חבר הכנסת איתמר בן גביר, פתח הבוקר (ראשון) את לשכתו הפרלמנטרית בשכונת שייח' ג'ראח בירושלים. בעקבות הגעתו למקום פרצה הפרת סדר אלמה שכללה קטטה והשלכת חפצים. כוחות משטרה הדפו את מפרי הסדר שהתפרעו במקום ועצרו שניים מהם, שהועברו לחקירה.

עם הגעתו למקום, מסר בן גביר: "יכלה להירצח כאן תינוקת. איפה המשטרה? גם הבוקר, גם עכשיו כשאנחנו נמצאים כאן, אין שוטרים כאן באזור הזה. אנחנו נמצאים במרכז ירושלים. אנחנו דורשים שהמשטרה תפסיק להפקיר את התושבים. מי שאשם זה השר עמר בר לב והמפכ"ל. אלה תושבים שמפקירים אותם לנפשם".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה לטענותיו של בן גביר כי בעקבות הדיווח על השריפה, כוחות משטרה וכבאות והצלה הגיעו לזירה ופעלו לכיבויה. הם פלעו לחילוץ הדייר ששהה בה, ותגברו את הפעילות המשטרתית מאחר ועלה החשד להצתה. "מעבר לפעילות יזומה, גלויה וסמויה, כל דיווח או תלונה המתקבלים במשטרה על אלימות ופגיעה ברכוש מטופלים ונחקרים ביסודיות במטרה למצות את הדין עם המעורבים", כך הוסיפו.

עוד נמסר כי "מפקד המחוז הטיל את חקירת המקרה על היחידה המרכזית של מחוז ירושלים, הנחה לשלב בפעילות כוחות מיוחדים ולחקור את המקרה בכל האמצעים הנדרשים ולמצות את הדין עם המעורבים במעשה החמור".

איתמר בן גביר הקים את לשכתו בשכונת שייח' ג'ראח בירושלים (צילום: שלו שלום/TPS)

בג'יהאד האסלמי איימו כי האירועים בשייח' ג'ראח עלולים "לפוצץ את המצב". בארגון קראו לפלסטינים להגיע למקום ו"לבלום את הטרור של המתנחלים והחיילים".

קודם לכן, שוחח עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM על החלטתו השנויה במחלוקת שהובילה לעימותים קשים שפרצו אמש בשכונה, בהם נעצרו שישה חשודים בהפרות סדר ויידוי אבנים ונפגעו מספר צעירים, והסביר: "המשטרה לא מגנה על היהודים בשייח' ג'ראח - ואני בא להגן עליהם". 

במהלך דבריו בן גביר הסביר את החלטתו השנויה במחלוקת ואמר כי "כשאני שומע שיהודים נפגעים ומנסים להצית בחיים משפחה, כמו שעשו בלילה בין שישי לשבת למשפחה בשייח' ג'ראח, אני בא להגן עליהם". על הטענה כי המשפחה לא הייתה בבית בזמן ההצתה אמר: "מי שזרק את בקבוקי התבערה ידע שהם לא בבית או שזרק כדי לרצוח את הילד הקטן שנמצא בחדר השינה? מי שזרק את בקבוק התבערה ידע שהם לא נמצאים או התכוון להרוג אבא?"

על כך שמדובר בתפקיד המשטרה אמר בן גביר: "ומה עושים כשאין משטרה כשהיא מאבדת שליטה? תשע פעמים הציתו להם את הרכב, אם זה היה תג מחיר או נוער גבעות כולנו יודעים שתוך יומיים היו שמים מארבים ליד הבית. אם המשטרה לא באה לעשות את העבודה אני כח"כ מחויב לציבור, אני לא יכול לשבת בכנסת לאכול רוגלך ולחייך. התפקיד שלי להגן על אנשים שהמשטרה מפקירה אותם. אין משטרה בשייח ג'ראח".

על הטענה כי פעולה דומה שלו בערב מבצע שומר החומות הביאה להסלמה ולירי רקטות מעזה לעבר ירושלים טען בן גביר: "זה בדיוק הפוך ממה שקרה. חבל שאתה לא מזכיר שקדם לשבוע הזה פוגרומים ביהודים, מכות ביהודים. בזכות זה שישבתי שם ובזכות זה שהתעקשתי שאני יושב שם אלא אם יביאו אבטחה דאגו להם לאבטחה ובשבוע הזה רף האלימות ירד, ילדים יכלו להסתובב".

הוא הוסיף: "תבינו משהו אחד, שניכם אנשי ותיקים ומנוסים, יש לכם משפחות, ילד יהודי שמסתובב ברחוב ומקבל מכות כי הוא יהודי, משפחה שמציתים לה את הבית או שורפים לה את המכונית תשע פעמים כי הם יהודים - מה אנחנו במערב פרוע?"

כשעומת עם הטענה כי מדובר בפרובוקציה ואפילו ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו דחק בו להפסיק אמר בן גביר: "דחק ואני אמרתי לו אדוני רה"מ, אני מכבד ואוהב ואותך - לא מפסיק לשבת שם, כי אני לא אתן שיפקירו יהודים. המשטרה מאבדת שליטה היא לא שולטת בשטח, לא פועלת כמו שצריך, לא מקבלת את ההוראות הנכונות. אם אתם אומרים יהיו מהומות - צריך לעצור את מי שעושה מהומות ומי שזורק אבנים על יהודים ובקבוקי תבערה".

על כך שפינה בסופו של דבר את לשכתו בשכונה אמר "אחרי שנתניהו ובניגוד לרצונו של המפכ"ל הכושל, אני אמרתי אני לא עוזב אם לא תהיה אבטחה קבועה ובאמת נתניהו הביא אבטחה, אבל זו הייתה אבטחה עד סוף הרמדאן. הרמדאן מתקרב ואני מרגיש דה ז'ה וו".

על הטענה שיש ניסיון להתסיס את השטח מטעמים פוליטיים אמר: "לפני דקה אמרת שגם כשנתניהו היה הלכתי לשם. אני לא עושה חשבון 'נתניהו או בנט'. איך נתניהו יכול למנוע ממני, מה אני עובד אצלו? אני עובד בשביל עם ישראל, היהודים במצוקה? אני מגיע. אני לא מאחל לכם שתהיו במצוקה אבל אם יש מצוקה ומפקירים יהודים והמשטרה מאבדת שליטה - אני שם".

יהיה המחיר אשר יהיה?
"נו באמת, עוד מעט תאשימו אותי שפרעות תרפ"ט קרו בגללי. יש ערבים, לא כולם, שרוצים להשמיד אותנו, וזה לא ישתנה אם בן גביר יבוא לשמעון הצדיק עם זר פרחים או יפתח לשכה פרלמנטרית".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm.