ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש היום (שלישי) עם יורש העצר וראש ממשלת בחריין, סלמאן בן חאמד אל-ח׳ליפה, בארמונו לביקור היסטורי ראשון. השניים שוחחו על שיתוף פעולה אפשרי בין המדינות בתחומי הייטק, סחר, חקלאות, טכנולוגיה, ותחומים רבים נוספים. לאחר מכן ערך בנט פגישה נוספת, הפעם עם מלך בחריין חמד בן עיסא אל-ח׳ליפה. הפגישה התקיימה בארמונו הפרטי של המלך.

נפתלי בנט נפגש עם יורש העצר של בחריין. צילום: איתי בית און, לע"מ

לאחר הפגישה מסר רה"מ בנט: "הוד מעלתו, זה כבוד גדול לבקר את הממלכה הבחריינית הנפלאה. אני מעריץ את האומץ והנחישות שלך לבנות את מדינתך. אני חושב שדנו בדרכים רבות לבניית גשרים חדשים וארכיטקטורה לאזור חזק ויציב יותר. אני מצפה להמשיך את מערכת היחסים המצוינת בינינו. בעברית אומרים "בעזרת השם", ובערבית אומרים "אינשאללה"".

מלך בחריין, חמד בן עיסא אל-ח׳ליפה:"מדובר ביום היסטורי, לארח את ראש ממשלת ישראל כאן בבחריין. בשל נחישותו ומנהיגותו, זה היה ביקור פורה ומוצלח בהקשר למאמץ המשותף לטובת שני העמים. אני מודה לך שבאת לכאן".

בפתח פגישתם של בנט ויורש העצר וראש הממשלה הבחרייני אל-ח'ליפה שהתקיימה מוקדם יותר אמר האחרון: "כל העמים האחראים צריכים לעשות מאמץ על מנת להשיג שלום. לא שהייתה בינינו מלחמה אי פעם, אבל היחסים בין המדינות שלנו לא היו תקינים. אני חושב שכדי לראות מזרח תיכון רחב יותר, חופשי מסכסוכים, המבוסס על עקרונות של כבוד הדדי, הבנה ואחריות משותפת כלפי ביטחון - עלינו לעשות עוד כדי להכיר זה את זה טוב יותר, ולבסס את הסכמי אברהם שהם הישג היסטורי חשוב".

לאחר מכן אמר לבנט "יש לי העונג לקבל אותך בממלכת בחריין. אני שמח מאוד שאתה נמצא כאן ואני מצפה לכל הדברים הנהדרים שנוכל לעשות יחד, גם באופן פרטני וגם בין העמים".

רה"מ בנט אמר למקבילו הבחרייני "תודה לך על קבלת פנים חמה ונדיבה. אנו מרגישים את קבלת הפנים המיוחדת מצד העם שלך, ומצידך באופן אישי. אני רואה פה הזדמנות גדולה מאוד, זהו הביקור הרשמי הראשון של ראש ממשלה ישראלי בבחריין".

סלמאן בן חאמד אל-ח'ליפה, נפתלי בנט (צילום מסך איתי בית און, לע''מ)
סלמאן בן חאמד אל-ח'ליפה, נפתלי בנט (צילום מסך איתי בית און, לע''מ)

עוד הוסיף רה"מ: "אני מגיע מישראל עם רוח של רצון טוב, שיתוף פעולה, של עמידה יחד מול אתגרים משותפים, ואני חושב שמטרתנו בביקור הזה היא להפוך את השלום הזה משלום בין ממשלות - לשלום בין אנשים, ולהמיר אותו ממשהו טקסי לדבר בעל תוכן".

"אנו רוצים ליצוק תוכן, אנרגיה ומרץ ביחסים", המשיך בנט. שוחחנו על ההזדמנויות לחזק את הגשרים בינינו, ואני באמת אוהב את השם 'הסכמי אברהם. אני חושב שבטיפוח היחסים האלה בתחומי הייטק, סחר, חקלאות, טכנולוגיה, ותחומים רבים נוספים, נוכל לעשות דברים נהדרים יחד. שוב, אני רוצה להודות לך. יש לך צוות מאוד מרשים של אנשים יצירתיים עם חזון לעתיד, ואני מצפה לפגישה טובה".

עוד הוסיף יורש העצר: "בתקווה שנעשה דברים גדולים יחד. תודה רבה לך ראש הממשלה".

לאחר מכן נפגש בנט עם שרים בכירים בממשלת בחריין. 

הביקור ההיסטורי הוא המשך ישיר להסכמי אברהם, אשר נחתמו בספטמבר 2020, ולכינון היחסים בין מדינת ישראל לממלכת בחריין. הסכמי אברהם, אשר נחמו בחסות ובתמיכת ארה"ב, מבטאים מנהיגות אחראית של שתי המדינות אשר חותרות לשלום, ביטחון ויציבות באזור כולו. 

בנט ביקש להביע בפני מלך בחריין ובפני יורש העצר את הערכתו הרבה למנהיגותם, הן לפני החתימה על הסכמי אברהם והן לאחריה. עוד שיבח רה"מ את המחויבות ארוכת השנים של בחריין לסובלנות, דו-קיום ושלום, חזון שעמד בבסיס כינון הסכם השלום בין המדינות. 

המנהיגים דנו בהרחבת היחסים האסטרטגיים והביטחוניים בין המדינות, כחלק מההתמודדות עם האתגרים האזוריים, בהם איומים גרעיניים, פעולות טרור, קיצוניות דתית, עוני ואתגרים חברתיים.

כמו כן, עסקו מנהיגי ישראל ובחריין בחיזוק שיתוף הפעולה האזרחי, הכלכלי והמסחרי-עסקי בין המדינות, במטרה להפוך את חזון השלום למציאות, אשר מפירותיה יוכלו להנות שני העמים. 

לאור היותה של בחריין שער למסחר בין מזרח למערב, שתי המדינות פועלות יחד למצוא דרכים לקדם הזדמנויות אזוריות לסחר והשקעות. 

המנהיגים הסכימו להאיץ את המשא ומתן על כינון הסכם הגנה על השקעות ואת העבודה המשותפת על אמנת מיסוי, אשר יהוו תשתית לקידום קשרי מסחר בטוחים בין המדינות.

הסכמים נוספים נחתמו עד היום בתחומי הרפואה, מים, אנרגיה חלופית, חקלאות, ביטחון תזונתי, מדע, מו"פ, חדשנות, פינ-טק, סייבר ועוד. 

בנוסף, סיכמו המנהיגים על חיזוק ועידוד הסחר וההשקעות ההדדיות בין המדינות. זאת, בנוסף להסכמה לכונן ועדות כלכליות משותפות להעמקה ולהרחבה של שיתופי הפעולה האזרחיים, הכלכליים והמסחריים בין ישראל לבחריין. 

כמו כן, סוכם על שיתופי פעולה בתחומי התרבות, החינוך והאקדמיה במטרה להעמיק את הקשרים. בהקשר זה, קוראים המנהיגים לבני הדור הצעיר משתי המדינות לעסוק באופן פעיל בפיתוח השלום בין העמים, למען עתידם ועתיד הדורות הבאים.

ראש הממשלה, נפתלי בנט, ומלך בחריין, חמד בן עיסא אל-ח׳ליפה (צילום: חיים צח, לע''מ)
ראש הממשלה, נפתלי בנט, ומלך בחריין, חמד בן עיסא אל-ח׳ליפה (צילום: חיים צח, לע''מ)

המנהיגים ברכו על תהליך בניית תוכנית בילטרלית לעשר שנים - "אסטרטגיית השלום החם" - שתהווה מפת דרכים לפיתוח היחסים, בהובלת משרדי החוץ של שתי המדינות. האסטרטגיה המשותפת של "השלום החם" תתעדף תחומים בעלי אינטרסים משותפים, בהם מערכות של חדשנות, ביטחון תזונתי, מים, אנרגיה בת-קיימא, בריאות, חינוך, סחר והשקעות. 

כחלק מתכנית זו, בכוונת ממשלות ישראל ובחריין לתמוך בתוכניות כגון חילופי סטודנטים, במטרה לחזק את היחסים ולטפח שיח בין צעירים מישראל ובחריין.

לסיום הזמין בנט את יורש העצר לביקור רשמי בישראל.