בכל יום שעובר, מתקרבת מדינת ישראל לרגע בו ייחתם הסכם הגרעין המחודש, שעלול להשפיע על המציאות הביטחונית של המדינה, והלך הרוח במזרח התיכון. לצד זאת, נועד השבוע נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, זאת 14 שנים מאז הביקור הרשמי האחרון של בכיר ישראלי במדינה. הפרשן לענייני ערבים והמזרח התיכון של חדשות 13, צבי יחזקאלי, שוחח על כך הבוקר (שישי) עם ניסים משעל, בתוכניתו ב-103FM, וניתח את משמעות הביקור. בהמשך, התייחס להתקדמות שיחות הגרעין בווינה. 

בפתח דבריו, התייחס יחזקאלי למראה הביקור ואמר: "זה ביקור מאוד משמעותי, אתה יודע, הם מנגנים את 'התקווה' בארמון הנשיאות באנקרה וזה דבר שמצריך התייחסות אחרי 14 שנים של נתק ועוינות. אני לא צריך לספר מה היה לנו איתו (ארדואן), אבל בכל זאת זה קורה, ואת זה צריך לנתח. בסופו של דבר, ואמר את זה הנשיא, שהוא נענה להזמנתו. הרי ארדואן צריך עכשיו אותנו, הוא צריך את ישראל שתעזור לו". 

יחזקאלי קבע: "ארדואן עשה את כל הטעויות האפשריות במדיניות החוץ ובמדיניות הכלכלית שלו. ארדואן צריך את ישראל שתעזור לו, וכמו שאני תמיד אומר לך כאן: מדינת ישראל היא הבאר המוריקה היחידה באזור. עכשיו, נשאלת השאלה, האם ארדואן ישנה את עורו, ויפסיק לתמוך בחמאס ולארח את מפקדות חמאס, ופה אני בספק. אני אומר שארדדואן צריך אותנו, אבל השינוי האסטרטגי המהותי והשורשי שלו לא קרה עדיין, ולזה אנחנו צריכים לשים לב". 



לדבריו של הפרשן, חרף זאת שנשיא טורקיה מחזר כעת אחרי ישראל, הוא עלול בכל רגע להפוך את עורו ולנהוג בה באותה העוינות שאפיינה אותו במהלך העשור האחרון: "המבחן הבא יהיה בתקרית הבאה בעזה, כי הרי עזה לא הולכת לשום מקום, או בתקרית הבאה בהר הבית. יש לו שאיפות גדולות לשלוט על כל כך הרבה מקומות, כולל על ירושלים. הוא לא זנח את חלום פלסטין של חמאס, ועכשיו נראה מה המעשים שלו. האם הישראלים יכולים לשנות את השיח כלפיו? אני מאמין שזה הזמן לשים לו גבול ולהגיד לו בדיוק מה אנחנו דורשים. זה בעצם משחק של תמרון ישראלי. לדעתי, הדרישה הראשונה צריכה להיות הוצאת מפקדות החמאס מאיסטנבול. אל תשכח שיצאו פיגועים משם". 

"ארדואן הוא המנהיג ששחרר הכי הרבה הצהרות אנטישמיות", המשיך יחזקאלי, "הוא לא השתנה, אבל המצב השתנה ומאוד יכול להיות שנוכל לאלף את הנמר העותמאני לטובתנו". 

בהמשך השיחה התייחס יחזקאלי להתקדמות שיחות הגרעין עם איראן בווינה: "משמרות המהפכה, אותה זרוע טרור, עתידה לקבל כסף והכשרה מארצות הברית. מה שאיראן עושה בווינה זה אחד התרגילים המבריקים ביותר. הם יודעים שהמציאות עתידה להתעצב שם וההסכם הזה יעניק לאיראן ולכל זרועות הטרור שלה את כל מה שהם צריכים. האמריקאים מפקירים אותנו לגורלנו, וזה אירוע גדול יותר. בסופו של דבר, כל מדינה דואגת לעצמה וההסכם הזה הולך לבודד את ישראל.

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103fm