת נתניהו במגעים לעסקה: "אני רוצה להבהיר שבתמונה הכוללת נתניהו אחראי לכל הפלונטר הזה, הבעיה איננה שיש פה שסע. מי שגרם לעניין זה נתניהו, מי שאפשר את העניין זה מנדלבליט ומי שנקלע לעניין זה אהרן ברק. האיש הזה, שהוא גאון בתחומו ואייקון של המשפט ויש לי אליו הערכה עצומה, כשל מבחינה מוסרית. אני לא יודע להסביר, ההתנהגות היא של מאכער. נשיא ביהמ"ש העליון איננו אמור להתעסק בעניין קונקרטי בטח לא כשמגיעים אליו כל מיני מאכערים אחרים לתווך, בטח לא בצורה נסתרת על פני שנים".

אהרן ברק (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
אהרן ברק (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

"ההתנהגות שלו היא של מאכער הוא ענק, זה האיש שכפה על רבין להתפטר מתפקידו בגין עבירה על החוק, החזיקו חשבון, אשתן החזיקה חשבון בוושינגטון. אותו אדם מדבר על ראש ממשלה שעומד לדין על שחיתות על שוחד מרמה והפרת אמונים, שעסק באופן פעיל בהרס הדמוקרטיה עליו הוא מוכן ללכת אל היועץ ולדבר? אולי בניגוד לתיאורו על ידי הביסיטים כדמון שהרס את המפשט אולי מדובר באיש שביסודו העמוק מחפש שלום ולא מאבקים, ולא מכיר את פרטי התיק. אולי סיפרו לו שהולך להיות קרע גדול בעם. אני לא יודע כמה הוא מחבור לעם היום. הקרע במידה שיש הוא פרי הסתה של נתניהו עצמו. אני חושב שהוא טעה טעות חמורה מאוד שמטילה כתם על מורשת ענקית שלו", הוסיף ברק.

לבסוף פקפק ברק באפשרות שנתניהו יכבד את ההסכם ויפרוש מהחיים הפוליטיים: "נתניהו לא יעשה שום דבר, כל הסכם שיחתום עליו טוב רק לרגע החתימה. לא יודע אם הוא נשאר או לא. אני פוליטית חושב שהוא לא צריך להישאר. מנדלבליט כיועמ"ש לא יכול להפוך את הרחקתו של נתניהו מהחיים הפוליטיים לדרישה שלו. באופן פרדוקסלי זה מאמת לכאורה את הטענה של נתניהו שמתענים לו מסיבה פוליטית". 

"ברגע שנותנים לאיש כמו נתניהו את האפשרות לשחק עם מה שיהיה לא יהיה שום דבר. שבוע-יומיים אחרי הסיפור יתחילו חגיגות ניצחון מזויפות, מכונת תעמולה משומנת שתעבוד על פייק ניוז שיסבירו לציבור שלא הייתה לו ברירה אין לו אמון במערכת המשפט, אין סיכוי לקבל משפט צדק כי מאחורי כל העניין עומד הקשר הגדול להדיח אותו. ישתמש בזהש מנדלבליט עצמו היה מוכן למחוק את השוחד אבל דרש שייצא המחיים הפוליטיים, מה זה עניינו? זה לא עניין של מנדלבליט, הוא אמור לעשות צדק בפני החוק, אותו משפט לבוזגלו, אותו משפט לפאינה", הוסיף ברק. 

"אני חושב שהטירוף הזה, אם האמת לא תיאמר גם לגביו ככל שזה כואב הצירוף של אהרן ברק ומנדלבליט יכולים להביא באמת את הלחצים האדירים שיהיו על הרצוג, יכול חלילה להביא אותם למצב שהרצוג יתקפל תחת הלחצים האלה. זה יהיה אסון, חרפה לדורות", סיים ברק את דבריו.

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm