ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, שדנה היום (שלישי) בהחלטת הממשלה על איפול מלא של ועדת החקירה בפרשת הצוללות וכלי השיט, הצביעה פה אחד על כך שדיוני ועדת החקירה יהיו פומביים ויפורסמו הפרוטוקולים שלה לציבור. 

יו״ר הוועדה, חבר הכנסת רם בן ברק: ״הקמת ועדת חקירה לרכש הצוללות הינה החלטה נכונה והכרחית, עם זאת, פומביות הועדה חשובה לא פחות. לאחר חוסר ההסכמה של הועדה לקיים את הועדת חקירה תחת סעיף 23 באופן גורף קיימנו דיונים רבים במטרה לגבש החלטה שתוסכם על על הצדדים".

"ההחלטה שלנו קובעת שכל דיוני הועדה יהיו תחת סעיפי פומביות ופרסום מלבד יכולות והיבטים מבצעיים אשר יהיו תחת חיסיון.
כל תהליך קבלת ההחלטות יהיה פומבי לציבור", הוסיף.

עינת עובדיה מנכ"לית זולת מסרה: "זהו ניצחון לזכות הציבור לדעת, אני מברכת את חברי הועדה שהצביעו בעד שקיפות לציבור ויאפשרו לשופט גרוניס שמונה לעמוד בראש ועדת החקירה לתפקד ביעילות".

כזכור, שרי הממשלה הצביעו לפני כחודשיים בעד ההחלטה להקים ועדת חקירה ממלכתית לרכש הצוללות וכלי השיט, באישורו של ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו. ראש הממשלה נפתלי בנט החליט להימנע מהצבעה.

בראשות הוועדה יעמוד נשיא בית המשפט העליון בדימוס, פרופ' אשר גרוניס. חברי הוועדה יהיו: שופט בית המשפט העליון בדימוס צבי זילברטל; נגידת בנק ישראל לשעבר, פרופ' קרנית פלוג; מפקד חיל הים לשעבר, האלוף (במיל') אברהם בן שושן; וראש להק הציוד בחיל האויר לשעבר, תא"ל (במיל') פרופ' יעקב בורטמן. 

הוועדה תחקור את תהליכי העבודה וקבלת ההחלטות של הדרג המדיני בכל הקשור לתהליכי רכש כלי שיט ועסקאות כמפורט לעיל, וכן תיתן דעתה לנהלים הקיימים הנוגעים לעניינים אלו. הוועדה תקבע ממצאים ומסקנות לגבי מכלול ההיבטים הנוגעים לקבלת ההחלטות בדרג המדיני בתהליכים האמורים, לרבות ממשקי העבודה ושיתוף המידע בינם לבין מערכת הביטחון והמטה לביטחון לאומי לפני ותוך כדי התהליכים האמורים, לרבות החלטות מדיניות שונות שנלוו לתהליכים אלו והתנהלות אל מול גורמי חוץ.

הוועדה לא תחקור את התנהלותם של נאשמים בהליכים פליליים הנוגעים לתהליכי רכש כלי השיט במפורט לעיל, ולא תקבע ממצאים, מסקנות או המלצות בעניינם.