סגן שרת הכלכלה, יאיר גולן (מרצ), התראיין הבוקר (שני) בתוכניתם של של בן כספית וינון מגל ב-103FM ותקף את מתווה הפליטים מאוקראינה של שרת הפנים איילת שקד, התייחס לתלות של ישראל ברוסיה במרחב האווירי הסורי, וציין האם לדעתו נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ישתמש בנשק כימי.

"ההתקפלות של שקד לא מספיקה. מה זה להכניס פליטים רק קרובי משפחה בארץ? צריך להפסיק את ההתנהלות הגלותית המפוחדת החרדתית הזאת", טען בפתח הריאיון ח"כ גולן: "המדיניות לגמרי ברורה ועדיין אני אומר גם מתוקף תפקידי כסגן שרת הכלכלה, אנחנו יכולים לפתוח את שערינו הרי לא הולכים להגיע לכאן עשרות אלפים. מה כל כך מסובך? כל מה שצריך זה בסך הכול לגלות נדיבות מילולית, להכין את התנאים הפיזיים. כשקולטים אנשים בנתב"ג לעשות את זה בחפץ לב ולא תוך השפלת אנשים. ההבדל קטן וקל ליישום שפשוט חבל".

"בשביל זה בנינו מדינה עצמאית? בשביל להיות מפוחדים ולהתחשבן על כל העולם ואחותו? זו התנהגות מבישה, שמוציאה דיבת ישראל רעה בקרב העמים במקום לעשות את הדבר המתבקש – נדיבות", הוסיף גולן: "זה לא אומר לפתוח את השערים למיליונים או למאות אלפים. לקלוט 30 אלף איש זה לא יאיים על הצביון היהודי של מדינת ישראל".

איילת שקד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
איילת שקד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"ההתנהגות הזו נודף ממנה ריח של גלותיות. אנחנו צריכים לנקוט צד, ומדינת ישראל היא מהצד הצודק, זה שהותקף בצורה מבישה. אזרחים מתים על ימין ועל שמאל סתם אין סיבה אמיתית לרוסיה לתקוף את אוקראינה. אני לא אומר שצריך להוביל את המאבק נגד רוסיה. פשוט מאוד, להגיד אנחנו בעד אוקראינה, נגד התוקפנות הרוסית. אנחנו כמו כל שאר המדינות הנאורות", אמר סגן השרה.

לאחר מכן התייחס חבר הכנסת ממרצ לתלות של ישראל ברוסיה, ואמר כי "מי שחושב שפוטין שש להתעמת איתנו במרחב האווירי הסורי טועה. צריך להפסיק להיות מפוחדים מהעניין של רוסיה בסוריה. צריך להפסיק להלך על עצמנו אימים. יש לנו אינטרס ברור במרחב הסורי, ואנחנו לא כפופים למדיניות הרוסית. אנחנו יודעים להתמודד עם הדברים בהצלחה רבה".

"מה שאנחנו רואים ברוסיה זה ביטוי של יוהרה צבאית ומדינית, פוטין לא הבין באמת מה העוצמה הצבאית שתהיה מולו", ציין גולן: "הכוחות המיוחדים הרוסים הם כוחות רציניים, אבל הצבא בכללו הוא צבא ברמה נמוכה, עכשיו הוא צריך להכניס מסות ללחימה, לכן הוא עובר להפצצת אזרחים והרג חסר הבחנה מתוך כוונה לשבור את החוסן הלאומי האוקראיני. אני מעריך שזה לא יצליח לו ולכן הוא הולך ומסתבך".

"אני לא חושב ומקווה שפוטין לא ישתמש בנשק כימי", הוסיף גולן: "בסוג כזה של עימותים שצד אחד נכון להסלים – יש כאן סיכונים בלתי רגילים. זה אחד המצבים הכי רגישים מאז קריסת ברית המועצות ואולי הכי רגישים מאז ראשית שנות ה-60".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103FM