נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, מרים נאור, הלכה היום (שני) לעולמה בגיל 74. נאור כיהנה בתפקיד מינואר 2015 עד אוקטובר 2017 והייתה שופטת בית המשפט העליון משנת 2003. הייתה יושבת ראש ועדת הבחירות המרכזית מדצמבר 2011 עד יוני 2012. בתפקידה האחרון עמדה בראשות ועדת החקירה לאירועי האסון במירון.

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, ספד לנאור: "מדינת ישראל מרכינה את ראשה עם לכתה בטרם עת של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת מרים נאור. השופטת מרים נאור תיזכר בקורות ישראל כמלכת הצדק וכאחת מהענקיות במשפט הישראלי – נבונה, ידענית ורגישה, חזקה ועצמאית, אשר ליבה לא גבה גם בשבתה בערכאות הגבוהות ביותר.

"מיכל ואני זכינו להכיר באופן אישי אותה ואת בעלה אריה באירועים ומפעלים רבים. ברמה המקצועית, זכיתי להכיר אותה בפעילותה כשופטת, שם נוכחתי מקרוב בכושר השיפוט המדהים וחדות המחשבה שלה, ביושרה הקיצונית ובמחויבות שלה ל'צדק צדק תרדוף' ו'צדק לכל', שאפיינו את דרכה. גם הציבור נחשף למעלותיה ביתר שאת כשעמדה לאחרונה בראש ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון מירון. תנחומיי הכנים לאהוב ליבה פרופסור אריה נאור ולכל משפחתה ומוקיריה ואוהביה. יהי זכרה ברוך".

ראש הממשלה, נפתלי בנט, כתב: "ברוך דיין האמת. קיבלתי בצער רב את הבשורה על פטירתה של נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, מרים נאור ז"ל. נאור הייתה משפטנית מוערכת אשר מאחוריה שנים ארוכות של עשייה. בפסיקותיה הקפידה לשמור על האיזון המתבקש בין ערכיה השונים של החברה הישראלית, ועל חיזוק אופיה הלאומי והציוני של מדינת ישראל. מעל הכל, היא הייתה אדם של אנשים. נעימת הליכות, מתייחסת בכבוד לכל אדם ומקפידה לומר את דבריה בשלווה. דבריה היו דברי חכמים, ובנחת נשמעו.

"שיחתנו האחרונה, עם הגשת דוח הביניים של ועדת החקירה לאסון מירון בראשה עמדה, התקיימה בטלפון. מרים ז"ל נקטה משנה זהירות בתקופת הקורונה אך לא ויתרה על עמידה במשימה החשובה שהוטלה עליה. על קצה המזלג, זה מלמד יותר מכל על דמותה ועל דרכה. יהי זכרה ברוך".

שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד ספד לנשיאת בית המשפט העליון לשעבר: "מרים נאור הלכה הלילה לעולמה. איבדנו אישה חזקה, שהקדישה את שנות חייה, את חוכמתה וניסיונה, למען הצדק והחוק במדינת ישראל. היא הובילה את ועדת החקירה על אסון במירון במסירות, רגישות ומקצועיות כפי שנהגה כל חייה. אני שולח תנחומים למשפחתה.  יהי זכרה ברוך".

יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו, כתב: "רעייתי שרה ואני שולחים את תנחומינו מעומק ליבנו לפרופ׳ אריה נאור, לבנים מיכאל ונפתלי ולכל משפחת נאור, על פטירתה של נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, השופטת מרים נאור ז״ל. לשופטת נאור הייתה מחוייבות עמוקה למדינת ישראל ולעולם המשפט, לו תרמה רבות במהלך חייה. בבית הוריה היא התחנכה על ערכים של שליחות ומצוינות, ערכים שהיו נר לרגליה במשך שנים. רעייתי שרה ואני זוכרים בחום את פגישותינו הנעימות בבתינו בהן יכולנו לעמוד על אישיותה הייחודית ועל הקשר העמוק שלה עם אריה, שותפה לחיים רבי מעש. יהי זכרה ברוך".

מרים נאור ורה''מ לשעבר בנימין נתניהו (צילום: משה מילנר, לע''מ)
מרים נאור ורה''מ לשעבר בנימין נתניהו (צילום: משה מילנר, לע''מ)

יושב-ראש הכנסת ח״כ מיקי לוי כתב: "עצוב לשמוע הבוקר על לכתה של נשיאת בית המשפט העליון לשעבר מרים נאור. נאור היתה משפטית דגולה, עניינית וישרה בכל פסיקותיה ודרכה בעולם המשפט. עד ימיה האחרונים היא פעלה ועבדה במסירות לטובת החברה הישראלית. בשמי ובשם הכנסת אני מבקש לשלוח תנחומים לפרופ׳ אריה נאור ולמשפחה. ‏יהי זכרה ברוך".

היועמ"ש, אביחי מנדלבליט, כתב: "השופטת נאור היתה דמות מופת, מגדלור של צדק, חכמה וערכים, אשר תרומתה לעולם המשפט לא תסולא בפז. מורשתה המרשימה, בין היתר, בקידום דיאלוג ושמירה על האיזונים הראויים בין הרשויות, במחויבותה לחברה שוויונית והוגנת בישראל ולקידום ערכים של אמת וצדק, תישאר עמנו לעד. היועץ המשפטי לממשלה משתתף בצער פרופ׳ אריה נאור והבנים מיכאל ונפתלי. יהי זכרה ברוך".

שרת הפנים איילת שקד, שכיהנה כשרת המשפטים בתקופתה של נאור כנשיאת העליון, ספדה: "קיבלתי בצער רב ובהלם את הידיעה על פטירתה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס וחברתי האהובה, מרים נאור. לכל תיק שהונח לפתחה של מרים היא הגיעה בדעה נקיה, ולא הותירה אבן אחת בלתי הפוכה. תודה שהקדשת את חייך למדינת ישראל. פועלך ייחרט לנצח בדברי הימים של מדינת ישראל. אהבתי אותך מאוד".

איילת שקד ומרים נאור (צילום: דוברות השרה איילת שקד)
איילת שקד ומרים נאור (צילום: דוברות השרה איילת שקד)

שר האוצר אביגדור ליברמן: "התבשרתי הבוקר על פטירתה של נשיאת ביהמ"ש העליון לשעבר, השופטת מרים נאור ז"ל. הכרתי אותה ואת פועלה במערכת המשפט במרוצת השנים, הכרתי אישה חזקה שהקדישה את חייה למען הצדק והחוק במדינת ישראל. עד אתמול עמדה בראש ועדת החקירה לאסון מירון שם פעלה במקצועיות וערכיות. יהי זכרה ברוך".

חברי ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון, אשר בראשה עמדה נאור: "בצער רב אנו מודיעים על פטירתה של יו"ר ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון, נשיאת בית המשפט בדימוס, השופטת מרים נאור. בתקופה האחרונה התמסרה לעבודת הוועדה ולחקר האסון הקשה, וראתה בה שליחות מן המעלה הראשונה בעשייה למען הציבור, כפי שנהגה כל חייה. הייתה שופטת בכל רמ"ח איבריה, עד יומה האחרון. חברי הוועדה וצוות הוועדה המומים ומשתתפים בצער המשפחה. יהי זכרה ברוך".

נשיא העליון לשעבר, פרופ' אהרן ברק, ספד בראיון לכאן ב': "היא הייתה דמות מופת לשופט בישראל. לא רק שהיה לה ידע רחב מאוד, היא לימדה את כולנו להתמקד לא רק בהלכה אלא בעובדות. היא הייתה מאור גדול להבטחת האובייקטיביות השיפוטית. לא ימין ולא שמאל, היא הייתה שופטת מקצועית. את יכולה לומר שהיא הייתה שופטת ימנית או שמאלנית? לא. היא הייתה קלאסיקה שיפוטית".

ראש עיריית ירושלים, משה לאון, צייץ גם הוא: "‏מרכין ראש בצער על פטירתה של נשיאת בית המשפט העליון לשעבר גברת מרים נאור, תושבת העיר. לפני מספר ימים שוחחנו והודעתי לה בהתרגשות על זכייתה בפרס יקיר העיר. היא שמחה והתרגשה וסיפרה על החשיבות של העיר בעיניה. את התעודה היא לא תזכה תקבל אבל פועלה וזכויותיה ישמרו בליבנו. יהי זכרה ברוך".

ח"כ מרב בן ארי: "עצובה לשמוע על לכתה בטרם עת של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס מרים נאור. פסיקותיה הרבות והחשובות ימשיכו להוות אבני יסוד במשפט הישראלי. יהי זכרה ברוך".

יו"ר הציונות הדתית, ‏ח״כ בצלאל סמוטריץ׳, חרג מהקו הממלכתי ובראיון ל'גלי ישראל' העדיף לבקר את פועלה של נאור: "אשתף אתכם בדילמה של הצוות שלי: מצד אחד כביכול מן הראוי להיות ממלכתי ולספוד לה, מצד שני מה לעשות, אני לפחות - אזכור את מרים נאור כמי שהתעקשה להרוס את הבתים בעופרה ובעמונה ובנתיב האבות".