בצל המלחמה באוקראינה שיחות הגרעין בווינה עדיין נמשכות. פרשן חדשות 12 לענייני ערבים אהוד יערי שוחח על כך היום (חמישי) עם בן כספית וינון מגל, בתוכניתם ב-103FM, והביא פרטים נוספים על ההתקדמות בהסכם הגרעין. 

בפתח דבריו אמר: "אנחנו בסיבוב שמיני שאמור להיות סיבוב מסיים. לא בטוח שיהיה כך, יש שם שלושה נושאים שהם עדיין לא סגרו נכון לאתמול בלילה. בנוסף, הגיעה אתמול הדלפה של משתתפים בכמה מן המשלחות, אני חושב שזה בא בעיקר מהצד הצרפתי מפני שהעמדה שלהם היא התקיפה והנוקשה ביותר כלפי האיראנים".

יערי הוסיף: "משתתפי השיחות כועסים על היקף הביטולים עד שהם מדליפים החוצה בניסיון לעצור. אני חושב שאנחנו רואים כבר תקופה שהאמריקאים מוכנים כמעט בכל מחיר להעמיד פנים שחוזרים להסכם של 2015, ואי אפשר לחזור כי המצב בשטח השתנה לחלוטין. הם מוכנים לעשות בשביל האיראנים הכול, הם מוכנים לעשות הסדר לגבי הסרת הסנקציות על משמרות המהפכה עצמן".

לדבריו, הסרת הסנקציות הפעם תהיה נרחבת פי כמה מאשר ב־2015: "כדי להעמיד פנים שחוזרים להסכם, הם (האמריקאים) מוכנים לעשות בשביל האיראנים הכול, לעשות איזשהו הסדר לגבי הסרת הסנקציות על משמרות המהפכה עצמן, כלומר על אלה שעומדים מאחורי ירי הטילים מתימן לאבו דאבי ולסעודיה ובעיראק ובסוריה ולבנון, איפה שאתם רוצים. אין דרך אחרת להסביר את זה, כי הסנקציות האלה לא נוגעות בכלל לנושא הגרעיני והן לא היו חלק מהסרת הסנקציות בשעתן ב־2015. במשמעות המבצעית, הזמן שאיראן זקוקה לו כדי להגיע למספיק חומר מועשר לפצצה ראשונה מתקצר, משנה - כפי שטען אובמה - לארבעה חודשים ופחות מזה, וזה ילך ויתקצר עוד יותר בשנתיים-שלוש הקרובות".

על יצאת ארצות הברית מההסכם, בזמן כהונת דונלד טראמפ, אמר יערי כי לו היה ממשיך הנשיא לשעבר לעוד קדנציה, הדבר היה הופך להיות אפקטיבי. "להגיד היום בדיעבד שמלכתחילה זה היה מוטעה, אני לא בטוח", קבע.  

יערי הוסיף: "אני לא מסתכל על כל דבר דרך הפריזמה של ביבי-לא ביבי. מה שמשנה את רוח השיחות הוא מה שעשה המוסד כשפילח את הארכיון הגרעיני האיראני מטהרן, מדוע? מפני שישראל הציגה לכולם, אי אפשר להתכחש לזה, את ההוכחות לפעילות צבאית איראנית גם אחרי שהם טענו שהם הפסיקו. והיום כשהצרפתים עומדים על הרגליים האחוריות בווינה מול האמריקנים, ואומרים, 'צריך לדרוש לברר את הסוגיות האלה שעלו מהארכיון הגרעיני עד הסוף, זה בשבילי ישראל על המגרש'". 

לדעתו של הפרשן, אם אכן ייחתם לבסוף הוא יהיה "הסכם גרוע פי כמה מההסכם שהיה, הסרת הסנקציות היא סיטונית וגם בזה אני לא ראיתי את ישראל משחקת כהלכה. יש כוחות חשובים באמריקה שמתנגדים להסרה הסיטונית של הסנקציות".

בהמשך, התייחס למאמצי התיווך של ממשלת ישראל בין רוסיה ואורקראינה: "ראש הממשלה מעמיד פנים שהוא שקוע בתיווך בין אוקראינה לרוסיה ועל זה אני אומר 'נו באמת'. אנחנו לא שחקנים במגרש הזה. ההסכם, אם הוא ייחתם, הוא גרוע פי כמה ממה שהיה". 

על התנהלות ממשלת ישראל אמר: "ישראל לא במשחק. שולחת פקידים דרג בינוני לווינה בשביל לשמוע מה שמסכימים להגיד להם. זה לא יותר מדי. ראש הממשלה מעמיד פנים שהוא שקוע בתיווך בין אוקראינה לרוסיה, ועל זה אני אומר 'נו באמת'. אנחנו עכשיו לא שחקנים במגרש הזה". 

עוד הוסיף: "בשביל לתווך בין אוקראינה לרוסיה צריך להחזיר את אנגלה מרקל מהחופשה שלה או לגייס את נשיא פינלנד ניניסטה שהוא חבר טוב של פוטין וגם של זנלסקי. בדרג אחר זה לא ילך. צריך להסתכל על מה ישראל עושה מול האוליגרכים הרוסים, חביבי פוטין, שכמה מהם עם דרכונים ישראלים שרוצים להגיע עכשיו". 

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm