הממשלה התכנסה היום (ראשון) לישיבה השבועית. בפתח דבריו התייחס ראש הממשלה בנט לאיראן ואמר: "ראשית הצירים של האיומים על מדינת ישראל היא איראן. אנחנו, כממשלה, נושאים באחריות להתמודד עם הגרעין האיראני, וכמובן עוקבים מקרוב אחר המתרחש בשיחות וינה. עמדתנו ידועה וברורה - הסכם, בתנאים המסתמנים, יזיק להתמודדות עם תכנית הגרעין. מי שחושב שהסכם יגביר את היציבות - טועה. הוא יעכב זמנית את תחום ההעשרה, אבל כולנו באיזור נשלם על כך מחיר כבד, חסר פרופורציה".

"בשבועות האחרונים, דווקא בזמן המשא ומתן, איראן מגבירה את האגרסיביות שלה ומפעילה טרור שוב ושוב באיזור, כפי שכולם ראו. כך מנהלים משא ומתן בנוסח טהרן.  בימים אלה אנחנו סוגרים פערים, ובונים את עצמתה הצבאית של ישראל לשנים ואפילו עשורים קדימה. ישראל תשמור על חופש פעולה, בכל מקרה, עם או בלי הסכם. כל משקיע בר דעת מבין שההשקעה במשטר האיראני, בכלכלה האיראנית, זו לא השקעה נבונה, לא לטווח ארוך ואפילו לא לטווח הבינוני", הוסיף.

בהתייחסו, לזינוק במחירים במשק, אמר רה"מ: "אני מקווה שבקרוב תהיה בשורה, בטח במוצרי המזון. אנחנו מרגישים את עליית המחירים כי היא יושבת על מחירים גבוהים מאוד מלכתחילה. בשנים האחרונות בארץ כוח הקנייה ירד באופן יחסי, אני שמח לראות שהציבור מבין את החשיבות של צרכנות נכונה וביקורתית. אנחנו בממשלה כבר פותחים חסמים ומגבירים תחרות. ברגע שנפתחת תחרות המחירים יורדים, לכן מעבר לפעולות קצרות הטווח הפתרון האמיתי הוא לאתר את אותם כיסים נטולי תחרות ולייצר בהם תחרות".

עוד אמר: "בסוף מה שמוריד מחירים ומשפר שירות זה תמיד אותו הדבר - תחרות, תחרות, תחרות. פה אני רוצה לפנות למשרדי הממשלה - צריך להקל על רגולציה ולפתוח את המשק לתחרות. אל תפחדו! תהיו נועזים. תקן שטוב לגרמנים או לשבדים, כנראה מספיק טוב גם לישראלים. לפער של 150% במחיר של משחת שיניים, למשל, אין הצדקה".

"אני זוכר שאני כשר כלכלה הורדתי את מחיר הגבינה הצהובה. איך? פתחתי את שוק הגבינות לייבוא ולתחרות, נכנסה גבינה צהובה מפולין והורידה גם את המחיר של הגבינות הישראליות. אנחנו צריכים לראות את המצב כהזדמנות. הזדמנות לטפל בכשלים מבניים, ארוכי טווח, שהביאו לעשור של התייקרויות. יש לממשלה הזאת הזדמנות יוצאת דופן להקטין את ההשפעה של לוביסטים ובעלי עניין, ולפעול לטובת הציבור, לטובת כלל אזרחי ישראל. כך נעשה", סיכם. 

השרה, אורית פרקש הכהן, התייחסה גם היא ליוקר המחייה בישיבת הממשלה ואמרה: "שר האוצר, עשית צעד היסטורי בקידום רפורמת הייבוא שתאפשר להביא ייבוא מקביל במוצרי הצריכה והתמרוקים, אבל מוצרים רבים בהם הציבור משתמש אינם נכללים ברפורמה אלא נדחו לפעימה מאוחרת יותר. היה ויכוח גדול בוועדת השרים לחקיקת חוק הסדרים והיה רוב מוחלט להוסיף מוצרים פנימה. למרות זאת, זה לא קרה, אני מבקשת שתשקלו את הדבר הזה בחבילה הקרובה כבר ביום ד׳".

חבל על כל יום שעובר. נוסף הוא, חינוך חינם בגילאים מתחת ל-3 - אני מבקשת שהנושא הזה יישקל, יותר מידי זמן מדברים על זה. יש פה אפשרות להקל על הזוגות הצעירים שמוציאים אלפי שקלים על חינוך ילדיהם", אמרה.

שר המשפטים, גדעון סער, הצטרף לדבריה והוסיף: "מדיניות הממשלה הנכונה בקורונה אפשרה לנו לא להתמודד היום במקביל על קריסה לצד עליה ביקר המחיה, אבל לציבור קשה מאוד. כל אחד מאיתנו שומע את זה. זה מעניין את הציבור יותר מכל נושא אחר. חייבים לעשות יותר כדי להוריד את יוקר המחיה. ביום רביעי צפוי להציג שר האוצר חבילת צעדים. ואני אומר לו - יש לך גיבוי לנקוט צעדים נועזים".

"לדעתי, צריך המהלך שיש לנקוט בו הוא הורדת מחירי הדלק באמצעות הורדת המיסוי על הדלק שהוא מיסוי גבוה ביחס למקובל בעולם. זה ישפיע גם מעבר לדלק. וזה גם לא ישפיע על ההוצאה, זה ישפיע על ההכנסה . יש ברוך ה׳ הכנסות ממיסים. זה כתף שהממשלה צריכה לתת למען האזרחים״, הוסיף. 

גדעון סער (צילום: מארק ישראל סלם)
גדעון סער (צילום: מארק ישראל סלם)


במהלך ישיבת הממשלה, דנו השרים אודות המצב הכלכלי. ": בסוף מי שמשלם את המחיר ביוקר המחייה בעיקר בפירות וירקות אלו השכבות החלשות. זה מס על עניים", אמר רה"מ. ליברמן השיב ופירט את צעדי הממשלה להוזלת המחירים ואמר כי " זה אינפלציה. אני משווה את עצמנו למעצמות בעולם: בארה״ב שיא של עשרות שנים".

החשמל בישראל משמעותית יותר זול מכל מדינות אירופה. יש שורה של מחקרים על רווחיות של יבואנים וצרכנים - זה מגובה במחקרים. יש שורה של צעדים שמגבשים. נהיה מוכנים לקראת יום רביעי ונציג לציבור. הצמיחה במדינת ישראל הכי גבוהה בעולם המערבי", הוסיף.

השר ברביבאי הוסיפה ואמרה: "המחאה הזו היא אותנטית. צריך לתת מענה סיוע לעצמאים כדי לתת ודאות לאולם אנשים. הסיפור של הדלק מחייב בחינה. בעניין רפורמת הייבוא, חלק מהדברים שיכולים להוזיל את יוקר המחייה חונים כרגע במשרד הבריאות".

בתגובה, השיב השר הורוביץ': "בעניין התחרות, תחרות עלולה להיות גם מצג שווא. הנה יש לנו הרבה רשתות שיווק והן לא מתחרות. הן מעלות ביחד מחירים כי יש גם אפקט של חזירות. פיקוח על מחירים היא לא מילה גסה. שכר המינימום נמוך בישראל. צריכה להיות העלאת שכר… התחרות לא תפתור את העניין כמו שאנחנו רואים ברשתות בימים אלו".

השרה מרב כהן אמרה: "אנחנו רואים עכשיו תוצאה של היעדר תקציב מדינה במשך שנים. העברנו בתקציב המדינה רפורמות חשובות שיוזילו את יוקר המחיה חשוב לי להדגיש את סוגיית הזקנים. יש מבוגרים שלא רחוקים מעוני ולא זכאים לקצבת הכנסה, אנחנו צריכים לעזור להם, או באמצעות העלאת קצבת הבטחת הכנסה אי עי העלאת קצבאות הזקנה, עשינו עבודת מטה במשרד שלנו בנושא הזה ונציג אותה לשר האוצר".

הצעות חוק האזרחות יגיעו למליאה, מרצ זועמת

כמו כן, דנו השרים בערר של שר החוץ יאיר לפיד על החלטת ועדת השרים לענייני חקיקה לתמוך בחוק האזרחות, שהגיש ח"כ שמחה רוטמן, ובערר שהגישה השרה תמר זנדברג נגד חוק האזרחות שמקדמת שרת הפנים איילת שקד.

בתום הדיון, התנגדו מרצ , יחד עם העבודה וכחול לבן נגד חופש ההצבעה על החוק של רוטמן. לחוק הממשלתי התנגדו רק שרי מרצ. כמו כן, יש עתיד תצביע מחר בעד  חוק האזרחות של שקד ונגד החוק של רוטמן.מרצ ורע"מ צפויות להתנגד לשתי ההצעות, זאת לאחר שמרצ הדגישה עוד בטרם ההצבעה בממשלה כי אינם דורשים יותר או פחות מאשר הסיכומים עם איילת שקד מיולי, קרי להסכים על בדיקה פרטנית של מי שכבר נמצאים כאן, ולתת מעמד לפחות ל-1,600 מהם.

גורמים במרצ מסרו: "אם שקד לא עומדת בהתחייבויות שלה מלפני חצי שנה, שרינו יצביעו נגד, אבל השאלה החשובה יותר היא מה תהיינה ההשלכות של הפרת הסיכומים. יהיו עוד חוקים שיידרשו בהם הקולות של מרצ. לא בטוח שהם יהיו שם, אם השבוע יאשרו הצעת חוק על הראש של מרצ בסיוע בן גביר וסמוטריץ".

שר המשפטים התייחס לכך בישיבת הממשלה ואמר: ״הייתי מזכיר ממשלה כשההסדר הזה הובא לראשונה לאחר שהשב"כ התריע שאנחנו משלמים מחיר דמים בפיגועי טרור שבוצעו על ידי פלסטינים שנכנסו לישראל באיחודי משפחות. גם בפעם האחרונה שהנושא עלה ביוני 21 השב״כ הבהיר חיוניות המשך ההסדר הקיים. ככל שמדובר בביטחון ישראל אי אפשר להחזיק את המקל משני קצותיו. היה עדיף שהצעת החוק הממשלתית הייתה עוברת בתמיכת כל חברי הקואליציה. אבל אם אין נכונות לכך, אין מנוס מללכת לתמרון פרלמנטרי שייתן את המענה לסוגיה למען ביטחון המדינה ואזרחיה״.

השרה מיכאלי אמרה: "מפלגת העבודה תמיד הייתה מפלגה בטחונית וגם עכשיו היא תתמוך בחוק מהסיבות הבטחוניות. אבל אי אפשר להתעלם מהבעיות שהחוק מעלה, והבעיה הגדולה והאמיתית היא הסכסוך הישראלי פלסטיני, שמביא בכלל לבעיה הזאת. הוויכוח הזה צריך להבהיר שישראל לא תוכל להמשיך להתעלם מהבעיה. אין מנוס מלהגיע להסדר שיציל את מדינת ישראל ואת החזון הציוני וימנע ממדינת ישראל להתמסמס ולהפוך למדינה דו לאומית".

בנוסף לכך, הממשלה דנה בהערכת מצב הביטחון הלאומי לשנת 2022 של ראש המל"ל. "רוצה לשבח אותם על עבודה מצויינת. יש לזה חשיבות גדולה שכולם מיישרים קו על התעדופים למרות חילוקי הדעות בממשלה", אמר בנט.