הפרשן המדיני של וואלה! ברק רביד שוחח הבוקר (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM על הוויכוח שפרץ אמש בין השר לביטחוןן הפנים עמר בר לב לבין הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי במהלך דיון בקבינט המדיני ביטחוני על אלימות שמופגנת כלפי פלסטינים מצד המתיישבים ביהודה ושומרון, ועל הסמכויות של חיילי צה"ל לפעול בנושא, וסיפר: "יש עיוורון אצל הרמטכ"ל וגורמים בכירים בצבא לגבי מה התפקיד של חיילים בשטחים מול אזרחים ישראליים שמפעילים אלימות".

בפתח דבריו התייחס רביד לפרסומו מאמש על העימות בין השר בר לב לרמטכ"ל כוכבי על סמכויות החיילים לפעול נגד אלימות של מתנחלים, כאשר בר לב טען כי שלחיילים בגדה יש את אותן סמכויות שיש לשוטרים לעכב אזרחים ישראלים שמעורבים בפשיעה לאומנית אבל הם לא מיישמים אותם, בעוד כוכבי התעקש כי "אין כזה דבר". 

"זה אירוע די מדהים, שמה שבעיקר מדהים שזו הפעם הראשונה שהנושא הזה שאנו עוסקים בו די הרבה, כל שבוע יש אירוע שמחייב עיסוק ציבורי בנושא, שלא נדבר על עיסוק ממשלתי, זו פעם ראשונה שהנושא עולה בקבינט ואני מתכוון לא בממשלה הזו, אלא אני אומר ממתי שאני זוכר את עצמי מסקר קבינט ולדעתי אחת הפעמים הראשונות שמדברים על הנושאים האלה של איך מטפלים באלימות של מתנחלים כלפי פלסטינים בגדה המערבית".

כשנשאל מי למעשה אמור לטפל בסוגיה הסביר: "אף אחד לא יודע. לא השר לבט"פ ולא הרמטכ"ל. והעובדה היא שהרמטכ"ל בניגוד לשר לבט"פ הוא לפי החוק הישראלי הוא זה שאחראי על הגדה המערבית כיוון שאינה חלק מישראל עפ"י חוק ומי שאחראי שם זה אלוף פיקוד מרכז".

הוא הבהיר מי צריך לפעול במצב בו יש אלימות מתנחלים בשטח בו נמצאים חיילים ואמר: "מי שצריך לפעול נגד המתנחלים זה מי שנמצא שם כלומר חייל או שוטר. התחיל ויכוח בישיבה מי אחראי, בר לב אומר שלחיילים יש את אותן סמכויות כמו שוטרים בגדה המערבית נגד אזרחים ישראלים ואילו הרמטכ"ל אומר מה פתאום ומוציא הוראה של היועמ"ש מ-1998 ששם נאמר שעדיף שאם יש חייל ושוטר שמי שיטפל באזרח הישראלי בגדה זה השוטר".

עם זאת, רביד הסביר כי "ברוב המקרים בגדה המערבית יש חייל ולא שוטר ועל פי חוק לחייל יש אותן סמכויות כמו שוטר, ולא רק שהוא יכול לעכב אזרח ישראלי, הוא יכול לעצור אותו וגם יכול לקחת אותו בג'יפ שלו עם אזיקים לתחנת משטרה".

כשנשאל למה זה לא קורה, לטענת כוכבי, השיב רביד: "גורמים אחרים שהיו בישיבה, גם משפטיים ושרים אחרים, נדהמו מהתשובה של כוכבי כי היא הראתה על עיוורון לכל הנושא הזה. אגב, גורמים במשרד המשפטים אומרים שבר לב הוא זה שמדייק בתיאור המצב המשפטי ולא הרמטכ"ל. דיברתי עם שורה של גורמים בצה"ל זה הראה שיש עיוורון אצל הרמטכ"ל וגורמים בכירים בצבא לגבי מה התפקיד של חיילים בשטחים לגבי אזרחים ישראליים שמפעילים אלימות".

כשנשאל מהי לדעתו הסיבה לעיוורון הסביר: "יש הרבה סיבות, אני לא חושב שזו בעיה של כוח אדם. הבעיה העיקרית היא שהרמטכ"ל והצבא בכלל לא תופס את תפקידו כגורם שאמור בין השאר להגן על פלסטיניים בגדה המערבית מפני אלימות, הוא תופס על עצמו כמי שאחראי להגן על יהודים מפני אלימות בגדה".

כשנשאל מה הוא צופה שיקרה עכשיו השיב: "אני חושב שאחד הדברים פרקטית, רה"מ בנט התערב בוויכוח הרגיע אותו ובעצם הטיל על המל"ל להבהיר את העניין עם היועמ"ש, זו לא עבודה קשה. חמישה ימים לפני הדיון בקבינט היה דיון בוועדת חוקה של הכנסת והופיע שם היועמ"ש של צה"ל ביו"ש, אלוף משנה, הוא בא ואומר בפירוש את הדברים שהרמטכ"ל לא מודע אליהם - שלחיילים יש סמכות כמו שוטרים לעכב ולעצור ולדבריו הם חייבים לעשות את זה. אני מקווה, הרבה אנשים שהיו בדיון הזה גם השרים וגם במשרד המשפטים מקווים שהדבר הזה לא רק יציף את הדיון בממשלה אלא גם יביא את הצבא להבין שזה לא רק תיאורטי, אלא משהו שהם חייבים לעשות".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm