שר החוץ, יאיר לפיד, נשא היום (שני) הצהרה משותפת עם איוואן קורצ׳וק, שר החוץ של סלובקיה, במהלך ביקורו בברטיסלבה. לפיד אמר לראשונה כי ישראל תשתף פעולה עם הסנקציות שהטיל המערב על רוסיה.

"ישראל לא תהיה מסלול עוקף לסנקציות שהוטלו על רוסיה בידי ארה"ב ומדינות המערב. משרד החוץ מרכז את הנושא, אבל למאמץ שותפים גם בנק ישראל, משרד האוצר, משרד הכלכלה, רשות שדות התעופה, משרד האנרגיה וגורמים נוספים. המלחמה הזו צריכה להפסק. אדמת אירופה ידעה לא מעט מלחמות והדבר היחיד שיצא מהן זה סבל נורא. בשנים האחרונות היה שלום באירופה, ויצא ממנו שגשוג שהמין האנושי לא ידע כמותו", אמר לפיד.

יאיר לפיד על הפלישה הרוסית לאוקראינה: "הפרה חמורה של הסדר הבינלאומי". צילום: לע"מ

"ישראל תעשה ככל שביכולתה לסייע למאמצי התיווך שנועדו להפסיק את האש ולהחזיר את השלום. אנחנו פועלים יחד עם בעלת בריתנו הגדולה, ארה"ב, ויחד עם שותפינו האירופאים, כדי למנוע את המשך הטרגדיה", הוסיף.

בתגובה לכך, ראש לשכתו של נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי, אנדריי ירמק, התייחס לאפשרות לתיווך מצד ישראל בשיחות מול רוסיה, ואמר: "ישראל לקחה על עצמה משימה מורכבת אך אצילית של תיווך בחיפוש אחר שלום וסיום התוקפנות הרוסית נגד אוקראינה". הוא הוסיף כי "התוצאות הראשונות כבר הושגו: במסגרת החילוץ, ישראל תתחיל להכניס קרובי משפחה של אוקראינים שכבר נמצאים במדינה. אני מודה לעמיתיי ואני מקווה להצלחת מאמצינו הדיפלומטיים המשותפים".

נפתלי בנט, יאיר לפיד (צילום: יואב דודקביץ', פול ידיעות אחרונות)
נפתלי בנט, יאיר לפיד (צילום: יואב דודקביץ', פול ידיעות אחרונות)

הרקע להצהרה החריפה של שר החוץ לפיד הוא הלחץ האמריקאי בימים האחרונים. בבית הלבן לא מוכנים לראות את ישראל שומרת על ניטרליות, בעוד שכל המערב מצטרף לסנקציות על רוסיה ואף מחריף אותן מיום ליום. הצד הישראלי שב והבהיר לבכירים בממשל האמריקאי כי בישראל אין חוק סנקציות. האמריקאים הבינו והפנימו. מצד שני, ההצהרה של יאיר לפיד הייתה ברורה מאוד ולא במקרה. על פי גורמים מדיניים, האמריקאים שמעו את דברי לפיד והעבירו פידבק חיובי על הצהרתו.