שר האוצר אביגדור ליברמן, מתח הבוקר (רביעי) נגד מתנגדי רפורמת החקלאות, והבהיר כי זוהי אחת הדרכים להיטיב עם הציבור הישראלי נוכח עליית המחירים. "צו השעה הוא גם שדרוג הכלכלה הישראלית וגם הפחתת יוקר המחייה", הבהיר. 

ליברמן ציין כי מדד המחירים לצרכן הציג עלייה של 0.7% המייצגים אינפלציה שנתית של 3.5% והוסיף: "המצב הנוכחי שולח זרקור חזק יותר על המהלכים שהאזרחים מצפים שננקוט". 

בניגוד להסכמות: ליברמן הכריז על רפורמה בחקלאות ויצר כאוס בקואליציה

הצהרת ליברמן, קרדיט: לע"מ

באשר לרפורמה בחקלאות שהציג, הוסיף: "היא לא נועדה לפגוע באף אחד, אלא נועדה להטיב. היא מיידית והדרגתית – תחילה מבטלים מכסים על פירות וירקות שלא מגדלים בארץ, משקיעים מאות מליונים במחקר, פיתוח וחדשנות ושומרים על החקלאות הישראלית, הן בעוטף עזה והן בגליל".

"מי שמתנגד לרפורמה הזאת, הם אותם אנשים שמטרפדים את החקיקה בכנסת שאמורה להוריד נקודות זיכוי למשפחות עובדות ולהגדיל את ההכנסה הפנויה למשפחה ממוצעת ב- 10,500 ש״ח בשנה, אלו אותם אנשים שמטרפדים את מתן התוספת המשמעותית במענק העבודה בגובה 1,600 ש״ח בשנה בממוצע למשתכרי שכר נמוך, אלו אותם אנשים שמסרבים לכנס כעת את הכנסת בכדי להעביר את מתן הסיוע לעצמאים שנפגעו בגל האומיקרון", הטיח. לבסוף, חתם: "זה לא הזמן לפוליטיקה, זה הזמן לעשייה".

שר האוצר פרסם אמש שורת צעדים נוספים, האמורים להקל את ההתמודדות עם יוקר המחיה. במרכז הצעדים החדשים נמצאת הרפורמה בתחום החקלאות, במסגרתה חתם השר, בתיאום עם שר החקלאות עודד פורר, על על הצו להפחתת מכסים בפירות וירקות. הצו כולל ביטול מידי של המכס על מגוון פירות וירקות (אבוקדו, שום, אפונה, שעועית, תאנים, אננס, פירות יער, פטריות ועוד). יתר המכסים על פירות וירקות טריים, קפואים ומשומרים, יופחתו באופן הדרגתי על פני חמש שנים כדי לשמור על החקלאות המקומית ולאפשר תקופת הסתגלות. 

לצד הפחתת המכסים, הרפורמה כוללת חבילת תמיכה רחבה לענף החקלאות בעלות של מאות מיליוני שקלים בשנה: תמיכה תקציבית ישירה לכל חקלאי פר דונם מעובד; הרחבת הטבות מס באמצעות חוק עידוד השקעות הון; תמיכה בסימון תוצרת מקומית; הוזלת התשומות לחקלאי (חומרי הדברה וכו'); והשקעה של מעל שני מיליארד שקלים עבור חדשנות והעלאת פריון בענף החקלאות. בנוסף, יינתנו מענקי השקעות וחדשנות לרכש ציוד ומכונות חדשניות, שיתופי פעולה עם סטארטאפים ועוד.