במשרד החוץ בוושינגטון הגיבו להודעה המשותפת שפרסמו אתמול (שישי) ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד ובה קראו לנשיא ביידן לא להסיר את משמרות המהפכה של איראן מרשימת הטרור של ארצות הברית כחלק מחזרה להסכם הגרעין.

"לא ננהל מו"מ בפומבי ולא נגיב על טענות לגבי סנקציות שאנחנו נהיה מוכנים להסיר כחלק מחזרה הדדית להסכם הגרעין", אמר לוואלה! דובר מטעם משרד החוץ האמריקני. "אבל אנחנו מוכנים לעשות החלטות קשות כדי להחזיר את תכנית הגרעין של איראן להגבלות שבהן הייתה נתונה תחת הסכם הגרעין".

בנט ולפיד פרסמו אתמול הודעה ובה הגיבו על הפרסום בוואלה! ביום רביעי האחרון לפיו ממשל ביידן שוקל להסיר את משמרות המהפכה האיראנית מרשימת הטרור של ארצות הברית בתמורה להתחייבות איראנית "לשמור על רגיעה" באזור. בנט ולפיד כינו מהלך מהסוג הזה "עלבון לקורבנות" של הטרור האיראני וציינו כי זו תהיה "הפקרה" של בעלות בריתה הקרובות ביותר של ארה"ב "תמורת הבטחות ריקות של טרוריסטים".

ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

הבכיר במשרד החוץ האמריקני אמר כי תכנית גרעין איראנית שלא נמצאת תחת מגבלות כפי שהיה מאז פרישת נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ מהסכם הגרעין הובילה למשבר גרעיני שרק הולך ומסלים. "זה רק הגביר את האיומים נגד אזרחים אמריקנים, נגד אינטרסים אמריקנים ונגד השותפים של ארה"ב במזרח התיכון", הוא הדגיש.

לדברי הבכיר במשרד החוץ האמריקני, לארצות הברית וישראל יש אינטרס משותף שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני. "אנחנו אמרנו בצורה ברורה שחזרה הדדית להסכם הגרעין היא הדרך הדיפלומטית הטובה ביותר להשיג את היעד הזה", הוא אמר.

הוא הוסיף כי לישראל וארצות הברית יש גם אינטרס משותף לבלום את התוקפנות האיראנית באזור שאינה קשורה ישירות לסוגיית הגרעין כמו תמיכה בטרור. "תחת כל חזרה להסכם הגרעין ארצות הברית תמשיך להשתמש באגרסיביות בכלים שברשותה כדי לטפל בנושא הזה ומיוחד לבלום את משמרות המהפכה בתיאום עם בנות בריתנו במזרח התיכון", אמר הבכיר במשרד החוץ בוושינגטון.
 
 

ראש הממשלה נפתלי בנט (צילום: מארק ישראל סלם)
ראש הממשלה נפתלי בנט (צילום: מארק ישראל סלם)

המגעים בין ארצות הברית לאיראן על חזרה להסכם הגרעין משנת 2015 כמעט הסתיימו, אבל איראן דורשת כי הנשיא ביידן יבטל את החלטתו של הנשיא טראמפ להכניס את משמרות המהפכה האיראניים לרשימה השחורה של ארגוני הטרור של ממשלת ארצות הברית. הסוגיה הזו היא נקודת המחלוקת המרכזית שנותרה בדרך להסכם.

בכירים ישראלים אמרו שממשל ביידן עידכן את ממשלת ישראל כי האפשרות של הסרת משמרות המהפכה מרשימת הטרור נשקלת. עם זאת, בכירים בממשל ביידן אמרו לעמיתיהם הישראלים שהנשיא עדיין לא קיבל החלטה סופית בסוגיה הזו.

לדברי הבכירים הישראלים בירושלים מודאגים מאוד ממהלך אמריקני כזה ובמיוחד מהעובדה שארצות הברית דורשת מאיראן התחייבות כללית בלבד לרגיעה באזור ולא דורשת ממנה להתחייב שלא לתקוף מטרות אמריקניות או את בנות בריתה של ארצות הברית באזור כולל ישראל.