שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד האשים היום (רביעי) את הממשלות הקודמות ואת הקורונה ביוקר המחייה ואמר כי הוא הציל את הכלכלה הישראלית בעבר, ויעשה זאת גם עכשיו. בריאיון לוואלה! לפיד התייחס לראשונה למות הקשיש הפלסטיני, הגיב להתפטרות דרעי, העריך כי לא צפוי עימות אלים בין רוסיה לאוקראינה ואמר כי שר האוצר אביגדור ליברמן התבקש לטפל במחירי הדלק.

"החשמל עלה ב-5.7%. כשאתה מסתכל על זה הקורונה היא חלק מזה, רואים מה קורה באירופה עם מחירי הגז. בבריטניה ההתייקרות 34% בשבדיה 35%, זה לא מצדיק. שרת האנרגיה דיברה אתמול עם שר האוצר, ואמרה לו - צריך להוריד, אבל זה לא קורה ביום", תיאר לפיד.

"אני לא סוציאליסט. אני לא אוהב להכניס מחירים לפיקוח, אבל הכנסתי מחירים לפיקוח ורפורמת היבוא שעברה עכשיו זו מהפכה. במאה ה-21 הן קורות לא ביום אלא בתהליכים וככה צריך. אנשי מרכז מאמינים שמהפכה מגיעה דרך רפורמה", הוסיף.

עוד אמר לפיד כי הוא "בקשר מתמיד עם שר האוצר, ואנחנו עובדים בזה כל הזמן. לא יהיה לי, לצערי, משפט אחד שאני אנופף בו וכולם יירגעו, זו עבודה ממושכת וסיזיפית. אבל אני יכול להגיד על עצמי ב-2014-2013 הצלתי את הכלכלה הישראלית משקיעה בבור, אנחנו נעשה את זה גם במקרה זה".

"הצלתי את הכלכלה מבור בעבר". לפיד על עליית המחירים. צילום: וואלה!

לפיד התייחס להתפטרות יו"ר ש"ס אריה דרעי מהכנסת ואמר: "הוא התפטר כי הוא הורשע בעבירה לא בפעם הראשונה. אין לי עניין לריב איתו או עם ש"ס, יו"ר הכנסת פועל לפי חוקי הכנסת. לא נראה לי סביר שיכניסו למליאה ח"כ לשעבר בתואנות שהוא עכשיו עוזר פרלמנטרי, אני מניח שאלה השיקולים של יו"ר הכנסת".

לפיד: לא סביר שדרעי יחזור כיועץ למליאה. צילום: וואלה!

לפיד נשאל על מותו של הפלסטיני בן ה-80 עמאר אסעד כינה את המקרה "רע מאד". הוא ציין כי "זה דבר שלא ייתכן במדינה דמוקרטית שומרת מחוק. אנחנו במאבק קיומי, למאבק הזה יש מחירים, אבל אנחנו לא נכנע לתרבות הדם והמוות של החמאס וארגוני הטרור. נשמור על זהות ישראל כמדינה דמוקרטית שומרת חוק שמבינה מה זה להיות החלש", אמר.

דבריו של לפיד על מותו של אסעד הם ההתייחסות הראשונה של בכיר בממשלה בסוגיה. עד כה רק גורמים בצה"ל הגיבו לסוגיה באופן פומבי. בתשובה לשאלה האם צריך לפרק את גדוד נצח יהודה, הוא השיב: "לא יודע להגיד ברמת הגדוד, עניין של הרמטכ"ל".

לפיד על סערת מות הפלסטיני בן ה-80. צילום: וואלה!

לא מתנחלים אלימים - פושעים

בהמשך התייחס שר החוץ למקרי האלימות מצד יהודים ביהודה ושומרון ואמר כי "אלה לא מתנחלים אלימים - אלה פושעים וצריך להתייחס אליהם כאל פושעים ולזרוק אותם לכלא. צריך גוף משימה יותר אפקטיבי. אין שם ארגון, יש פושעים מסתובבים. אם מישהו זורק אבנים צריך לטפל בו".