הממשלה התכנסה היום (שני) לישיבתה השבועית, לאחר שזו נדחתה ביממה באופן לא שגרתי. במהלך הישיבה, התפתח עימות חריף בין השרים בעקבות סוגיית הפליטים מאוקראינה בצל המלחמה במזרח אירופה. 

שרת העליה והקליטה, פנינה תמנו שטה, אמרה כי היא "פועלת ללא לאות למען זכאי חוק השבות מאוקראינה. אבל אני רוצה להשמיע קול נוסף של יהודי אתיופיה - יש פה צביעות של האדם הלבן, אני דורשת חילוץ דחוף של זכאי חוק השבות מתיגראי ואתיופיה שנמצאים תחת מלחמה כבר שנה".

"אף אחד ממשמיעי הקול כאן לא פצה פה בשביל זכאי חוק השבות מאתיופיה. פשוט צביעות של האדם הלבן", תקפה. שרת הכלכלה אורנה ברביבאי השיבה: "תחזרי בך זה לא נכון".

עוד במהלך הישיבה אמר שר התקשורת יועז הנדל: "לא ראיתי כשהיו פליטים מאפריקה שמישהו דיבר", שר התפוצות נחמן שי הגיב בהלצה: "אנחנו מאירופה". תמנו שטה השיבה: "תחזור בך, זה לא מצחיק".

בתוך כך, במסגרת הישיבה הממשלה אישרה את התכנית שגיבשו ראש הממשלה, נפתלי בנט, ושרי העלייה והקליטה, האוצר, הפנים, הבינוי והשיכון ופיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, לקליטת עלייה מאוקראינה, רוסיה ומדינות האזור.

דברי ראש הממשלה, נפתלי בנט, מפתח ישיבת הממשלה. קרדיט פול ערוץ 9

בפתח הדיון התייחס ראש הממשלה נפתלי בנט למלחמה בין רוסיה לאוקראינה, ואמר כי "ישראל היא חלק מהעולם והעולם נמצא בזמנים קשים ומטלטלים. אנחנו מנהלים את המשבר המורכב הזה ברגישות, באחריות ומתוך ניסיון להושיט עזרה, ככל שאנחנו יכולים".

"אנחנו נערכים בימים אלה לקליטת עולים וזכאי חוק השבות, עם כל החבילה שהמדינה צריכה לספק לעולים: סל קליטה, סיוע בדיור, חינוך, בראש ובראשונה חיבוק גדול", הוסיף.

לדבריו, "במקביל, אנחנו, כעם וחברה, נעזור באופן הומניטרי לאזרחי אוקראינה ששוהים כאן באופן זמני, לכמה שבועות, או חודשים, עד שיירגע המצב שם. אני רואה שיש משפחות רבות שמארחות בתקופה הקרובה, וזה חשוב מאוד. אני יכול לבשר כאן היום באופן רשמי שאנחנו מקימים בית חולים שדה לפצועים אוקראינים, שיעבוד שם, בשטח".

ישיבת הממשלה (צילום: מרק ישראל סלם)
ישיבת הממשלה (צילום: מרק ישראל סלם)

"זו יוזמה שלא הרבה מדינות מסוגלות לקחת על עצמן, ולמדינת ישראל יש את היכולת הזאת ואנחנו יוצאים לדרך. זה דבר חשוב, ואני שמח שאנחנו, משרד הבריאות ומשרד החוץ, בסיוע משרד האוצר - מובילים אותו", הסביר.

בהמשך, סיפר ראש הממשלה על ההחלטות בהן תדון הממשלה היום, וציין כי "אנחנו משקיעים 330 מיליון ש"ח במיגון של אשקלון, השקעה שתעמיק את הביטחון של תושבי הדרום – במעשים, לא במילים. בעולם שלנו, שדה הקרב הוא גם העורף, למרבה הצער, ואנחנו נחושים להגן על אזרחינו, בכל מחיר".

"אנחנו מחליטים היום גם על הקמת עיר חרדית, כסיף, שתקל על מצוקת הדיור הקשה בחברה החרדית. כבר שנים רבות שהמדינה לא הקימה עיר חרדית חדשה, והנה אנחנו עושים את זה היום. כמו שרבים כבר מבינים, גם כאלו שהתנגדו להקמת הממשלה, זאת ממשלה של כולם, שדואגת לכולם, וקשובה למצוקות של כל אזרח בישראל", סיכם.

ראש הממשלה נפתלי בנט בישיבת הממשלה (צילום: מרק ישראל סלם)
ראש הממשלה נפתלי בנט בישיבת הממשלה (צילום: מרק ישראל סלם)

לצד זאת, לפני ישיבת הממשלה קיבלו השרים דף מסרים מפורט, רובו מוקדש לנושאי המלחמה, העולים והפליטים. בין הנקודות שמומלץ לשרים להבליט בראיונות: ישראל מסייעת במאמץ התיווך; רה"מ מצוי בקשר ישיר עם הנשיאים פוטין וזלנסקי; אנו קשובים לביקורת על תנאי הקבלה והשהייה בנתב"ג ופועלים לשפרם.

כזכור, שקד הודיעה אתמול כי "ישראל תארח באופן זמני כ-20 אלף אזרחי אוקראינה ששהו בישראל לפני פרוץ הקרבות, לרוב בניגוד לחוק. אם האלימות לא תיפסק בזמן סביר, נאפשר להם לעבוד". היא הוסיפה וציינה כי "פליטים עם קרובי משפחה בישראל יורשו להיקלט ללא קשר למכסה".