שר החוץ, יאיר לפיד, נפגש הבוקר (ראשון) עם שר החוץ הרומני, בוגדן אאורסקו, בבוקרשט. בתום הפגישה קיימו השניים הצהרה משותפת בה קרא לפיד לפתרון דיפלומטי למלחמת רוסיה-אוקראינה.

"ישראל כמו רומניה, מגנה את הפלישה הרוסית לאוקראינה. אין לה הצדקה, ואנחנו קוראים לרוסיה להפסיק את הירי והתקיפות ולפתור את הבעיות סביב שולחן הדיונים. ישראל תסייע ככל שביכולתה להגיע לפתרון של שלום. אנחנו עובדים בתיאום מלא עם בעלת בריתנו, ארה"ב, ועם שותפינו האירופאים כדי לנסות לסיים את הטרגדיה האלימה הזו מהר ככל האפשר", אמר לפיד.

"ממשלת רומניה סייעה ומסייעת לישראל להציל נפשות רבות. ממעבר סירט יצאו ילדים יהודים מבית היתומים באודסה, ילדים חולי סרטן שנשלחו לטיפולים בישראל, אלפי פליטים שחייהם ניצלו בזכות שיתוף הפעולה בינינו", הוסיף. במקביל לכך, היועץ של הנשיא זלנסקי אמר כי אוקראינה עובדת עם ישראל וטורקיה כמתווכים כדי לסכם את המיקום והמסגרת במהלכו יערכו שיחות המשא ומתן עם רוסיה. ""כשזה יסתדר, תהיה פגישה. אני חושב שלא ייקח הרבה זמן עד שנגיע לשם", אמר. 

בהמשך ביקר לפיד במרכז העלייה של הסוכנות היהודית בבוקרשט ונפגש עם עולים שנמלטו מאוקראינה וימריאו הערב לישראל. משם המשיך השר, בלוויית השגריר דוד סרנגה, אל מעבר הגבול סירט שאליו מתנקזים פליטים אוקראינים המבקשים לברוח לרומניה. ״אתם לא מרגישים ככה אבל אתם ואני בניה של אותה מדינה וכשאתם תנתחו בנתב"ג אתם תרגישו בבית״, אמר לפיד.

לפיד במרכז העלייה של הסוכנות היהודית בבוקרשט (צילום: מקסים דינשטיין)
לפיד במרכז העלייה של הסוכנות היהודית בבוקרשט (צילום: מקסים דינשטיין)

לסוכנות היהודית ארבעה מתקנים בבוקרשט בהם מתאכסנים כאלף פליטים יהודים מאוקראינה, שזוכים לליווי והכנה לעליה, בתהליך מואץ שעליו החליטה הממשלה. המתקנים בבוקרשט הם חלק ממספר מרכזי עלייה שהסוכנות היהודית והקרן לידידות פתחו במדינות הגובלות באוקראינה ושבהם נקלטו עד כה כ 6,000 פליטים יהודים.