הפסדים לקואליציה: האופוזיציה הצליחה להעביר היום (רביעי) שלוש הצעות חוק של ש"ס ויהדות התורה, זאת על רקע היעדרותה של סיעת רע"מ מהמליאה. כאמור, חברי הכנסת של רע"מ מוחים על כך שהצעת החוק של ח"כ יאסין חטיב למתן הטבות מס לשבטים בדואים לא עברה בוועדת השרים לחקיקה ביום ראשון האחרון. כמו כן, הם מוחים גם על נושאים אחרים הקשורים לבדואים בנגב שאינם מקודמים לטענתם.

בתוך כך, הכנסת העבירה היום בקריאה טרומית ברוב של 50 תומכים מול 46 מתנגדים, את הצעת החוק של חברי הכנסת יעקב מרגי וינון אזולאי מש"ס, המחייבת גורמים ציבוריים לתת מענה אנושי לאזרח ותיק. החוק מחייב גופים ציבוריים, עוסקים המחויבים במתן מענה אנושי מקצועי בחינם לפי חוק הגנת הצרכן, מבטחים ותאגידים בנקאיים לתת מענה אנושי לאזרח ותיק בסמוך לאחר זיהוי ראשוני.

ההצעה מתייחסת לחברות מטפלות בקהל לקוחות גדול ומספקות שירותים בסיסיים וחשובים. בין חברות אלה נכללות חברות הכבלים והלוויין, חברות סלולר ותקשורת, חברות גז, חברת החשמל, תאגידי מים, חברות אינטרנט וחברות המעניקות שירותי רפואה דחופה. 

כמו כן, הצעת החוק השנייה שהצליחה להעביר האופוזיציה היא הצעת חוק האוסרת גביית תשום נוסף על פרישת תשלומים. ההצעה של חבר הכנסת ישראל אייכלר (יהדות התורה) וקבוצת חברי כנסת נוספים עברה ברוב של 49 תומכים מול 48 מתנגדים.

הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון - פריסת תשלומים בעסקה מתמשכת) מציעה לאסור על גביית תוספת לסכום התשלום בשל פריסת תשלום בעסקה מתמשכת, לרבות על גביית הפרשי הצמדה או ריבית.

מנסור עבאס וחבריו למפלגת רע''ם (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מנסור עבאס וחבריו למפלגת רע''ם (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

הצעת החוק השלישית היא ההצעה לתיקון פקודת מס הכנסה (הכרה בהוצאות עבודה מהבית בתקופת התפשטות נגיף הקורונה החדש), של חבר הכנסת יצחק פינדרוס (יהדות התורה). ההצעה עברה ברוב של 13 תומכים מול 12 מתנגדים, וקובעת כי מעסיק יוכל לשלם לעובד בגין הוצאות בית עודפות שנגרמו לו עקב עבודה מהבית, בתקופת התפשטות נגיף הקורונה החדש, מבלי שינוכה מס מהתשלום הנוסף. כמו כן, מוצע להסמיך את שר האוצר, באישור ועדת הכספים, לקבוע הוראות לעניין זה וכן לקבוע את תקרת התשלום המותר בניכוי בגין הוצאות עבודה מהבית.

כאמור, ההצעות עברו לאחר שסיעת רע"מ הודיעה כי לא תצביעה יחד עם הקואליציה. בסיכום עם שאר הסיעות, הוחלט כי הקואליציה לא תצביעה היום על הצעות החוק שלה והן ידחו לשבוע הבא. יו"ר סיעת רע"מ, חבר הכנסת מנסור עבאס גם ביטל את השתתפותו בסיור המתוכנן שלו מחר בנגב עם שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון ועם חברת הכנסת שרן השכל. הרקע הוא כמחאה על כך ששר המשפטים גדעון סער מעכב לטענתו חוקים שלהם בוועדת שרים לחקיקה. בינתיים ח"כ עבאס מנהל שיחות עם ראש הממשלה בנט ועם מזכיר הממשלה בניסיון לפתור את המשבר.