המלחמה בין אוקראינה לרוסיה נמשכת באירופה, והסנקציות סביב רוסיה מתהדקות, כאשר נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הטיל איסור טיסות לארה"ב על רוסיה והתייחס לצעדיו הבאים בנאום 'מצב האומה'. הבוקר (רביעי), העיתונאי ברק רביד שוחח עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM ונתן את הזווית הישראלית לסיפור: "שוחחתי עם בכירים בממשל האמריקאי, עד עכשיו, אחד הדברים שהם שמו לב ומטריד אותם זה העובדה שראש הממשלה נפתלי בנט לא גינה את הפלישה הרוסית".

רביד השיב לשאלה אם הגיעה זמנה של ישראל לבחור צד וטען כי "השעה הגיעה לפני שבוע, זו בדיוק הבעיה. בישראל ראש הממשלה בנט ושר החוץ יאיר לפיד ואנשי משרד החוץ במשך שבוע משווקים לציבור הישראלי ולמערכת הפוליטית הישראלית כאילו הכול בסדר, כאילו לאף אחד אין בעיה עם המדיניות של ישראל, של חצי תה חצי קפה, של ניסיון לא להגיד כלום או לדבר בשני קולות".

"לישראל לא נשארת ברירה. כשרוסיה מנותקת עכשיו ממערכת הסוויפט, הבנקים לא יוכלו להעביר כספים מרוסיה. יש דברים שפשוט אין ברירה. רואים היום, באמריקה ובכלל, מה היא דעת הקהל בישראל ולמערכת הפוליטית יש לישראל בעיה גדולה. הממשלה מטעה אותנו לחשוב שמצבנו בארה"ב בסוגיית אוקראינה הוא בסדר – זה לא נכון".

נפתלי בנט, יאיר לפיד (צילום: יואב דודקביץ', פול ידיעות אחרונות)
נפתלי בנט, יאיר לפיד (צילום: יואב דודקביץ', פול ידיעות אחרונות)

העיתונאי אף התייחס לנושא נאום ישראל בעצרת האו"ם, אותו תנאם סגנית השגריר נועה רוטמן ולא השגריר גלעד ארדן: "התשובה היא שמדובר בפוליטיקה קטנה. באמצע משבר בין לאומי חמור, בישראל מתעסקים בפוליטיקה קטנה, בגלל היחסים של שר החוץ ומנכ"ל משרדו לשגריר ארדן. כל צד מאשים את השני בהאשמות משונות, זה בעיקר הצד של לפיד ואנשיו שהם כאילו חוששים מפרובוקציה על במת האו"ם. בניסוח עדין – זו טענה מוזרה. שגלעד ארדן ינצל את נאומו בשביל פריימריז בליכוד? באמצע מלחמת עולם? זו טענה מוזרה מאוד".

עוד קודם לכן, כאמור, רביד ניתח את נאום 'מצב האומה' של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. לטענתו, איסור הטיסות שהוטל על רוסיה והאוליגרכים המקורבים לפוטין ישפיע עמוקות על הלחץ. "תסתכלו על המפה ותחשבו איך מטוס רוס שפעם לקח לו שעתיים להגיע ליעד, פשוט לא יכול לעשות את הטיסה. תחשבו מה המשמעות לחברת תעופה שפתאום זמן הטיסה שלה מוכפל, מה זה גם אומר על הנוסעים", טען העיתונאי.

עוד הוא הוסיף כי "השמיים של ישראל פתוחים לטיסות רוסיות. הבעיה בישראל זה לא השמיים, השמיים של ישראל לא כל כך גדולים אבל נוחתות פה הרבה טיסות מרוסיה, נוחתים פה הרבה מטוסים פרטיים של אוליגרכים וביידן אמר בנאום וממשלת ישראל, כדאי שתשים לב בצורה מאוד טובה, כי הוא מיקד חלק גודל מנאומו באוליגרכים שיוקם צוות מיוחד שילך מדינה-מדינה ויבדוק אם יש לאוליגרכים רכוש שם וישים את היד שלו על הרכוש שלהם".

לטענתו מדובר בפעולה שנועדה להפעיל לחץ על פוטין: "ודאי במדינת ישראל יש נוכחות פיזית, עסקית, בנכסים, בכסף, בהשקעות, של הרבה אוליגרכים רוסים. מאוד בקרוב אנשי משרד האוצר הישראלי יקבלו לא מעט טלפונים מעמיתיהם מעבר לים כדי לבדוק איזה אוליגרך פועל פה ומה יש להם. זה משמעותי, לא בכדי כמו שפרסמנו בוואלה לפני כמה ימים לפיד בישיבת הממשלה אמר לשרים 'אתם אולי תקבלו טלפונים מכל מיני אוליגרכים ויבקשו מכם שתעזור מול האמריקנים אל תעשו את זה תנו את הטלפון של משרד החוץ ותגידו להם תדברו איתנו".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm