קנצלר גרמניה אולף שולץ הגיע היום (רביעי) לישראל לביקור ממלכתי ונפגש עם ראש הממשלה נפתלי בנט באתר "יד ושם". ראש הממשלה הודה לשולץ על ביקורו ועל מחויבותו לזכרון השואה ולעם היהודי, והוסיף: "ההשמדה השיטתית של היהודים – היא הפצע בבסיס היחסים בין גרמניה לישראל. בכל אחד מאיתנו, גם כמה דורות אחרי, יש עצב עמוק שלא נעלם". הביקור, שתוכנן להתקיים מראש, מתקיים בצל המלחמה באוקראינה והטלת הסנקציות על רוסיה על ידי המערב. 

בהמשך, שני המנהיגים קיימו פגישה אישית בארבע עיניים במלון המלך דוד בירושלים, בסיומה יצאו בהצהרה לתקשורת. בפתח דבריו אמר ראש הממשלה בנט: "אדוני הקנצלר, ברוך הבא לירושלים. אני שמח שבחרת להגיע לישראל בתור אחת התחנות הראשונות שלך כקנצלר גרמניה". שולץ השיב: "אני שמח להיות כאן בישראל. תודה על קבלת הפנים ועל הרמזים והטיפים איך לנהל קואליציה. היה לי חשוב לבקר כאן מוקדם בכהונה על אף המצב הבינלאומי. החדשות מאוקראינה נוראיות. אנחנו מלאי דאגה על התפתחות הקונפליקט. אני רוצה לומר עוד פעם שצריך להפסיק את ההתקפות על האוכלוסיה האזרחית". 

עוד אמר ראש הממשלה: "אדוני הקנצלר, אתה מגיע לכאן בזמן הרה גורל ורגיש מאוד. אנחנו שוחחנו ארוכות על המצב באוקראינה, החובה שמוטלת עלינו כמנהיגים היא לעשות הכל כדי לעצור את שפיכות הדמים ולהעביר את ההתרחשות כמה שיותר מהר משדה הקרב לחדר המו"מ, זה עוד לא מאוחר". 

בנט סיכם: "אנחנו גם מצפים מהידידות שלנו בעולם לא להשלים עם מצב של התקנה מסיבית של צנטריפוגות תוך שנתיים וחצי ולהיערך כבר עכשיו ליום שאחרי. אדוני הקנצלר, אתה סיפרת לי שיש לך שלוש מפלגות בקואליציה, לי יש שמונה. אתה שיתפת בצערך על הקשיים האלה, אבל האמת שלמדנו שריבוי המפלגות הוא לאו דווקא רע. הוא מבטא מרחב רחב של דעות שונות ואנשים שונים והמבחן שלנו כדמוקרטיות הוא לדעת לעבוד יחד עם אנשים שונים ודעות שונות". 

בתשובה לשאלות עיתונאים באשר למתרחש באוקראינה, אמר ראש הממשלה: "המדיניות שלי היא להיות מדודים ואחראים. אנחנו חושבים על כל הזוויות. הארץ שלנו חוותה לצערי הרבה מאוד מלחמות ואנחנו קוראים להפסקת אש מידית באוקראינה. אנחנו מזדהים עם אזרחיה שנמצאים תחת סכנה מוחשית ולחץ בקייב, חרקוב ובכל המדינה". במהלך דבריו, לא הזכיר ראש הממשלה את רוסיה. 

עוד אמר: "אנחנו מסייעים ועוזרים לאוקראינה. רק אתמול שלחנו שלושה מטוסים עם ציוד הומניטרי בכמות של 100 טון. זה כמעט חסר תקדים בהיסטוריה של ישראל. אנחנו עוד עובדים על דברים נוספים בהקשר זה. להוציא את הישראלים משם. אנחנו גם רוצים לעזור לעם האוקראיני ולאור כך אנחנו בקשר עם כל הגורמים הרלוונטיים ונעזור ככל שנוכל". 

על הפליטים שהגיעו מאוקראינה לישראל וסורבו להיכנס, אמר בנט: "שוחחתי אמש עם שרת הפנים שקד וסיכמנו שהמדיניות שלנו תהיה מדיניות מרחיבה של בית הלל ואנחנו מתכוונים לעמוד בזה". 

ראש הממשלה נפתלי בנט עם קנצלר גרמניה, אולף שולץ, בביקורו של האחרון ביד ושם (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
ראש הממשלה נפתלי בנט עם קנצלר גרמניה, אולף שולץ, בביקורו של האחרון ביד ושם (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

אתמול הודיע שר החוץ יאיר לפיד כי ישראל תגנה באו"ם את הפלישה הרוסית לאוקראינה. לפיד אמר: "גם האמריקאים מבינים את הרגישות, לישראל יש גבול עם רוסיה בגבולנו הצפוני הלכה למעשה. אנחנו מחויבים לעיקרון קדוש, נעשה הכל כדי לא להשאיר אף ישראלי ויהודי מאחור".

בנט התייחס גם הוא אתמול לסוגיה ואמר: "בקייב, הסדר העולמי עובר טלטלה עצומה. מדינת ישראל נקטה מהרגע הראשון קו מדוד ואחראי, שמאפשר לנו לא רק לשמור על האינטרסים שלנו, אלא גם להועיל".