שרת הפנים איילת שקד שוחחה היום (רביעי) עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM והתייחסה לעליית הפליטים מאוקראינה לארץ: "נכנסו בערך עשרת אלפים אזרחים אוקראינים, מתוכם 6,500 לא זכאי חוק השבות, ובערך 3,500 עולים חדשים וזכאי חוק השבות אלה המספרים פחות או יותר נכון להיום".

כשנשאלה האם צפוי גל עלייה גדול בעקבות המלחמה במזרח אירופה, השיבה: "כן, היום היה לנו קבינט קליטה ועלייה ודיברנו על זה. יש כחמשת אלפים עולים שיגיעו עד סוף השבוע גם מאוקראינה וגם מרוסיה, וכן מאורגנים כבר לעלות בשבוע הבא עוד חמשת אלפים".

"יש עוד בערך 20 אלף בקשות שכרגע נמצאות בצנרת, כך שאם המלחמה תימשך בוודאי נגיע לעשרות אלפים. יכול להיות שגם אם היא לא תימשך תהיה לכאן עלייה מוגברת גם מרוסיה ומחבר העמים ואוקראינה", הוסיפה.

לדבריה, רוב האנשים שמגיעים לכאן הם אזרחים אוקראינים שיש להם כאן קרוב משפחה, "בין אם כדי לנוח עד שיעבור זעם ובין אם אחר כך להשתקע. הסברה היא שהם באים לנוח וכשתיגמר המלחמה הם יחזרו לאוקראינה. ברור שבמספרים כאלה חלקם יישארו, זו ההנחה של רשות האוכלוסין".

"יש לנו פטור מוויזות לאוקראינה לתיירות, לכן אנחנו מאפשרים למי שיש קרוב משפחה להגיע לתקופה הזו כשאני מתפללת ומקווה שהמלחמה תיגמר תוך שבוע-שבועיים", המשיכה.

בהמשך, התייחסה השרה שקד למאמצי התיווך של ראש הממשלה נפתלי בנט ואמרה כי "אתם רואים בחדשות, רואים שיש התקדמות במו"מ, הכול די מדווח. אני חושבת שגם הנשיא זלנסקי לא שומר את זה לעצמו, הדברים די פומביים. רואים שיש התקדמות ואני מקווה כמו כל העולם שהסבל הנורא כתוצאה מהמלחמה הזאת ייגמר מהר ושהחיים יוכלו לחזור לשגרה ואם זה יקרה ההערכה שלנו שהרבה שהגיעו לכאן יחזרו לביתם באוקראינה".

על האפשרות של שימוש בנשק כימי על ידי הרוסים, השיבה: "אני באמת יכולה להגיד שכולנו מקווים שהמלחמה הזאת תיגמר. ככל שהיא תתפתח היא ודאי יכולה להגיע מקומות לא טובים, לכן כל המערב צריך לעשות כל מאמץ שאפשר גם מבחינת ערבויות שיספקו את אוקראינה וישימו סוף למלחמה הזאת. אזרחי אוקראינה סובלים סבל רב, אנו רואים את התמונות הקשות ויש גם ברוסיה עצמה שינויים מאוד גדולים ובגלל זה אנו מתחילים לראות גל עלייה משמעותי מרוסיה".

כשנשאלה האם היא מתחרטת על התנהלותה סביב סוגיית הפליטים, ענתה שקד: "המציאות דינמית זה בסדר גמור שמשנים מהלכים בהתאם אליה. המפתחות של המדינה הם בידיים שלי על פי חוק, אני קובעת מי נכנס לישראל ואני אמלא את חובתי כך שכל מי שזכאי חוק השבות בין אם יהודי או לא יהודי יוכל לבוא ולהיקלט ולקבל אזרחות, וכל השאר זה בהחלט צריך להיות בצורה מדודה. בסוף מדינת ישראל קמה כדי להיות מדינת הלאום של העם היהודי. צריך לשמור עליה שכך היא תהיה".

"זה לא מסכן אבל לכל דבר כזה יש תקדים. בסוף זו סיטואציה יוצאת דופן כי אנו במלחמה עם מדינה אירופית, לא אנחנו אלא יש מלחמה בין מדינות אירופיות אבל יש מלחמות בכל העולם ויש הרבה פליטים מהרבה מדינות ולישראל צריכה להיות מדיניות הגירה מאוד הדוקה. יש לנו את חוק השבות וזו ליבת מדיניות ההגירה של מדינת ישראל ומעבר כך הקליטה צריכה להיות במשורה", הסבירה.

עוד התייחסה השרה שקד לעתירות לבג"ץ על הנושא, ואמרה כי "בג"ץ לא צריך להתערב בעניין מדיני, זה עניין בין מדינות". לטענתה, ישראל יחסית לעולם קלטה נכון לעכשיו הרבה יותר מהרבה מדינות אחרות. "בכל בריטניה לדוגמה קלטו 3,000 פליטים", הצהירה.

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm