ראש הממשלה, נפתלי בנט, שב ארצה לאחר ביקורו ההיסטורי בבחריין. הפרשן המדיני של וואלה!, ברק רביד, שליווה את בנט בביקורו במדינה, שוחח הבוקר (רביעי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM.

"אני חושב שבעיקר הביקור הזה הוכיח עוד פעם שהסכמי אברהם הם לא היו אפיזודה חולפת או ספין או משהו רגעי, אלא שיש באמת שינוי מאוד גדול במפרץ והבחריינים. חרף העובדה שמדובר במדינה קטנה יחסית, הרצון שלהם בקשר עם ישראל ובלהשתמש ביחסים עם ישראל כדי לעשות שינוי, לא רק אצלם אלא באזור בכלל, הרצון הזה הוא כן, והדבר הכי מעניין בביקור הוא שבסופו ההודעה הבחריינית אמרה שיורש העצר אמור להגיע לישראל בעתיד הקרוב וזה אולי אומר יותר מהכול. תחשבו מתי בפעם האחרונה היה מנהיג ערבי של מדינה ערבית בביקור פומבי בישראל? אני אפילו לא יודע להגיד לכם. אני חושב שמדובר בעשרות שנים. היו שרי חוץ אבל יורש העצר הוא ראש הממשלה ובעצם אם הוא יגיע הוא יהיה הראשון מאז הסכמי אברהם ואני לא זוכר מתי היה פה בפעם האחרונה. אולי הפעם האחרונה שהיו פה מנהיגים של מדינות ערביות הייתה בלוויה של רבין", פתח רביד את דבריו.

בהמשך נשאל רביד האם הגורם האיראני הוא זה שמחבר בין המדינות, והשיב: "הוא מחבר אבל הוא לא העניין היחיד הוא אפילו לא במקום הראשון. הנושא העיקרי הוא ללא ספק הכלכלה".

"בעניין האיראני, הקטע האולי קצת מדהים שביחס לבחריינים, אם אתה שם את נפתלי בנט ליד יורש העצר של בחריין, נפתלי בנט יהיה, בוא נאמר ככה... מעט שמאלני מדי לטעמם של הבחריינים, כי מבחינתם, הם נמצאים 140 קילומטר מאיראן. האיראנים מאיימים לבלוע אותם בלי הרבה בעיה. אנחנו מדברים על אוקראינה רוסיה? תחשבו מה זה איראן ובחריין, איזה הבדלי גודל, והאיראנים לא מסתירים את רצונם כשטוענים שבחריין היא מחוז שלהם שנלקח מהם. לכן הבחריינים מאוד חוששים מהאיראנים, ובהקשר הזה לעשות ביקור של ראש ממשלת ישראל ושל שר הביטחון של ישראל לפני שבועיים, ביקור פומבי, שראש ממשלת ישראל ישן לילה בבחריין, יש בזה מסר למי שנמצא מהצד השני של המפרץ באיראן", הוסיף רביד.

לאחר מכן התייחס רביד לשיחות הגרעין בווינה: "בינתיים בווינה המגעים נמשכים, אני חושב שאנחנו ממש נמצאים ב'מאני טיים' של השיחות האלה. אני חושב שעד סוף פברואר הדבר יוכרע. ישראל עשתה משהו מאוד מענין אתמול, משהו שלא עשתה בסבבי מו"מ קודמים, גם לא בהסכם הגרעין ב-2015, ושלחה שליח לווינה - את ראש האגף האסטרטגי במשרד החוץ. זה היה בשבוע שעבר ביום חמישי, הייתה הערכת מצב במשרד החוץ ואמרו 'השיחות נכנסות לישורת האחרונה, מה נתן לעשות כדי להשפיע'".

"אני חושב שהוא הגיע עם המסר שיש כמה סוגיות שהאיראנים עדיין מתעקשים עליהם, והמרכזית היא שהאיראנים דורשים הסרה של כל הסנקציות שטראמפ הטיל - לא רק על תוכנית הגרעין, שלא נכללות בהסכם הגרעין ב-2015. הדבר המעניין הוא שזה מיד הקפיץ את האירנים. מיד, ברגע שהתפרסמו הדבירם על כך שישראל שלחה לשם את השליח, האיראנים הגיבו בכל העיתונות האיראנית – 'ישראל מסנה לחבל במו"מ בין איראן למעצמות'. אולי בהקשר הזה, זה אולי הצלחה אחת של השליחות הזאת, לא יודע מה זה יעשה למו"מ על הסכם הגרעין אבל זה עיצבן את האיראנים", סיים רביד את דבריו.

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm