שלושה ימים לאחר המפגש הדרמטי בין ראש הממשלה בנט לנשיא פוטין במוסקבה, מתחילים להתברר הפרטים: מפרטים שהגיעו אליי, על השולחן מונחת כעת הצעה רוסית "סופית" ליישוב המשבר. הנשיא וולדימיר זנלסקי צריך להחליט אם לקבל אותה, או לדחות אותה. הדילמה שלו אדירה. ההצעה הוגדרה על ידי הגורמים כ"קשה", אבל לא בלתי אפשרית. הוא גרועה יותר ממה שזלנסקי היה מקבל טרם הפלישה הרוסית, אבל "הפערים בין הצדדים לא גדולים".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

הסיבה שהכוחות הרוסיים עצרו את התקדמותם ופוטין הכריז על הפסקת אש במקומות מסויימים היא, לדברי אותם גורמים, כדי להמתין להחלטתו של זלנסקי. אם הנשיא האוקראיני ידחה את ההצעה הרוסית, תתגשם נבואתו של הנשיא הצרפתי מקרון לפיה "הרע מכל עוד לפנינו". במקרה הזה, פוטין יורה לצבאו ללחוץ על דוושת הגז בכל הכוח ו"אוקראינה תשנה את פניה". זלנסקי, בינתיים, נקרע בתוך הדילמה. מצד אחד, הוא נהנה מפופולאריות אדירה ונכנס בצורה מושלמת לתפקיד צ'ה גווארה. מצד שני, הוא יודע מצויין מה היה סופו של צ'ה גווארה. מחד, הוא יכול להבטיח את ריבונות ועצמאות אוקראינה, אך יצטרך לשלם מחיר כבד. ההערכה היא שייאלץ לוותר על מחוז המריבה דונבאס, להכיר בבדלנים הרוסים באוקראינה, להתחייב שאוקראינה לא תצטרף לנאט"ו, לוותר על חלק מצבאו ולהכריז על נייטרליות. אם יסרב להצעה הזו, התוצאות עלולות להיות איומות: אלפים, ואולי עשרות אלפים ייהרגו ואוקראינה תאבד, בסבירות גבוהה, את עצמאותה לחלוטין.

על פי הפרטים הללו, שליחותו של ראש הממשלה בנט למוסקבה לא היתה שליחות תיווך ולא הוצגה בה הצעת גישור כלשהי מטעמה של ישראל. השליחות נועדה להתרשם מהן עמדותיו של פוטין, מהו הלך רוחו, לבדוק את גבולות הגיזרה שלו ולדווח על כך למערב. ישראל, לדברי הגורמים, היא כרגע הגורם היחיד שמסוגל לשבת עם פוטין במשך שעות ובאווירה אינטימית ולנסות להבין אותו, את דרישותיו ואת הקווים האדומים שלו. המו"מ הישיר אמיתי, מתקיים ישירות בין הרוסים לאוקראינים והוא רציני בהרבה מכפי שהוא נתפס במערב. ליתר דיוק, האוקראינים לא שיתפו את המערב עד כה במה קורה באותו מו"מ, כי הם לא רוצים לפגוע באווירת החירום ששוטפת את כל בירות העולם, ובצדק. אבל במציאות, האוקראינים מכירים מצויין את הדרישות של פוטין והם יודעים שיצטרכו לקבל החלטה דרמטית בימים הקרובים: שלום, או מלחמה.

בין מנהיגי המערב יש קונצנזוס: אף אחד לא ילחץ על האוקראינים, זו החלטה שלהם. אין כאן עניין של להיות צ'מברליין או להיות צ'רצ'יל, הדילמה של זלנסקי אמיתית ואף אחד לא ילחץ עליו להתפשר או להילחם. מדובר בגורלה של אוקראינה ורק האוקראינים רשאים להכריע. דבר אחד בטוח: ההתרשמות במערב היא כי פוטין נחוש והמשך הדשדוש וההסתבכות שלו לא יוריד את ההישג הנדרש מבחינתו, אלא להיפך. הוא לא יוכל לחזור לאחור וככל שהמלחמה תהיה קשה יותר ורבת נפגעים כך פוטין יצטרך להציג הישגים משמעותיים יותר. ההתרשמות היא כי פוטין נחוש מאי פעם, למרות שכל התחזיות על התפוררות מהירה של הצבא האוקראיני התבדו.