שרי הממשלה הצביעו היום (ראשון) בעד ההחלטה להקים ועדת חקירה ממלכתית לרכש הצוללות וכלי השיט, באישורו של ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו. ראש הממשלה נפתלי בנט החליט להימנע מהצבעה.

הוועדה תחקור את תהליכי העבודה וקבלת ההחלטות של הדרג המדיני בכל הקשור לתהליכי רכש כלי שיט ועסקאות כמפורט לעיל, וכן תיתן דעתה לנהלים הקיימים הנוגעים לעניינים אלו. הוועדה תקבע ממצאים ומסקנות לגבי מכלול ההיבטים הנוגעים לקבלת ההחלטות בדרג המדיני בתהליכים האמורים, לרבות ממשקי העבודה ושיתוף המידע בינם לבין מערכת הביטחון והמטה לביטחון לאומי לפני ותוך כדי התהליכים האמורים, לרבות החלטות מדיניות שונות שנלוו לתהליכים אלו והתנהלות אל מול גורמי חוץ. הוועדה לא תחקור את התנהלותם של נאשמים בהליכים פליליים הנוגעים לתהליכי רכש כלי השיט במפורט לעיל, ולא תקבע ממצאים, מסקנות או המלצות בעניינם.

הוועדה תמליץ על התהליכים המתאימים לקבלת ההחלטות לקראת רכש אסטרטגי של מערכת הבטחון ולביצועו, ובכלל זה בתחומי האחריות של צה"ל בהליכי רכש, בזהות הגורמים הנוספים שיש לערבם בהליכי רכש ובתפקידיהם, במעורבותם של קצינים ובכירים אשר כיהנו בעבר במערכת הבטחון בהליכי רכש אסטרטגי, לרבות מעמדם של מתווכים בעסקאות רכש של משרד הבטחון.

שר הביטחון, בני גנץ, צייץ בתום הדיון: "‏הבטחנו וקיימנו. הממשלה אישרה את הצעתי להקמת ועדת החקירה הממלכתית לרכש הצוללות וכלי השיט. הקמת הוועדה היא צורך ביטחוני מהמעלה הראשונה, ומסר ברור שאי אפשר לשחק בביטחון ישראל".

כצפוי, השרה איילת שקד הודיעה במהלך הדיון על התנגדותה. "תמיד הממשלות הקימו ועדות חקירה על עצמן. הממשלה הזו מקימה כברשתי ועדות חקירה על ממשלות קודמות. מה קרה פה? הגוורדיה הביטחונית (אלופים במיל') רוצים לבדוק את הדרג המדיני. מה ועדת חקירה כזו תעשה? ועדות כאלה קובעות פרוצדורות וקובעות הלכות שבסופן יצמצמו את מרחב הפעולה של הדרג המדיני. לוועדות כאלה יש אפקט מצנן מאד על מקבלי ההחלטות. את ההשפעה של וועדת החקירה על מירון ניתן היה לראות כבר בהילולת הבאבאסלי שהתקיימה לאחרונה, ההילולה השנה עלתה 2.5 מיליון במקום חצי מיליון כי המשטרה רצתה להגן על עצמה מכל כיוון. ועדה כזו יכולה להפר את האיזון בין הדרג המדיני לצבאי", נימקה שקד את התנגדותה.

איילת שקד (צילום: יונתן זינדל)
איילת שקד (צילום: יונתן זינדל)

השר זאב אלקין ביקש לתקן את נוסח ההחלטה ולהוסיף כי פרט לדרג המדיני, גם הדרג המקצועי ייבדק. כמו כן, אלקין ביקש הבהרה שהקמת הועדה לא תפגע בנושאי הייסוד ובביטחון המדינה. גנץ ענה כי לא תפגע, ואלקין הצביע בעד.

מהליכוד נמסר בתגובה: "הדבר הראשון שהוועדה צריכה לבדוק זה איך כל מי שהתנגדו כל השנים לקניית שלוש צוללות נוספות - פתאום מאשרים את הרכישה, ובתוספת של מיליארדי ש״ח על חשבון הציבור, שהיו נחסכים לו הצוללות היו נרכשות בזמן. רכש הצוללות חיוני לשמירה על ביטחון ישראל, וזאת שערוריה שהוא התעכב עד עכשיו בגלל פוליטיקאים כושלים שפגעו בביטחון המדינה כדי לשרת טענות סרק פוליטיות".

בנט התייחס לסוגייה בפתח ישיבת הממשלה: "ההחלטה להקמת ועדת חקירה לפרשת הצוללות תובא להצבעה בממשלה. חשוב לי לומר לאזרחים - תהליכי הרכש הביטחוני בממשלה נקיים משיקולים זרים. המצפן של כולנו הוא ביטחון המדינה". הוא הוסיף כי "בשבוע שעבר חתמנו בשעה טובה על רכש שלוש צוללות, פעולה חשובה מאין כמותה לביטחון המדינה, עשרות שנים קדימה אחרי עיכוב חמור של שנים". רה"מ הדגיש כי "בסופו של דבר, זה מה שחשוב - להבטיח את רציפות היכולת האסטרטגית של ישראל".

"השבוע נציין את יום הזיכרון הבינלאומי לזיכרון השואה - ב-27 בינואר לפני 72 שנים שוחרר אושוויץ. עיקר המשימה לשמור על היהודים מוטל עלינו, על ישראל, לכן הממשלה תשקיע כספים נוספים השנה", הוסיף בנט, "טוב שהעולם זוכר, אני אדבר השבוע עם כל השגרירים בישראל, וגם עלינו מוטלת החובה לוודא שיד ושם ממשיך לשמר את זיכרון השואה בארץ ובעולם". עוד הודיע רה"מ כי הממשלה תאשר במהלך הישיבה גם הפניית משאבים למלחמה ב-BDS: "האנטישמיות לובשת עוד צורות, השנאה ליהודים מופנית למדינת היהודים. חובתנו לחשוף ולהילחם בה".

שר המשפטים, גדעון סער, אמר בישיבה: "נותרו סימני שאלה המרחפים ממעל שיש בהם כדי להטיל צל על תקינות הליכי קבלת ההחלטות בתחום רכש כלי השיט. במקרה זה אין מנוס מהקמת ועדת חקירה ממלכתית הן כדי להגיע לבירור האמת והן כדי להפיק לקחים ותובנות בנושא הקריטי של הרכש הביטחוני. הקמת ועדת חקירה במקרה זה משרתת את אינטרס השמירה על ביטחון המדינה. איני מתיימר להיות שופט ולחרוץ דין. בדיוק בשביל זה יש ועדת חקירה".

שר המשפטים הציע, בתיאום עם שר הבטחון ולאחר התייעצות  עם נשיאת בית המשפט העליון, כי לנוכח רוחב היריעה של הנושא וריבוי הדיסציפלינות שצריכות להיות כרוכות בעבודת הועדה בענין זה היא תכלול חמישה חברים. ההחלטה להוסיף שני חברים לוועדה טמונה ברצון שהיא תכלול אדם המתמחה בתהליכים מדיניים, אחר שמתמחה בכל הקשור לחיל הים, כאשר העומד בראשה צריך להיות שופט בבית המשט העליון.

השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, נאם בפני משתתפי הפגנת התנועה לאיכות השלטון לפני כניסתו לישיבת הממשלה וההצבעה על הקמת ועדת חקירה ממלכתית לפרשת רכש הצוללות וכלי השיט. "אני מביע את הערכתי ותמיכתי במאבק התנועה לאיכות בשלטון לפתיחת ועדת חקירה ממלכתית בפרשיות רכש הצוללות וכלי השיט. הייתי בקשר עם הפורום הביטחוני של התנועה ואני מודה להם על שהובילו את המאבק החשוב הזה. הפרשיות הללו מזעזעות ובלתי יאומנו כמעט. שרי העבודה יצביעו היום בעד הקמת הוועדה", כתב בחשבון הטוויטר שלו.

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, מסרה: "אישרנו עכשיו בממשלה ועדת חקירה ממלכתית לפרשת הצוללות. פרשת הצוללות היא פרשת שחיתות חמורה שחייבת להיחקר ברמה המעמיקה ביותר. היום התחלנו את התיקון שיוציא את האמת לאור".

לפני תחילת הדיון, עשרות פעילי תנועת 'חקירה עכשיו' הפגינו מול משרד ראש הממשלה בירושלים. פעילי התנועה, שהגיעו למקום בשיירת צוללות על כביש 1 מלטרון קיבלו את פני חברי הממשלה עם מייצגי צוללות.

מיצג הצוללות מול בית רה''מ (צילום: ''חקירה עכשיו'')
מיצג הצוללות מול בית רה''מ (צילום: ''חקירה עכשיו'')

יו״ר התנועה לאיכות השלטון, עו״ד ד״ר אליעד שרגא, אמר: "אחרי שלוש שנים של מאבק ציבורי שהובילה התנועה לאיכות השלטון, באמצעות עתירה לבג״ץ, רתימת עשרות רבות של בכירים לשעבר במערכת הביטחון, מחאה בשטח וסבב פגישות עם שרים רבים - הגיע רגע האמת. אנו מצפים מכל חברי הממשלה להצביע בעד. זו אינה סוגיה פוליטית - זו סוגיה הנוגעת לקודש הקודשים של מדינת ישראל. את הפגיעה חסרת התקדים שהייתה בביטחון הלאומי חייבים לחקור לעומק. אין ברירה אחרת, פשוט אין. את הלקחים חייבים להפיק".

ראש החטיבה למדע המדינה במכללה האקדמית גליל מערבי, פרופ' אסנת עקירב: "מתוך שלוש אפשרויות של ועדות חקירה (ממשלתית, פרלמנטרית וממלכתית), האפשרות של הקמת ועדת חקירה ממלכתית, היא המשמעותית יותר, משום בכוחה וסמכותה לבדוק נושא לעומק בצורה רצינית ומקצועית. מהרגע שהתקבלה ההחלטה צריך יהיה לתת לוועדה ולמי שיעמוד בראשה לנהל את חקירה ללא כל הלחצים והספינים הפוליטיים שאפיינו את שלוש השנים האחרונות. למי שלא האמין שלמחאה ציבורית יש כוח, רואה היום עוד הוכחה שעל הציבור לומר את דברו, למחות נגד שחיתות ולא לאפשר לבעלי השררה לצאת נקיים. הצלחת המאבק שהובילה התנועה לאיכות השלטון ועוד מפגינים רבים למען הקמת ועדת חקירה בנושא רכש הצוללות היא עוד נקודת אור לשלטון החוק במדינת ישראל שחווה אפלה רבה בשנים האחרונות".