לאחר שאושרה הקמת ועדת החקירה לרכש הצוללות וכלי השיט היום (ראשון), תגובות מן הקשת הפוליטית נשמעו, בהן מי שהתנגדו נחרצות לכך, ומי שתמך בהחלטה לאורך כל הדרך. 

שר החוץ יאיר לפיד מתייחס להקמת ועדת החקירה הממלכתית לחקר פרשת הצוללות. צילום: עומר מירון / לע"מ, מקליט: בן פרץ / לע"מ

שר הביטחון, בני גנץ, צייץ לאחר אישור הקמת ועדת חקירה לפרשת הצוללות: "‏הבטחנו וקיימנו. הממשלה אישרה את הצעתי להקמת ועדת החקירה הממלכתית לרכש הצוללות וכלי השיט. הקמת הוועדה היא צורך ביטחוני מהמעלה הראשונה, ומסר ברור שאי אפשר לשחק בביטחון ישראל".

השר אלי אבידר כתב: "הוועדה הייתה צריכה לקום מזמן, עוד בימי הממשלה הקודמת, אבל טוב שהקמנו אותה כעת, אנחנו משקמים את אמון הציבור".

בני גנץ במליאת הכנסת (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
בני גנץ במליאת הכנסת (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

גם יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט, גלעד קריב, הוסיף: "יש להגיע לחקר האמת בפרשה הסבוכה, כפי שמאות אלפי ישראליות וישראלים דרשו בשנים האחרונות. אסור שהשחיתות תגיע גם אל מערכת הביטחון".

שר החוץ יאיר לפיד אמר: "קומבינת הצוללות וכלי השיט היא כתם על ביטחון המדינה ועל הנהגת המדינה. לפני חמש שנים הבטחנו ועדת חקירה ממלכתית לחקירת הפרשה, ולמרות כל הלחצים וההתנגדויות היום זה קורה. למען חיילי צה"ל, למען מפקדי צה"ל, למען ביטחון מדינת ישראל אנחנו נחקור את הפרשה הזאת עד תום".

לפיד, גנץ ובנט בכנסת (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
לפיד, גנץ ובנט בכנסת (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)


פרקליטו של אבריאל בר יוסף שהוגש נגדו כתב אישום בפרשת הצוללות, עורך הדין ז׳ק חן אמר: "היוזמים מבקשים לעשות זאת, במיוחד בעיתוי שקוף זה, מטעמים פוליטיים וציניים. מובטח להם שכפי שבאו לקלל הם יצאו מברכים את אלה אותם הם מבקשים לחסל: בוועדת חקירה כזו תצוף דווקא מעורבותם של בכירים בכל המערכות שאינם נאשמים ושלא את ראשם רוקחי הועדה מבקשים - בכירים בצבא, במל"ל, גורמים בכירים ביותר המכהנים גם היום בממשלה, עוזריהם ובחשנים אחרים".

"כל אלה שיכלו לשקר בחסות הערפל, שהגישו תצהירים שסותרים את עדותם במשטרה, ואלה שגררו רגליים עד כה מסיבות מובנות כשהחמאה מרוחה על ראשם, דווקא הם ידרשו לתת הסברים על מעשיהם. נקרע את המסכה מעל פרצופם הציני של מגלגלי עיניים רבים. האמת כשתצא תרעיד את אמות הסיפים".

מהליכוד נמסר בתגובה כי "הדבר הראשון שהוועדה צריכה לבדוק זה איך כל מי שהתנגדו כל השנים לקניית שלוש צוללות נוספות - פתאום מאשרים את הרכישה, ובתוספת של מיליארדי שקלים על חשבון הציבור, שהיו נחסכים לו הצוללות היו נרכשות בזמן. רכש הצוללות חיוני לשמירה על ביטחון ישראל, וזאת שערוריה שהוא התעכב עד עכשיו בגלל פוליטיקאים כושלים שפגעו בביטחון המדינה כדי לשרת טענות סרק פוליטיות".

חבר הכנסת מיקי זוהר הצטרף לגינויים וכתב: "נא לדייק: ועדת חקירה מלאכותית. בעזרת ה' שנחזור בקרוב להנהגת המדינה, נפקיד להקים הרבה מאוד ועדות חקירה שיבדקו את ההתנהלות המבישה של הממשלה הזו".

מיקי זוהר עם נתניהו (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
מיקי זוהר עם נתניהו (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

חבר הכנסת יואב גלנט "עקץ" את ראש הממשלה נפתלי בנט, שנמנע מלהצביע, וכתב: "‏עוד דוגמא תקדימית לממשלה ללא שליטה - ראש הממשלה מביא נושא להחלטת הממשלה, אך הוא עצמו נמנע".


יו"ר מפלגת נעם, אבי מעוז, ביקר גם הוא את הקמת הוועדה, וכתב: "ראש הממשלה בתואר נפתלי בנט, מביא להחלטת הממשלה החלטה שהוא מסתייג ממנה, ועל פי הסבריו, מתקבלת בניגוד גמור לדעתו. החלטה זו, היא הוכחה נוספת לכך שאפילו בעיני עצמו נפתלי בנט אינו ראש הממשלה בפועל, אלא רק בתואר".

"ההתנגדות של שקד לא יכולה להשקיט את מצפונה על כך שהיא מאפשרת בפועל לממשלת שמאל על מלא להרוס את המשילות בארץ ישראל, ואת זהותה היהודית של המדינה", הוסיף מעוז.