חברת הכנסת יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) ידועה בקרבותיה התכופים מול חברי הכנסת החרדים, כאשר בחודשים האחרונים, שני הצדדים נאבקים על רקע רפורמת הגיור של השר לענייני דת מתן כהנא. היום (ראשון) התייחסה ח"כ מלינובסקי, פעם נוספת, לנושא בתוכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM והאשימה את המפלגות החרדיות בכך שהן ממשיכות "בגזענות, טיפשות ובורות וזה לא עושה להן כבוד. צריך להפגין בגרות, לא להשאיר את היהדות בידיים של עסקני הדת".

בפתח דבריה, מלינובסקי הסבירה את הכוונה מאחורי רפורמת הגיור: "אנחנו נמצאים בסיפור הזה יותר מ-25 שנה, אתם זוכרים בטח את ועדת נאמן וכל הניסיונות להגיע למתווה כזה או אחר עם כל הפשרות האפשריות, שגם מפלגות חרדיות היו חלק מהן ופשוט עשו סיבוב אחורה פנה בדקה האחרונה".

ראשי הסיעות החרדיות בדיון (צילום: ללא)
ראשי הסיעות החרדיות בדיון (צילום: ללא)

 כאשר מגל ניסה להסביר שיש הלכה שקובעת מי הוא היהודי, היא השיבה: "אני חושבת שכולנו מסכימים שצריך למצוא פתרונות לסיטואציה כאשר יש 400 אלף ישראלים שהם חלק מהעם היהודי ועל פי ההלכה לא. אנו חייבים למצוא פתרון כי מחר הילדים שלך, שלי ושל בן יתחתנו והבעיה תגיע למשפחות של כולנו. זה כמו שהיה עם הלהט"בים, זוגות חג מיניים. בהתחלה כולם היו בהכחשה עד שזה הגיע לפתחנו".

חברת הכנסת טענה כי אפילו כעת, כשהחרדים באופוזיציה והרפורמה אמורה לצאת לדרך, היא לא פוסלת שיח עם החרדים: " אני לא פוסלת אף אחד. שום גורם ושום מפלגה, אנא תבואו נדבר ונמצא פתרונות. אנחנו חייבים לפתור את הבעיות האלה, נחושים לפתור אותם אם אתם רוצים נעשה את זה ביחד. אלה שיושבים על הגדר וצועקים גוואלד, זה לא פתרון. זה קצת בורות וטיפשות. אנחנו נעביר רפורמה בגיור עם הגורמים הרלוונטיים שרבני העיר יגיירו וההחלטות שלהן יהיו סופיות ולאף אחד לא יהיה אפשרות לערער עליהן".

לשאלתו של מגל, אם הגיור ישאר אותו גיור בסוף היום, אמרה מלינובסקי: "הרבנים שיגיירו מוכרים בקהילה, ההבדל הוא רק בגישה. הרבנות הראשית נשלטת על ידי האורתודוקסיה ורבנים עירוניים יותר נגישים לציבור. הגיור אותו גיור, היחס הוא שמשתנה".

הרבנות הראשית (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
הרבנות הראשית (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

במהלך השיחה, צמד השדרנים כספית ומגל נקלעו, כמנהגם, לוויכוח, שהחל לאחר שמלינובסקי אמרה כי הגיור בישראל כיום מחייב את המשפחות להציג אורח חיים חרדי. ינון: "זה לא רק חרדי, מדובר גם בציונות הדתית". כספית: "אני לא ציוני דתי. אם אני עושה פונדקאות אני צריך להתחיל לשמור תורה ומצוות כדי שהעסקנים השחורים האלה יקבלו את היהדות של הבן שלי?".

מגל בשלב זה תקף את כספית ואמר לו כי "אתה עזבת את היהדות, זה בעיה שלך". שותפו להנחיית התכנית התרגז והשיב: "אני פי שלוש מיליון יותר יהודי ממך. מי שמך להגיד שעזבתי את היהדות, חצוף עלוב? עולב העולבים, שקרן, בזוי. אתה לא תגיד לי שעזבתי את היהדות".

כספית ניסה להירגע והמשיך: "הוא לא מבין שאת הבעיה הדמוגרפית לא פותרים בדחייה של יהודים, שרק האבא שלהם הוא יהודי אבל הם רוצים להיות חלק". מגל: "עם כל הכבוד לסכנה, יש הלכה ורק היא תקבע מיהו יהודי. מלינובסקי השיבה פעם נוספת: "חייבים לחבק את האנשים ולא לדחות אותם. היום כדי להתגייר צריך להיות אורתודוקסי כבד, זה לא מקובל. אי אפשר להמשיך ככה, כולם מוזמנים להידברות, אבל אם זה לא בהיגיון בריא, אז נעשה רפורמה ונחזיר את היהדות לעם".

פעם נוספת מגל ניסה לטעון כנגד עמדתה של חברת הכנסת מישראל ביתנו, ושאל אותה אם רוב העולים לישראל אינם יהודים. על כך היא ענתה כי "ההתעסקות האובססיבית שלך מראה שאתה לא התבגרת, אתה כבר לא בגלות. חייבים להבין שהסיטואציה שונה".

בשלב זה, מגל העלה את שאלת היכרותה של מלינובסקי עם הדת: "מי את שתשני את ההלכה? את מכירה את היהדות? את יהודיה?. מלינבוסקי לא נשארה חייבת והשיבה: "לא נעים לדבר איתך, אתה לא מקשיב ורק מטיף מוסר. היהדות שייכת גם לך, גם לבן וגם לי וגם למי שאבא שלהם יהודי ואמא לא". לאחר שמגל שאל אם אמה של מלינבוסקי יהודיה, חברת הכנסת סיימה את הראיון: "זה לא רלוונטי, ניסית לשאול שאלות לא רלוונטיות ואני כבר לא אענה לך".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm