ראש הממשלה נפתלי בנט התייחס היום (חמישי) לסוגיית רוסיה-אוקראינה בטקס סיום קורס קצינים בבה"ד 1.

"אנו בתקופה בה הסדר העולמי המוכר לנו משתנה, העולם הרבה פחות יציב. ימים אלה מלמדים אותנו שמלחמה בין צבאות אינה לצערנו נחלת העבר. מדינת ישראל ניצבת כאי של חוזק באזור קשה ורווי איומים. כל ישראלי יודע שיש לו בית לשוב אליו. אני פונה לאזרחי ישראל שטרם יצאו מאוקראינה: צאו כעת. האנשים שלנו ממתינים לכם במעברי הגבול", אמר בפתח דבריו.

"בנוסף, כל יהודייה ויהודי, בכל מקום בעולם, יודעים שאנחנו מחכים להם כאן ושהדלת של מדינת ישראל תמיד פתוחה. אלה רגעים קשים וטראגיים, וליבנו עם אזרחי אוקראינה שנקלעו למצב הזה ללא עוול בכפם. ישראל תירתם להושיט יד בכל סיוע הומניטארי שיידרש. יש לנו את היכולת, ואנחנו למודי ניסיון בכך", הוסיף.

בנט מקיים התייעצויות שוטפות מאז שעות הבוקר, במקביל להערכות מצב שמתקיימות במשרד החוץ ובמטה לביטחון לאומי (מל"ל) בשיתוף כלל הגורמים הרלוונטיים. בנוסף, בשעה 19:00 צפוי בנט לקיים דיון בקריה בתל אביב עם שר החוץ יאיר לפיד, שר הביטחון בני גנץ ובכירים נוספים.

רוסיה מנסה להתקדם לעבר קייב, מהבוקר - מעל ל-200 תקיפות

בהלה ברחובות אוקראינה: "כל מי שיכול לאחוז נשק - שיצטרף ללחימה ברוסים"

פיצוצים, בהלה, הרס וחורבן: תיעוד המתקפה הרוסית על אוקראינה

מוקדם יותר קיים שר החוץ יאיר לפיד תדרוך לתקשורת בעקבות הערכת מצב שבוצעה במשרד החוץ בנוגע למשבר בין רוסיה ואוקראינה. בפתח דבריו הבהיר לפיד: "ההתקפה הרוסית על אוקראינה היא הפרה חמורה של הסדר הבינלאומי, ואנו מגנים אותה. ישראל מגנה את ההתקפה ונערכת לסיוע הומניטרי לאזרחי אוקראינה". 

הוא הוסיף כי "לישראל יש יחסים ארוכים וטובים עם רוסיה ואוקראינה. עלינו לשמור על שלומם של אנשי הסוכנות שנמצאים באוקראינה שנשארים שם כדי לסייע לאזרחים היהודים. אני קורא לכל אזרח לצאת מאוקראינה. ישנם מספר מעברי גבול ליציאה בטוחה וחלקה. אזרחים שזקוקים לסיוע יכולים לפנות למשרד החוץ".

לפיד אמר כי "לישראל יש יחסים עמוקים, ארוכים וטובים עם רוסיה ועם אוקראינה. יש עשרות אלפי ישראלים בשתי המדינות, יש מאות אלפי יהודים בשתי המדינות, שמירה על ביטחונם ושלומם הם בראש מערכת השיקולים שלנו. בנוסף עלינו לשמור על ביטחונם ושלומם של אנשי משרד החוץ, אנשי נתיב ואנשי הסוכנות הממוקמים באוקראינה. בשעות אלה, הם מסכנים את חייהם כדי להמשיך לתת סיוע ועזרה לכל ישראלי ולכל יהודי".
 
"בתחילת השבוע הוריתי לפנות את השגרירות שלנו בקייב, להעביר אותה למשרדים בעיר לבוב, סמוך לגבול הפולני", המשיך השר. "אני קורא לכל אזרח ישראלי לצאת מיד מאוקראינה ולהגיע למעברי הגבול כל עוד הדרכים פתוחות. קחו בחשבון שכבר עכשיו יש נהירת פליטים לכיוון הגבולות המערביים של אוקראינה. כרגע המרחב האווירי של אוקראינה סגור, ואין תנועת רכבות. נציגים קונסולרים של משרד החוץ הוצבו כבר בכל מעברי הגבול הסמוכים ללבוב, כדי לסייע לישראלים לצאת".

עוד אמר, כי "מעברי הגבול בהם מוצבים אנשינו, הם מעבר מֶדִיקָה בגבול הפולני, מעבר וישְנֵה נֶמֵצְקֵה בגבול הסלובקי, מעבר זָהוּן להונגריה, מעבר פָּלָאנְקָה למולדובה ומעבר סִירֶט לרומניה. תיאמנו מראש עם כל המדינות האלה – פולין, הונגריה, רומניה, סלובקיה ומולדובה – יציאת ישראלים בטוחה וחלקה. אני מודה מפה לממשלות שם על הסיוע והרצון הטוב".