העיתונאי ברק רביד שוחח הבוקר (רביעי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, וניתח את מצבה הדיפלומטי של ישראל בעולם, על רקע פגישת הנשיא יצחק הרצוג עם נשיא טורקיה רג'יפ ארדואן וכן מאמצי התיווך של ראש ממשלת ישראל נפתלי בנט, בין מנהיגי רוסיה ואוקראינה. במהלך השיחה, רביד הסביר כי מטרת הביקור של הרצוג היא כי "קצת רצון להראות הישגים. דבר לא השתנה ביחס של ארדואן והתנהגותו העוינת לישראל".

"ש פה אירוע מאוד מוזר שבו ארדואן מגיע אל עברי פי פחת מבחינת מעמדו הבינלאומי, ואז פתאום הוא מתחיל להתחנף לישראל כדי לנסות לצאת מהבור, וישראל מיד ממהרת להושיט לו יד ולהוציא אותו מהבור, בלי שהוא עשה עוד דבר כדי להרוויח את הדבר הזה. הרי היום יהיו תמונות בכל העולם של נשיא מדינת ישראל מכלה את פניו של הדיקטטור ארדואן", הסביר.

בנט בפתח ישיבת הממשלה על ה"מצב המורכב" מול טורקיה

עוד הוא טען כי למרות שהנשיא הרצוג לא היה צריך לסרב לפגישה, הוא עדיין היה צריך להציב תנאים לקיומה: "למשל, אני שאלתי במשרד החוץ וגם בבית הנשיא, נכון להבוקר, לא אמורה להיות הודעה טורקית על השבת השגריר הישראלי לאנקרה. זה משהו שבעיניי הוא בסיסי, בטח אחרי שהוא גורש".

"לישראל יש אינטרסים בטורקיה, אבל בנקודה בה אנו נמצאים היום, האינטרס הטורקי הוא להציג כלפי חוץ כאילו חימום ביחסים עם ישראל. זה אינטרס עליון עבור ארדואן והם מרוויחים מזה פי כמה וכמה מישראל", הוסיף רביד.

יצחק הרצוג (צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90)
יצחק הרצוג (צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90)

למרות זאת, הוא הסביר כי אינו מאמין שהפגישה בטורקיה תפגע ביחסים בין ישראל ליוון וקפריסין, איתן טורקיה נמצאת בסכסוך מתמשך: "זו ברית איתנה שמבוססת בעיקר גם על אינטרסים מאוד גדולים של מערכת הביטחון הישראלית. אני לא חושב שביקור אחד יפגע בזה. ואני רוצה לקוות שלפחות אחרי ביקור יחסי הציבור הזה, אולי בהמשך, כך לפחות מה שאומרים לי אנשים ממשרד החוץ שבעצם זה ביקור סמלי, שאחריו בעצם נעצור, נלחץ עוד פעם על הברקס ואז נראה אם ארדואן מוכן לעשות באמת דברים רציניים. אני רוצה לקוות שזה באמת מה שיהיה". 

לאחר מכן, העיתונאי התייחס למלחמה בין רוסיה לאוקראינה ולמאמצי התיווך של רה"מ בנט, לאחר שיוכפז ודוידוב טענו כי "לשכת בנט מתדרכת שהכל בידיים של זלנסקי": "זה לא לשכת ראש הממשלה שמתדרכת, זה דבר ראשון. אני חושב שיש גישה של גורמים מסוימים בישראל שאומרים 'זה עכשיו או לעולם לא'. זאת אומרת, אם עכשיו, זלנסקי לא יקבל את ההצעה של פוטין, אז הרוסים יורידו אותה מהשולחן ובעצם יילכו למלחמת שמד נגד אוקראינה".

"אני יכול להבין למה נראה שישראל נוקטת בצד של פוטין, אבל זה היה נכון אלמלא זלנסקי עצמו לא היה, קצת, חושב כך בעצמו. גם האנשים סביבו חושבים כך. אבל בינתיים הוא לא מקבל החלטה. יש משא ומתן. אתמול שוחחתי עם בכיר באוקראינה שאמר שחייבים לקחת את ההצעה של פוטין. השורה התחתונה, כשמסתכלים על הפער בין הצדדים, זה הצטצמם לנקודות מחלוקת שאפשר להיכנס לשולחן מו"מ ולהגיע להסכמה", הרחיב רביד.

לסיום הוא אמר כי "אם בנט באמת יצליח להביא את זלנסקי ופוטין לשיחות ישירות, זה הישג אדיר. בינתיים, עצם העובדה שבנט ממשיך לתחזק את הערוץ הזה, בנט דיבר עם פוטין וזלנסקי יותר מכל מנהיג אחר בעולם, כל עוד זה לא יהיה איזה מגה מניפולציה של פוטין על כולנו, אז בנט כבר הצליח".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm