מד"א יצא בשבועות האחרונים עם קריאה דחופה לתרומות דם, בשל מחסור משמעותי במנות דם. אלא שסערה התחוללה תוך כדי, כאשר בציבור החרדי מחו על שינוי טופס התרומות, וחלקם נענו לקריאות להחרים את הפעילות הנעשית דרך מד"א. השינוי המדובר נגע לשדה שכלל "אמא" ו"אבא" ושונה ל-"הורה 1" ו-"הורה 2".

בדיון שהתקיים היום (שלישי) בוועדת הבריאות, בראשותה של חברת הכנסת עדית סילמן, שר הבריאות ניצן הורוביץ התייחס למחסור בתרומות שלדבריו "הוא הגרוע ביתר זה 40 שנה", וציין כי הגורם העיקרי לכך הוא התחלואה בקורונה.

באותו דיון הוסיף השר הורוביץ כי "לשום מגזר בישראל אין בעלות על בנק הדם והכללים מתעדכנים בהמלצת צוות מייעץ ובהוראת משרד הבריאות. גם מד"א מעדכן את השפה בטפסים שלו כדי שיהיה מתאים. בעבר כדי לאתר דם שמתאים למחלות נדירות היה צורך בארץ מוצא של ההורים והיום זה כבר לא רלוונטי. ההחלטה להיתלות בזה כדי להצדיק חרם, הוא חשוך ומטופש", כאשר כיוון זאת לחברה החרדית שיצאה נגד שינוי הטופס. 

משה גפני יצא נגד תרומות הדם של מד"א, בעקבות שינוי טופס התרומות (צילום: ערוץ הכנסת)


לאחר דבריו של הורביץ, חבר הכנסת משה גפני התייחס גם הוא למחסור בדם ולסערה שהתעוררה בעקבות כך: "כשיש מחסור – עושים כדי שיהיו כמה שיותר תורמים, מד"א עושה בדיוק את ההיפך".

הוא הוסיף: "אני יודע עד היום שאב ואם זה חלק מחיי המשפחה כמו שהיה כל השנים - ופתאום זו מציאות שעליה מתחילים להתווכח. לכתוב הורה 1 והורה 2 זה לחסל את ערכי המשפחה. שר הבריאות לקח כסף מסל התרופות כדי לתת כסף לטרנסג'נדרים. כשלוקחים כסף מחולי סרטן, אז הוא לא מוסמך לדבר על חיי אדם". 

הוא סיכם את הדיון באומרו: "מד"א צריכים את משרד הבריאות ויש להם עניין למצוא חן בעיני שר הבריאות. אינני קורא להחרים או לא לתרום, אלא שיתרמו לבתי החולים ודרך ארגונים ולא דרך מי שמחפש למצוא חן בעיני ניצן הורביץ ומי שפוגע בערכי המשפחה. יש לי חברים רבים במד"א וביניהם יש חסידי סאטמר וחרדים - איפה הם? איך הם נותנים לזה לקרות?".

חבר הכנסת יוראי להב הרצנו הגיב גם הוא לדברים, וכינה זאת "הומופוביה". הוא הוסיף כי הקריאות להחרמת התרומות הגיעו גם מצד חברי הציונות הדתית, והוסיף: "ממה אתם מפחדים?".

מהאגודה למען הלהט"ב נמסר: "הצלת חיים ופיקוח נפש קודמים לכל מחלוקת. מצער לראות שבשם השנאה ללהט״ב לקחו אלפי חולים שזקוקים למנות דם כבני ערובה. הקמפיין שפועל בימים האחרונים וקורא להפסיק לתרום דם הוא קמפיין מרושע שמסכן חיי אדם. זה צעד לא אנושי, לא ערכי וחסר אחריות שפוגע אך ורק באלפי חולים הזקוקים למנות דם כדי לחיות. אנחנו בקהילה הגאה מתגייסים למאמץ בעקבות החוסר וקוראים גם לכל אחד ואחת להמשיך לתרום דם ולהציל חיים".