בישראל החלו הבוקר (חמישי) לסכם את ביקורו של הנשיא יצחק הרצוג באיסטנבול, לאחר תקופה מתוחה בין המדינות. "זה היה ביקור חשוב ומשמעותי", אמר הנשיא טרם המראתו ארצה, "ההיסטוריה בין שתי המדינות היא היסטוריה רוויית פרקים, שידעה עליות ומורדות וחוותה רגעים לא פשוטים בשנים האחרונות".

"נכנסתי לתהליך הזה בצורה מפוקחת בתיאום מלא עם ממשלת ישראל, ראש הממשלה, משרד החוץ, המועצה לביטחון לאומי וגורמים נוספים", הדגיש, "התהליך נבחן לאורך כמה חודשים, כולל בפרשת הזוג אוקנין". הנשיא עשה שימוש במילים חמות כלפי מארחו: "היה פתוח לדיאלוג אמיתי על נושאים רבים ומגוונים, ירדנו לפרטים ושוחחנו על נושאים חשובים בעלי משמעויות אופרטיביות".

הנשיא יצחק הרצוג, נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן (צילום: אנה ברסקי)
הנשיא יצחק הרצוג, נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן (צילום: אנה ברסקי)

לדבריו, התהליך ייבחן במעשים בשטח, וכמובן בהתנהגות של כבוד הדדי - יש לזה משמעות גדולה. "דיברנו על התמודדות עם משברים שיכולים לקרות", הוסיף הנשיא, "אני רוצה שיהיה ברור - מדובר בתהליך נטול אשליות, המשקף מתאם אינטרסים אזוריים ובילטרליים. ישראל קנתה לה מעמד מרשים באזור, שמקנות לה הזדמנויות יוצאות דופן וטורקיה היא מדינה חשובה מאוד".

"סיפרתי לנשיא ארדואן על כך שדוד בן גוריון ויצחק בן צבי היו בוגרי האוניברסיטה בעיר שבה אנו נמצאים כרגע", ציין הרצוג, "כשיורדים למציאות בשטח, יש כל כך הרבה נושאים שהם לא בהכרח בעלי משמעות פוליטית כמו הנושא הכלכלי, נושא הסחר או לדוגמה הסכסוך והמלחמה הנוראית באוקראינה. ישראל וטורקיה הן שתי מדינות שמסוגלות לנהל שיח עם שני הצדדים. אני מקווה שהונחה תשתית לקידום היחסים בכיוון חיובי".

בישראל הבינו: ארדואן חוזר למרכז הזירה הבינלאומית

בירושלים מרוצים מעצם קיום הביקור, אך מודעים לכך ששינוי אמיתי ביחסים בין ישראל טורקיה ייבחן רק בהמשך הדרך במגוון סוגיות, וכי מוקדם מדי לצאת בהצהרות בנושא. הניסיונות לקידום הביקור נעשו במשך מספר חודשים, כאשר כל צעד במהלך הדרך היה מתואם בצורה מלאה עם משרד החוץ, משרד ראש הממשלה והמועצה לביטחון לאומי. 

מספר תהליכים שהתרחשו בעת האחרונה הובילו את ירושלים להבנה כי נפתחה הזדמנות לחידוש היחסים עם אנקרה. ראשית, בישראל הבינו לאחרונה כי ארדואן חזר לזירה הבינלאומית בשורת נושאים, וכי הוא מתכוון להיות יותר ויותר מעורב בסוגיות בולטות, מה שלא נעלם גם מעיניי המעצמות. במקביל, בישראל זיהו גם כי ארדואן החל לחזר אחר השותפות לקואליציה האזורית נגד איראן.  

התפתחות נוספת שהביאה לקידום הפגישה הנה העלייה הדרמטית בסחר בין טורקיה לישראל, ובמיוחד בתקופה שבה הכלכלה הטורקית נמצאת באחת מנקודות השפל שלה.