השבוע דיווח העיתון הבריטי "פייננשל טיימס", כי ראש הממשלה נפתלי בנט הוא המתווך העיקרי במגעים להפסקת אש בין רוסיה לאוקראינה ולו השפעה רבה על שני הצדדים. שר המשפטים לשעבר, חיים רמון, התייחס לכך הבוקר (שישי) בשיחה עם ניסים משעל, בתוכניתו ב-103FM, והביע ספק רב בתוכן הדיווח. 

בפתח דבריו אמר: "במקרה הכי טוב, בנט הוא רק דוור שמעביר מסרים. למה? כי מתווך צריך להיות בעל עוצמה. אם היו אומרים לי שנשיא סין מתווך, אז הייתי מאמין, כי הוא בעל עוצמה. אבל אתה חושב שאם רוסיה אומרת שהיא רוצה את חצי אוקראינה ובנט אומר שחצי זה מוגזם, אז הוא אומר לפוטין לקחת רק רבע? בנט מהמר על יכולת שאין לו להשפיע עליה. יש לנו יחסים ביטחוניים עם רוסיה בגבול הצפוני, ולכן אנחנו כאילו בצד הרוסי בתיווך הזה. אנחנו מצטיירים בעולם לטובת הצד הרוסי ונגד הצד האוקראיני. אנחנו המדינה היחידה במערב שלא הטילה סנקציות על רוסיה. אפילו שוויץ כבר לא ניטרלית יותר".  

רמון המשיך ואמר כי במהלכיו של בנט לא קיימת תועלת, ואף הם מביאים לנזקים ביחסי החוץ של ישראל: "השאלה היא מה גורם לישראל לעשות דבר שיגרום לה נזק בתווך הרחוק. אנחנו מצטיירים בצד של פוטין כשכל המערב רואה בו אדם נורא. זה בוודאי נורא מבחינת ישראל ולא מביא שום תועלת. אם בנט היה תורם ולו במעט שתמנע שפיכות דמים הייתי עומד מול ביתו בהפגנת תמיכה, אבל זה לא קורה". 

בתגובה לכך ציין משעל כי מפלגת ימינה החלה לעלות בסקר האחרון. רמון השיב: "בטח. היא עלתה מחמשה מנדטים לשבע. יש לבנט את אותם הנתונים כמו בבחירות. התהליך הזה בסופו של דבר עלול להתנקם בו".

רמון חזר להתייחס למשמעות האסטרטגית של התיווך הישראלי ואמר: "אני לא חושב שזה נכון. יתברר שהעניין הזה טומן בחובו דברים שיפגעו באינטרסים של ישראל. במקום לנסוע למוסקבה, סע לוושינגטון. מתגבש בווינה הסכם הרבה יותר גרוע מזה של 2015. תראה, ארצות הברית מדברת להוציא את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור". 

חיים רמון (צילום: יוסי אלוני)
חיים רמון (צילום: יוסי אלוני)




משעל השיב כי גם בתקופת כהונתו של בנימין נתניהו כראש הממשלה, ישראל לא הצליחה למנוע את הסכם הגרעין. "אני גם טענתי שנתניהו עשה שטות גדולה", הסביר רמון. "במקום לשפר את ההסכם הוא ביטל אותו. ביבי לא רצה שיהיה שום הסכם. בנט, שינסה לשפר את ההסכם, שידרוש פיצוי, עזרה ביטחונית, דברים שיקטינו את ההסכם הזה", הוסיף. 

רמון סיכם: "אז כל הכבוד שמדברים על בנט, זה משמח אותי, אבל זה לא טוב למדינת ישראל. מה שחשוב זה לא לעמוד נגד רוסיה, אבל לעשות את זה. אני חושב שבנט התבלבל בסדר העדיפויות של מה חשוב ולא חשוב למדינת ישראל."