לאחר כשש שנים סוערות במיוחד בתפקיד, נפרד היום (ראשון) היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, מהשרים בישיבת הממשלה. במסגרת דבריו, העביר מנדלבליט ביקורת מרומזת על חלק מנבחרי הציבור, כשאמר כי "היו כאלה שניסו להציג את הפגיעה בשלטון החוק כמהלך אידיאולוגי, תחת הכותרת של 'משילות', אבל פעם אחר פעם ראינו שמה שבאמת עמד מאחורי המהלכים הללו היה רצון לקדם אינטרסים אישיים". מנדלבליט הדגיש עוד כי "אין אדם מעל לחוק וכולם חייבים לפעול לפי החוק. ניסיתי בכל כוחי לשמור על כך".

"לפני שש שנים פחות יומיים, נכנסתי לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה", אמר מנדלבליט בפתח דבריו. "בטקס הכניסה לתפקיד, שנערך בלשכת עורכי הדין, עמדתי על שני היסודות המרכזיים שמרכיבים את תפקיד היועץ המשפטי לממשלה – סיוע לממשלה להגשים את מדיניותה, והאחריות לשמירת קיומו של הדין. באשר ליסוד הראשון אמרתי – ואני מצטט – כי 'שלטון החוק אין משמעו שלטונו של היועץ המשפטי. בשיטתנו הדמוקרטית, השלטון מופקד בידי נבחרי העם'. עוד הוספתי בהקשר זה כי 'היועץ המשפטי נדרש לסייע לממשלה ולרשויות המדינה למלא את תפקידן ולממש את מדיניותן, ככל שהדבר הוא אפשרי בגבולות החוק. במסגרת הזאת, עלינו גם לשאוף לספק מענה מהיר ויעיל לסוגיות המשפטיות שעומדות לפתחנו, והכל כמובן מבלי להתפשר על יסודיות ומקצועיות העמדה המשפטית'.

באשר לשמירת קיומו של הדין אמרתי באותו נאום – ואני שוב מצטט – כי "בראייתי המילים 'שלטון החוק' אינן מילים בעלמא. הן נוגעות לכל אזרח ואזרח במדינה והן אבן יסוד בחוסנה ועוצמתה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית'. עוד הוספתי כי 'שלטון החוק הוא הערובה לכך שכולם יהיו שווים בפני החוק, מקטן ועד גדול, תוך מלחמה בלתי מתפשרת בפשיעה המאורגנת ובשחיתות...על-מנת לקיים את שלטון החוק, יש לפעול ללא הרף על-מנת לשמור על עצמאותו של מוסד היועץ המשפטי לממשלה. היועץ המשפטי לממשלה איננו נתון למרותו של איש, זולת האינטרס הציבורי בקיום החוק והמשפט. יש להישמר מכל ניסיון להחליש את מעמדו'".

מנדלבליט אמר עוד: "בשש השנים בהן כיהנתי כיועץ המשפטי לממשלה נדרשתי פעם אחר פעם ליצוק תוכן מעשי לעקרונות הללו. אלו היו שנים עתירות אתגרים, בלשון המעטה. בשנים הללו קיבלתי אלפי החלטות, בתחומי הייעוץ המשפטי, הייצוג בערכאות ואכיפת הדין. ותמיד, הקפדתי לפעול לאורם של העקרונות האמורים. אני מסיים את תפקידי עם תובנות רבות על חשיבותו של שלטון החוק במדינה דמוקרטית, על חשיבותם של מוסדות החוק והמשפט, וגם על דברים שנדרש לשפר בעבודתם. אני לא טוען חלילה שהכול מושלם. אבל יש תובנה אחת שכבר היום ארצה לשתף אותה בכם – וזו האחריות של הממשלה להבטחת שלטון החוק".

"שלטון החוק אינו עניין פרטי של היועמ"ש"

לדבריו, "עוד כשהייתי הפרקליט הצבאי הראשי הדגשתי פעם אחר פעם בפני הרמטכ"לים ששירתי תחתם, ששלטון החוק בצבא היא אינטרס של הצבא כולו, ובראש ובראשונה של העומד בראשה – ראש המטה הכללי. צבא שמקיים בפעולתו את שלטון החוק, שלא נרתע מאכיפת הדין כלפי כולם, כולל מפקדים בכירים, הוא צבא חזק יותר, מוסרי יותר, ובסופו של דבר גם יהיה טוב יותר בשדה הקרב. ולכן, לרמטכ"ל ולמפקד הצבא יש אחריות לשמור על הפרקליטות הצבאית עצמאית וחזקה, כערובה לשמירת שלטון החוק בצבא. הדבר הזה נכון גם בעולם האזרחי. שלטון החוק אינו עניין פרטי של היועץ המשפטי לממשלה. זהו מרכיב יסודי במדינה דמוקרטית, שהממשלה מחויבת לשמור עליו עבור האזרחים ועבור האינטרס הציבורי. באחד הנאומים, קראתי לכך – ביטחון משפטי – שהוא חלק מהחוסן הלאומי, כמו ביטחון צבאי, ביטחון בריאותי, ביטחון כלכלי, וכן הלאה. השמירה על שלטון החוק היא חלק מהנאמנות הציבורית של חברי הממשלה, כמי שמחויבים לראות לנגד עיניהם את האינטרסים הממלכתיים לפני האינטרסים הפוליטיים והאישיים שלהם. ממשלה שפועלת להחלשת שלטון החוק, או חלילה פועלת נגד שלטון החוק, פוגעת בציבור".

"היו כאלה שניסו להציג את הפגיעה בשלטון החוק כמהלך אידיאולוגי, תחת הכותרת של 'משילות', אבל פעם אחר פעם ראינו שמה שבאמת עמד מאחורי המהלכים הללו היה רצון לקדם אינטרסים אישיים, תוך פגיעה קשה בעיקרון הנאמנות הציבורית", הוסיף היועמ"ש היוצא.

"בעוד יומיים אני אסיים את תפקידי. את התפקיד הזה לא מילאתי לבד ולא יכולתי למלא לבד. היו לי שותפים רבים. חלקם נמצאים פה היום – המשנים ליועץ המשפטי לממשלה. כמובן שעמדו לצידי גם פרקליטי המדינה, המשנים לפרקליט המדינה, הפרקליטים בפרקליטות המדינה כולם, אנשי מערך הייעוץ המשפטי לממשלה, עוזריי הנאמנים בלשכת היועץ. מדובר בעובדי ציבור נפלאים – נאמנים, מסורים, מחויבים לסייע לממשלה להגשים את מדיניותה בגבולות הדין, ובפועל מסייעים רבות לכך. אתם ראיתם את זה באופן בולט במיוחד במסגרת ההתמודדות עם התפשטות נגיף הקורונה, אבל תפיסת העולם הזו של סיוע לממשלה היא חלק מהאתוס של עבודת הייעוץ המשפטי הציבורי, שחשוב לשמור עליה".

את דבריו חתם באומרו, כי "בעוד זמן קצר, כך אני מקווה, ייבחר יועץ משפטי לממשלה חדש אשר יכהן אחריי, ואני יודע שהוא יזכה להגיע למערכת מפוארת שתסייע בידו למלא את תפקידו ולממש את תחומי אחריותו הרבים. אני מבקש לסיים בתודה לכם – ראש הממשלה, ראש הממשלה החליפי, שר המשפטים, חברי הממשלה, על שותפות אמיתית בשמירה על המדינה שלנו, בזמנים מאתגרים. פרשת השבוע שקראנו בשבת האחרונה בבתי הכנסת, פרשת משפטים, נפתחת ב-ו' החיבור. בדיבר: ואלה המשפטים. רש"י מבהיר שהאות 'ו' בה נפתחת פרשת השבוע מבקשת ללמד כי אין מדרג בין חוק לחוק. כך כותב רש"י: 'מוסיף על הראשונים. מה הראשונים מסיני, אף אלו מסיני'. כשם שמתואר בפרשה הקודמת כי עשרת הדברות ירדו מסיני כך כל דבר חקיקה אחר שמתואר מכאן ואילך נמסר גם הוא במעמד הר סיני. התפיסה הזו לפיה כל חוק הוא עליון, ומתוך כך כל חוק חל על כל אדם, היא התפיסה הבסיסית של שלטון החוק במדינה שלנו. אין אדם מעל לחוק וכולם חייבים לפעול לפי החוק. ניסיתי בכל כוחי לשמור על כך. תודה רבה לכולכם".