אראל סג"ל ודוד ורטהיים פתחו הבוקר (שני) את תוכניתם ב-103FM בוויכוח על השלכות הביקור של ראש הממשלה, נפתלי בנט, במוסקבה ופגישתו עם הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין.

אראל: "אתמול טענתי שהנסיעה של בנט לרוסיה נבעה מתוכנית של הגרמנים, ומאוחר יותר פרסמו את זה בערוץ 13. זה מפריע לי כי הגרמנים הם שותפי הסחר הכי גדולים של רוסיה באירופה ויש להם מנופי לחץ על הרוסים. הם מנהיגי האיחוד האירופי והם חלק מאוד משמעותי מנאט"ו. אז למה הגרמנים צריכים לשלוח את בנט שהוא בעצמו אומר שהוא מעביר מסרים".
דוד: אז אתה בעצם נגד ניסיונות תיווך או שתסיים המלחמה הזאת?

אראל: אני בעד שתסתיים.
דוד: אז למה לא? כל מה שיעזור בואו נשלח.

אראל: כי אני לא חושב שזה עוזר. אני חושב שמה שזה עוזר זה לפוטין. ישבנו פה שבוע שעבר והאשמתם את הימין שהוא תומך בפוטין ואמרתי לך שממש לא. אני חושב שהפלישה הזו מתועבת, אסור למדינה להשתלט על שכנתה, לכבוש אותה ולרצוח. יחד עם זאת, ישראל צריכה להימנע מלהיכנס לחיכוך הזה כמה שיותר. היא צריכה לעשות את המינימום המתבקש.
דוד: אז מה שאתה אומר זה שישראל הייתה צריכה לשמור על ניטרליות אבל לעשות את זה בשקט ולא ברעש. כי או שיש לך עמדה מוסרית שאתה הולך איתה או שאתה לא. ואם אתה לא הולך איתה הכול לא משנה. ברגע שוויתרת מהבחינה המוסרית.

אראל: איזה בולשיט. אתה מדבר שטויות במיץ עגבניות. זה לא טיעון הגיוני ומנומק מה שאתה אומר תסלח לי. בתחילת הדרך, גורם מדיני בכיר שאני חושב שקוראים לו נפתלי בנט אמר שנשמיע קולות של שטיח. זה השטיח המעופף. ככל הנראה זה היה נסיעה שלא הביאה איתה שום בשורה. אני חוזר ואומר - הנקודה היא שאני חושב שנפתלי בנט רצה לקושש לעצמו אהדה פנימית יותר מבינלאומית.
דוד: אל תעלב זה לא אישי - נהיית שמאלן חמוץ. זה הכול וזה נורא פשוט. אתה מקנא שביבי לא נמצא בכס השלטון. לשנינו ברור שאם הוא היה הולך.

אראל: הוא לא היה הולך. אתה יודע למה? אני חושב שהוא לא היה הולך ואתה עושה כאן מעשה בלתי...
דוד: איך אתה יודע?

אראל: דוד, דוד.
דוד: בהתחלה אמרתם שפוטין מסנן אותו.

אראל: לא אמרתי שפוטין מסנן אותו.
דוד: אמרתם. אמרתם בחדשות 12 שזלנסקי לא עונה לו לטלפון.

אראל: ראש הממשלה היחידי בעולם המערבי שנתן לגיטימציה לפוטין. עובדה, למה הגרמני לא נסע?
דוד: אני חושב שיותר קשה לו. לגרמנים יותר קשה מבחינה דיפלומטית.

אראל: למה קשה להם? 
דוד: הם חלק מקואליציה.

אראל: אנחנו לא חלק מהמערב?
דוד: דווקא במובן הזה תן שאפו למדיניות שמצליחה ללכת בין הטיפות.

אראל: לגרמנים יש מנוף לחץ יותר גדול מאשר ישראל. למה הגרמנים צריכים את נער השליחויות הישראלי לטוס לפוטין ולתת לו לגיטימציה, ואת זה ארה"ב אומרים, כשהוא בעצמו אומר שהוא לא מתווך אלא העביר מסרים.
דוד: זה כמו שתשאל מה האינטרס לפרסם על אן.אס.או. זו מכבסת מילים.

אראל: לא, זה משמעותי. בסופו של דבר מנהיג המדינה המערבית היחידה שנסע לרוסיה בשבת, ופוטין לא מטומטם והוא ידע למה הוא מביא אותו בשבת. 
דוד: מה אתה חושף לי פה? שיש לבנט אינטרסים פוליטיים? זה ברור.

אראל: מעבר לזה, מדינת ישראל לקחה תפקיד לא לה. הגרמנים רוצים לעצור את המלחמה באוקראינה כי היא רעה וגם כי זה בעייתי להם מבחינה כלכלית. הם שותפים של הרוסים. במקום שהגרמנים יקחו על עצמם כמנהיגי האיחוד האירופי ללכת לנסות ולצמצם את הקרב הם שולחים מישהו אחר. לא יצא מזה כלום. מה שעניין אותי זה למה הגרמנים בעצמם לא פועלים להפסיק את המלחמה.
דוד: אתה מחפש מטבע מתחת לפנס רחוב כשאנחנו ברחוב אחר. לבנט יש אינטרס מדיני בזה, אנחנו רוצים להמשיך להשיג הישגים ולהמשיך עם חופש הפעולה בסוריה.

אראל: ההישג המדיני זה הסכם הגרעין.
דוד: לבנט יש אינטרס פוליטי בזה כדי להפוך להיות בליגה של מנהיגי מעצמות. הוא עושה את זה בשביל יח"צ כמו שנתניהו עשה את הדברים האלו בשביל יח"צ וכמו שכל ראש ממשלה אוהב להיות בדובון בגבול הצפוני כי זה מביא לו תמונה יפה. גם אם יש אינטרס פוליטי ומדיני השאלה הפשוטה צריכה להיבחן במבחן המעשה – האם זה משרת את ישראל או לא. 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm