משטרת ישראל משתמשת בתוכנת הריגול פגסוס של 'NSO' כדי לפרוץ מרחוק לטלפונים של אזרחים ישראלים ללא צווי חיפוש או האזנה, כך נטען בתחקיר שפורסם ב"כלכליסט". עו"ד גונן בן יצחק, המשמש כיועץ המשפטי של תנועת "קריים מיניסטר" הגיב היום (שלישי) לדברים. בשיחה עם ענת דוידוב בתוכנית "איפה הכסף?" ב־103fm, אמר: "הייתי מייעץ לשר הביטחון פנים להתייחס בחשדנות לתשובות שיקבל מהמשטרה". 

עו"ד בן יצחק הסביר את דבריו: "זה שהיא החליטה להתייחס אלינו כמו למחבלים ולעקוב אחרינו, זו לא בעיה שלנו. אני מקווה שהפרסום הזה יהיה פתח לחקירה נוקבת ומעמיקה יותר. צריכים להרים למשטרה דגל אדום, ולומר לה עד כאן. פה המשטרה עושה, כנראה, ככל העולה על רוחה".

עוד אמר: "גם אני לא יודע אם אני בין הנעקבים. אני יכול להיות ברשימה של האנשים שאולי עניינו את המשטרה. אני לא מצפה מהשר לדעת כל כך מהר אחרי הפרסום מה בדיוק היה, אבל אני כן הייתי מייעץ לו להתייחס בצורה מאוד חשדנית לתשובות שהוא מקבל מהמשטרה, משום שאנחנו נתקלנו במהלך המחאה באירועים, מהם ניתן להסיק שכן השתמשו נגדנו בכל מיני צורות של עיקוב, אולי גם בתוכנת פגסוס".

בהמשך, סיפר כיצד עלה אצלו החשד כי המשטרה עוקבת אחד הפעילים, לכאורה: "אירוע שאנחנו קראנו לו 'המצור על בלפור', ביום שבת בצהריים - כמה אוטובוסים יוצאים לכיוון בלפור להפגין. האירוע הזה תוכנן בשקט על ידינו, אבל המשטרה המתינה לחלק מהאוטובוסים עם כוחות מיוחדים ויס"מ, כלומר התכוננה לאירוע הזה וגם עצרה את המפגינים. אחרי זה בית משפט קבע שהמעצר לא היה במקום, אבל הם התכוננו וידעו על זה. או שמישהו מתוך הקבוצה איכשהו הדליף את זה למשטרה או שהמשטרה עוקבת אחרי טלפונים. אני מניח שהמשטרה פשוט עקבה אחרי הטלפונים שלנו".

כשנשאל, האם בעקבות כך, שונו בקרב הפעילים דפוסי הפעילות, השיב בן יצחק: "לא שינינו, משום שמראש אמרנו לאורך כל המחאה, הפעילות שלנו הייתה חוקית. זה שמשטרת ישראל החליטה להתייחס אלינו כמו אל מחבלים ולעקוב אחרינו עם תוכנות ריגול, זו לא בעיה שלנו. אנחנו לא עשינו שום דבר רע, וגם התברר בהמשך שלא הייתה לנו שום כוונה מעבר מלהביע את הדמוקרטיה בצורה היחידה שאזרח יכול, שזה לצאת ולהפגין. המשטרה החליטה במקרה הזה להתייחס אלינו כמו למחבלים, לעקוב אחרינו, במה שמסתמן כפעילות שהיא לא חוקית. האבסורד פה שמשטרת ישראל שאמונה על אכיפת החוק פועלת בצורה לא חוקית". 

בתגובה, ציטטה דוידוב את דברי המפכ"ל שאמר כי לא מפעילים טכנולוגיות מתקדמות נגד אזרחים ומפגינים תמימים, ושאלה: "אז אולי אתם לא תמימים?" עו"ד בן יצחק השיב: "מבחינתו אנחנו לא פעילים תמימים. אגב קודמו, ניצב מוטי כהן, שהיה ממלא מקום המפכ"ל, הגיש תצהיר לבית משפט רק לאחרונה וטען שהיה לחץ פוליטי מסיבי על צמרת המשטרה כלפינו, ומזה אפשר להבין שמבחינתם, שמדובר במשטרה שנגועה בפוליטיקה, שניצבים ממונים לא במשטרה אלא במרכז הליכוד, אז פתאום אנחנו לא תמימים, למה? כי אנחנו מפגינים נגד השלטון, ומי שיוצא נגד השלטון, עוקבים אחריו עם 'פגסוס', זה לא דמוקרטי". 

על שיטת המעקב אמר: "יש פה איזושהי התקדמות טכנולוגית שאנשים במדינת ישראל מובילים אותה. ויש פה עוד עניין חמור שאנחנו נוהגים לא לדבר עליו: הטכנולוגיה הזו היא בעצם תרגום של פעילות שבוצעה בכספים ומחקר של צה"ל. אלה אנשים שישבו ב-8200 ואחרי זה לקחו את הידע שנצבר במדינה, בצה"ל".

עו"ד בן יצחק המשיך: "לחברה הזו היו לפחות, על פי מה שדווח בתקשורת, שני מליצי יושר גדולים - אחד זה ראש מוסד מכהן ואחד זה ראש ממשלה מכהן, והדברים האלה מתחברים. אז הם הולכים ומוכרים את זה בעולם. והתוכנה הזו משמשת משטרים אפלים. תוכנה שבעצם המקור שלה הוא ביטחוני, שהיה צריך להישאר בגבולות מדינת ישראל ולשמש את מדינת ישראל להתגונן בפני אויביה, נקודה".

לסיום נשאל האם לדעתו אזרחי ישראל צרכים לפחד, לנוכח הפרסום. "אני חושב שצריך להבין עד כמה השימוש, אם בכלל, היה נרחב בקרב האזרחים", הסביר. "אבל אני יכול להגיד לך שפונים אליי היום הרבה מאוד פעילים עם תחושות מאוד קשות, כי לא מדובר פה רק בהאזנה, מדובר בהשתלטות טוטלית על הטלפון, מדובר פה באפשרות להפעיל מצלמה וקול מרחוק בלי שאת יודעת, והתחושה של הפגיעה בפרטיות, תחושה מאוד קשה", סיכם. 

מהמשטרה נמסר: "בהמשך לפרסומים בהם לכאורה משטרת ישראל משתמשת בתוכנת ריגול כפי שפורסם הבוקר בכלכליסט ברצוננו להעמיד את הדברים על דיוקם: אין שחר לטענות העולות בכתבה שפורסמה היום. כל פעילות המשטרה בתחום זה הינה ע״פ דין, על בסיס צווי בימ"ש ונהלי עבודה מוקפדים. בתחום זה קיימות מערכות פיקוח ובקרה מוגברות בתוך הארגון ומחוץ לארגון.  צר לנו על הניסיון לגרום נזק לפעילות המשטרה ללא בסיס. משטרת ישראל תמשיך לפעול בנחישות לאכיפת החוק במדינת ישראל".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, fm103