השר אלי אבידר הודיע היום (שלישי) על התפטרותו מהממשלה וחזרתו לכנסת. בעקבות הודעתו, שרון רופא אופיר תצטרך לפנות את מקומה בישראל ביתנו בתוך 48 שעות.

"אמרתי מיד לאחר המינוי שאמשיך בתפקידי כל עוד יהיה תוכן ואני עומד במילה שלי. כל מדינה שמכבדת את עצמה מתכננת 30 ו-40 שנים קדימה, צריך ממשלה שיודעת להתעלות מעל כיבוי שריפות ואלתורים", אמר אבידר בפתח ההצהרה.

לטענתו, ההתפטרות מגיעה לפחות שלושה חודשים מאוחר מדי, "מדיניות הממשלה הפכה את ההישארות שלי כשר לבלתי נסבלת. נשארתי כדי לא לזעזע, תוך שקיוויתי שהמדיניות הקודמת תפסק. יום המינוי שלי כשר סירבתי להקים לשכה, ללא שלושה יעצים, לא הסכמתי להעלות את לשכתי לקומת הממשלה, עשיתי את המקסימום האפשרי וכעת אעשה זאת בכנסת".

מכתב ההתפטרות של אלי אבידר (צילום: ללא קרדיט)
מכתב ההתפטרות של אלי אבידר (צילום: ללא קרדיט)

"בנט עשה אקזיט והפך להיות ראש ממשלה, איילת שקד הייתה הראשונה שהתנגדה וזה מסביר מי מכתיב לבנט את המדיניות. מסיבת העיתונאים ההיסטרית של בנט הרסה בין לילה מאות עסקים שרק התאוששו. ממשלת גנץ-נתניהו הטילה ארבעה סגרים הרסניים, וממשלת השינוי הטילה סגר חמישי מבלי לומר סגר", תקף.

עוד הוסיף: "כולם שותפים לקריסה הכלכלית שחווה הציבור הישראלי, כולם שותפים לשבר העצום. ניסיתי להשפיע מבפנים, גם על המדיניות וגם על השיח, נפגשתי עם בנט פעמיים. הזכרתי לו שזו ממשלה היסטורית, ממשלת שינוי שהיא לא המשך לממשלת נתניהו. ביקשתי מבנט שיביא לציבור תקווה".

נפתלי בנט, יאיר לפיד, אביגדור ליברמן (צילום: מרק ישראל סלם)
נפתלי בנט, יאיר לפיד, אביגדור ליברמן (צילום: מרק ישראל סלם)

"בנט גדל על ברכי נתניהו ומנסה לחקות אותו בכל מהלך. ההבדל בין המחנה השמרני, הוא שהוא עובד כל השנה, לאורך כל הזמן, זה נכון גם לגבי החלק השמרני בקואליציה. המחנה הדמוקרטי לעומתו, יום אחרי הבחירות, הולך לישון. הוא מתחזק אנרגיית נמנום, צילומי סלפי 'באנו לעבוד', סרטוני טיקטוק מגניבים. ככה זה היה באופוזיציה במשך 12 שנים ויכול היה להימשך אף יותר", המשיך.

לטענתו, שרידות הממשלה הזו היא לא ערך שעומד בפני עצמו. "אני מבין את החשש מאלטרנטיבה, אבל אנחנו לא יכולים להתנהל גרוע יותר ממשלת החושך שהפלנו. אוודא שנהיה מוסריים יותר ממשלת החושך שהחלפנו. לכל המתייאשים - הרימו ראש. יצאנו ב-2020 למסע בן עשר שנים לתיקון החברה הישראלית והצלחנו בניגוד לכל התחזיות. השינוי האמיתי בדרך".

בהמשך, התייחס אבידר ליחסים שלו עם יו"ר מפלגתו אביגדור ליברמן: "אני אסיר תודה לו. בשלושת מערכות הבחירות האחרונות לא היה לו רע שהיתי במפלגה. אני חושב שתרמתי. חשוב להגיד בצורה ברורה: אף אחד לא כתב בשום ספר שסדר היום שצריך לנהל הוא של איילת שקד, או לטפל רק בצרכים של מנסור עבאס - אין לנפתלי בנט שום מחויבות לרוטציה".

אלי אבידר ואביגדור ליברמן (צילום: פלאש 90)
אלי אבידר ואביגדור ליברמן (צילום: פלאש 90)

כשנשאל האם במידה והיה מקבל מינוי עם תוכן, לא היה מעביר ביקורת על הממשלה השיב: "בשבועות האחרונים, עם כל מי שדיברתי, הסברתי שסיפור המינוי הפך ללא רלוונטי כשמדיניות הממשלה היא לא קופי פייסט, אלא לפעמים גרועה יותר מקודמתה. אם נתניהו היה משתמש ב-10% מהמילים שבנט השתמש, 150 אלף איש היו עולים לבלפור".

"אני רוצה שהממשלה הזו תמשיך, שתביא את אותו שינוי שהיא הבטיחה. אני רוצה שהממשלה תיתן מענה, אין חולק על זה שזו ממשלה היסטורית. לכן, זה לא יתכן שנעשה את אותו הדבר כמו מי שבאנו להחליפו אבל שאף אחד לא ידאג מזה שאפיל את הממשלה - אלו שיפילו את הממשלה זה אלו שרוצים להשאיר את נתניהו רלוונטי", סיכם.

אתמול, כתב השר בחשבון הטוויטר שלו בתגובה לפינוי אלים של מאהל מחאה כנגד חוק הסמכויות מול הכנסת: "כלום לא השתנה מאז הממשלה הקודמת, בושה".

שר המשפטים גדעון סער הגיב לדברים בוועידת הנשיאים ואמר כי "אני מצטער על החלטתו של השר אבידר, זה בוודאי לא מסייע לעבודת הממשלה. יש לממשלה הזו כמה וכמה בעיות בשבועות האחרונים, וזה משפיע על העבודה שלנו בכנסת. אלי אבידר פעל רבות על מנת שתוקם ממשלת שינוי בישראל, ואני משוכנע שלמרות שהוא יהיה הרבה יותר עצמאי בכנסת, עדיין הוא לא יפגע ביציבות הממשלה".

לפני שהפך לשר, כיהן אבידר כחבר ועדת חוץ וביטחון וכחבר בוועדת המשנה למודיעין. יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ יבגני סובה, סירב להתייחס לשאלה האם כעת ישוב אבידר לוועדה היוקרתית.

מדובר במשבר נוסף לקואליציה ביממה האחרונה, שכן שר הביטחון בני גנץ וסיעת כחול לבן, סיכמו אתמול כי לא ישתתפו בהצבעות שיתקיימו במליאה, פרט להצבעת אי האמון. זאת, לטענת המפלגה, בשל הפגיעה המסתמנת בביטחון המדינה ובשל הפרת התחייבויות קואליציוניות לאורך חודשים. 

גנץ שוחח עם ראש הממשלה נפתלי בנט, אך זו הסתיימה בלא הסכמות והמחלוקת נותרה בעינה. בעקבות כך, בקואליציה נערכים למשוך את הצעות החוק שעמדו לעלות במליאה.

כזכור, אבידר הסתכסך עם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, ופעל בכנסת כסיעת יחיד מאז הקמת הממשלה. זאת, עד להשגת פשרה במסגרתה החל אבידר לכהן כשר הממונה על התכנון האסטרטגי במשרד ראש ממשלה.

כחודש לאחר המינוי, אמר אבידר כי אם במידה ולא יביא תוכן לתפקידו יתפטר. "אין לי דדליין", הוסיף, והבהיר כי הוא "לא מרוצה מהמצב הנוכחי. אני לא מצדיק אותו, אבל אני לא חושב שעשיתי טעות".

אבידר הכחיש את הדיווחים לפיהם אבידר "סחט" את מפלגתו, בכך שהתנה את מינויו בפירוק הממשלה: "מי שאמר את זה שקרן, מעולם לא אמרתי דבר כזה. זה גם נראה לי דבילי ואווילי, אני יותר משנה במרחב הציבורי, עשיתי הכל כדי שתקום ממשלה חדשה, ואני זה שאפיל אותה? "אני הייתי נגד פיצול הליכוד, וזה לא קשור לתפיקד שקיבלתי".