מליאת הכנסת דחתה בקריאה טרומית את הצעת חוק הקמת יישוב עירוני חדש, התשפ"א-2021 של חבר הכנסת איימן עודה וקבוצת חברי הכנסת. 47 חברי כנסת תמכו לעומת 48 שהתנגדו. הליכוד, הציונות הדתית, הרשימה המשותפת ורע"מ תמכו. לאחר שבסיבוב הראשון בהצבעה שמית, מרבית חברי האופוזיציה לא השתתפו בהצבעה, לאחר שהתברר כי רע"מ תומכת בהצעה, תמכו בסיבוב ההצבעה השני גם מפלגות נוספות באופוזיציה, אך כאמור ההצעה נדחתה. 

ל"מעריב" נודע כי הליכוד התכוונו לתמוך בהצעת החוק של ח"כ עודה כדי להביך את רע"מ. ח"כ עבאס סיפר לח"כים של הליכוד כי הוא הולך לתמוך בהצעה ואז הח"כים של הליכוד יצאו מהאולם, אלא שאז עבאס לעג להם מעל הדוכן ואמר "עשיתי לכם תרגיל. רציתם לתמוך. אמרתי לכם שאני בעד ואז ברחתם מהאולם". בליכוד לא אהבו את הבדיחה על חשבונם ובסבב ההצבעה השני חזרו ביחד עם הציונות הדתית בתקווה שהחוק יעבור וכך יביכו את הקואליציה, אולם לא היו לה מספיק אצבעות והצעת החוק נפלה על חודו של קול.

לאחר ההצבעה עלה יו"ר סיעת ימינה ח"כ ניר אורבך לדוכן כדי לעקוץ את הליכוד, ושאל את ח"כ עבאס שניהל את הישיבה: "זה נכון שהליכוד והציונות הדתית הצביעו ביחד עם המשותפת?". "כן", צחק עבאס והוסיף: "ברית אמיצה".

בהצעת החוק הוצע לקבוע כי יוקם יישוב עירוני חדש על קרקע בבעלות המדינה, במחוז הצפון, שייועד למגורים, לתעסוקה ולשירותים בעבור האוכלוסייה הערבית. עוד הוצע לקבוע, כי כל אזרח או תושב יהיו רשאים להתגורר ביישוב ללא צורך באישורה של ועדת קבלה.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "מטרת הצעת החוק להביא להקמת יישוב עירוני במחוז הצפון עבור אזרחים ערבים, המחפשים פתרונות דיור, תעסוקה ושירותי ציבור מודרניים מחוץ ליישובים הערביים המסורתיים, שמתקשים לספק פתרונות נאותים לצורכי אוכלוסייתם. המגורים ביישוב החדש לא יוגבלו לאזרחים ערבים בלבד אלא יהיו פתוחים בפני כלל אזרחי המדינה בהתאם לרצונם ולבחירתם החופשית. שילוב זה יצור קהילה עירונית מעורבת ורב-תרבותית בדרך של בחירה חופשית של מרכיביה השונים.

איימן עודה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
איימן עודה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

ניסיון העבר מלמד שתהליך ההתפתחות והעיור של היישובים הערביים ההיסטוריים נתקל במכשולים ובקשיים שונים, כגון מרקם יישובי מסורתי וצפוף שמקשה על פיתוח תשתיות מודרניות, דפוס בעלות פרטית על הקרקע שמגביל היצע מספיק של מגרשים לבנייה, היעדר אזורי תעסוקה וכדומה.

הקמת יישוב עירוני חדש על קרקע בבעלות המדינה, ביוזמת הממשלה, תהווה הזדמנות נאותה ליצירת אב-טיפוס של עיר מעורבת מודרנית, פתוחה ורב תרבותית בישראל, ותתרום לפתרון מצוקת הדיור והתשתיות ביישובים הערביים".